*Blog ni masih separuh siap sejak diimport dari wordpress hosting. Maaf atas kesulitan.

Jumaat, 29 Mei 2009

Pesanan buat adik-adikku...

Untuk adik-adikku yang bakal melangkah ke universiti, entri ini didedikasikan kepada anda semua.

Anda baru melangkah ke alam universiti. Banyak yang anda perlu pelajari. Bukan sahaja belajar tentang akademik, tetapi juga tentang kehidupan. Anda mungkin pelajar cemerlang, dengan 10A, malah 22A didalam tangan, tetapi mampukah anda hidup dalam keadaan memaksa?

Ini tipsnya.

1. Jadi diri sendiri

Di Universiti, pointer adalah perkara terpenting. Dengannya, kita boleh memohon biasiswa dan mendapatkan pekerjaan yang baik. Tetapi itu bukan perkara terpenting. Yang paling penting adalah SIKAP. Mungkin ada kawan-kawan mahupun pensyarah yang anda tak suka. Abaikan semua itu, jadi diri sendiri dan jadi orang yang punya pendirian. Belajarlah menyuarakan pendapat dengan cara yang berhemah, bukan hati semua orang dapat kita puaskan.

Yang terbaik : JADI DIRI SENDIRI

2. Kawan anda punya kereta? Biarkan!

Di Universiti baik awam mahupun swasta, hal ini memang tidak dapat dielakkan. Bukan semua orang miskin di dunia ini. Ada juga yang terlebih kaya. Namun kita harus ingat, mereka ini andai kehilangan kereta itu, mereka akan mengalami kesukaran untuk hidup, kerana TIDAK PERNAH BELAJAR SUSAH. Belajarlah naik bas. Ada universiti yang sediakan perkhidmatan bas secara percuma. Kalau kena bayar pun, perbelanjaan tambang tidak semahal harga petrol ini.

3. Pilih kawan yang baik-baik

Di peringkat awal, pasti kita akan terfikir, "siapa la nak jadi kawan aku ni..." jangan risau...

Kawan akan datang sendiri.. Percayalah.. Yang penting, jadi diri sendiri. Hal ini kebanyakan orang pernah mengalami perasaan ini termasuklah abang sendiri..Namun, bagi sesetengah orang, tiada kawan pun masih boleh hidup. Itu terpulang pada diri masing-masing..

Yang penting, jangan terpengaruh dengan ajakan kawan-kawan. Anda fikir anda dah dewasa kan, jadi fikirlah sendiri. Kalau termakan juga, itu menunjukkan anda masih belum..........

4. Siapkan assignment!

Assignment, atau bahasa sekolahnya homework, adalah sesuatu yang penting dan menyumbang kepada markah anda. Percayalah, bukan semua jawapan betul yang lecturer mahukan, sebaliknya kesungguhan kita dalam menurut arahannya. Kalau anda buat begini, lama-lama pasti akan jadi pandai.

5. Jangan ponteng

Ini yang terpenting. Selalunya pensyarah akan mencari point untuk menggagalkan pelajar andai kedatangan anda mengecewakan. Kalau sakit, itu hal lain. Tujukan surat tunjuk sebab padanya. Kalau ada surat doktor, itu lebih baik. Mungkin ada pensyarah yang tidak akan terima surat itu, tapi itu belakang kira. Yang penting, tanggungjawab kita, kita tunaikan agar kelak tidak akan dipersoalkan di akhirat nanti.

Tunaikan tanggungjawab anda sebagai anak.

"Abah takde harta nak beri pada anak-anak abah. Abah cuma boleh bagi ilmu, dan cari harta dengan ilmu tu."

Ini pesanan ayah abang, dan ayah kita semua..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Apa kata anda? Jom kongsi!