*Blog ni masih separuh siap sejak diimport dari wordpress hosting. Maaf atas kesulitan.

Ahad, 8 Februari 2015

Proton Preve CVT Exec : Review Pemilik Sebenar

"Kau tu engineer. Apa barang pakai Proton. Angkatla Honda ke, Toyota ke, baru la JDM."

"Eh, kau bukan kerja dengan company Jerman ke? Apasal tak angkat VW? Audi pun orait pe"

"Aih, Proton aje? Cikai la lu bro."

"Proton? Banyak problem. Dah la power window asyik rosak."

Dan lagi, dan lagi, dan lagi.

Yes, aku mengaku, aku ni cuma pakai Proton aje.

Kenapa aku cuma pakai Proton walaupun aku mampu nak pakai Honda, kau orang refer post aku yang lagi satu, kenapa beli kereta tu rugi.

Dah dua tahun lebih, aku beli kereta ni. Proton Preve nama dia kalau yang belum tahu.
Panjang sejarah dia kereta ni.

Aku ingat dulu waktu mula-mula dilancarkan dalam April 2012 dulu, waktu tu aku masih belajar lagi. Semester akhir. Dan dalam semester tu jugalah aku buat list-list kereta yang aku agak akan jadi kereta pertama aku. Antaranya:

1. KIA Forte SX(RM 85,800)
2. Honda Civic FD (RM 140,000)
3. Proton Inspira 1.8 Manual (RM 78,000). Nak convert Mitsu Evo X tambah lagi RM 20k.
4. Mazda 3 (RM 110,000)
5. Proton Preve CFE (RM 73,000)
6. Chevrolet Cruze (RM 110,000)
7. ........

Dari harga, kos maintenance selama 5 tahun, roadtax, features, semua aku masukkan sekali. and the list goes on......

Sebabnya, nak beli kereta berpuluh/ratus ribu bukan macam nak beli ikan kat pasar. Kena kaji dengan teliti.

Dulu aku nak beli Mitsubishi Lancer GT. Harga dia RM 120,000. Bila Inspira dah keluar, takde sebab nak beli Lancer tu lagi. Bayangkan, kau beli Inspira RM 80,000 tapi bajet asal kau RM 120,000. Dengan beza RM 40,000 tu kau boleh buat macam macam. Dan dulu aku pun nak beli Inspira, dan modify kosmetik jadi Lancer. Cuma tambah RM 5-10k aje complete performance semua. Jadi total cost baru RM 90k, tapi orang tak boleh beza pun kau pakai Mitsu atau Proton....

Rugi tak beli kereta mahal mahal ni?

Aku pun cubalah pergi mana-mana showroom. Aku test drive. Walaupun masih student, dengan yakinnya aku pergi test drive. Jumpa satu brader ni, dia layan je aku walaupun aku bukannya nak beli. Dia pun tahu aku student lagi.

Dari bulan 4/2012, akhirnya pada bulan 9/2012, aku dapat kerja. Bulan 12/2012 lepas 3 bulan kerja, aku beli kereta - dengan brader tu.

Katanya: "Dalam banyak-banyak orang yang test drive dengan saya, awak sorang je yang beli kereta." Sedih pulak aku dengar statement ni.


Brader ni servis bagus. Kalau nak, belah KL ni aku boleh rekemen dia lah. Zaidy namanya. Nak no phone sila pm aku.

Sebelum tu aku survey Kia Forte dulu. Not bad, memang value for money. Tapi mak aku dah pakai, tak guna lah pulak beli dua biji kereta yang sama. So, aku angkat la Preve.

Kereta ni lah banyak berjasa pada aku.
Selalu sangat dikutuk sebab jenama, dan jugak sebab warna macam warna orang tua

Sebabnya?

Ruang

Aku suka ruang yang luas. Preve memang terbesar kabinnya dalam kelasnya iaitu segmen C. Kalau korang banding dengan Vios atau City, silap besarlah. Vios dengan City tu segmen B, iaitu segmen Saga aje. Segmen C ni, macam Forte, Lancer, Altis, Civic, Sentra etc etc.

Senang nanti dah kahwin, tak payah risau lagi. Bonet pun, luas. setanding Forte. Apa guna beli Myvi RM 55,000 tapi sempit. Atau beli Swift RM 70,000 tapi nak letak barang pun tak boleh?

Apa pun, masing-masing ada minat. Aku pula, fikir sesuatu yang praktikal dan tahan jangka masa lama. Kereta apa korang nak pakai, tu terpulang tapi pada aku Proton pun okay dah. Asalkan tak mahal sangat dan di bawah kemampuan aku. Jadi siapa yang nak kutuk, kutuklah.. Aku okay. heheh.

Maintenance

Ingat kat atas tu aku buat satu list pasal kereta yang aku nak beli? Maintenance Proton pun mahal sebenarnya. 

Sekali servis full sintetik 10k km memang kena RM 250-300 tak lari. Tapi bila kira overall cost yang keluar (ownership cost), aku masih untung berbanding beli kereta import. Dan alat ganti pun, gerenti senang cari bila beli kereta tempatan.


Update: Aku dah buat major service untuk 60k km bulan 3 haritu. Kena RM 1008. Patutnya dalam 800-900 lebih aje. Tapi aku anjakkan benda yang patut tukar masa 70k km tu awal sikit. Sebab apa? sebab aku nak elak kena GST untuk next servis. 



Tayar pun aku dah tukar bulan 3. Dunlop D05 215 45 R17. Siap tukar sport rim suprima. Total kos tayar: RM 1000 (250 sebijik). Dapat free alignment dengan free nitrogen gas. Sampai sekarang aku tak isi angin. Gas ni bagus sebab dia padat tapi ringan.... Jadi tak payah nak check angin kerap sangat macam dulu.

Tayar asal Preve tu (GT Radial Champiro Bax 2 205 55 R16) aku pakai sehingga 68k km. Sampai botak habis, baru tukar. Dan nampaknya tayar Dunlop D05 ni dah hampir 40k km, masih tebal lagi bunganya. 




Dua2 ni aku buat masa bulan 3. sebelum kena GST. dah Total bil RM 2000, dah jimat RM 120 GST.

Handling

Lepas pandu uji, aku suka dia punya kawalan. Mantap - semantap Lotus. Dan terbukti dengan Preve ni, selekoh yang tajam kat jalan kampung pun, boleh tekan 130-140 dengan rasa yakin. Handling Proton memang aku boleh bagi 10/10.

Tak mahu dengar pasal kereta lain, sebab dah banyak kereta yang aku pandu, hanya Proton yang boleh bagi kepuasan ni.

Harga/Reputasi

Yang ini dah pasti. Disebabkan aku ni jenis yang beli barang memang takkan tukar sampai rosak, jadi aku beli biarlah yang berbaloi. 

Takde niat nak tukar kereta sedangkan yang ini masih boleh pakai lagi. Aku akan pakai sampai dia rosak atau beyond economic repair. 

Bajet aku mula mula tu RM 140,000. Dan sekali kira, sebiji Honda Civic sama harga macam 2 biji Preve. Aku dah kira, lagi RM 70,000 beza tu, aku buat beli rumah. Tak perlu ikut trend semata mata nak bergaya.

Fahamkan maksud aku, bila kau beli kereta yang mahal, maka dalam 9 tahun tempoh berhutang tu, kau takde peluang nak beli rumah atau buat pelaburan yang lain!

Jadi jangan jadi hamba kereta!

Sekadar update: Pada bulan Januari 2013 yakni sebulan setelah beli kereta, aku telah pun beli sebuah rumah. Lebih berbaloi beli rumah dari beli kereta.

Safety rating? Aku punya 4star NCAP. Sekarang ni semua Preve dah 5 star ANCAP
Macam biasalah Proton, batch awal awal ni memang selalu jadi mangsa. Bezanya yang baru ni, dilengkapi dengan ESC dan 6 air bag yang mana batch awal-awal tak ada ESC dan cuma 2 air bag sahaja.

Jadi, Preve pun ada dua jenis. Premium dan Executive. Dua-dua 1.6 liter. Yang bezanya ialah Premium ada turbo dan aksesori/features tambahan yang takde pada Exec seperti push start button, auto wiper, auto light, dan lain lain lagi. Beza harga? RM 10,000. Premium dijual pada RM 72,900 dan Exec Auto pada RM 62,900. Exec Manual, RM 59,900.

Dan yang aku beli, Exec Auto aje. Aku nak beli manual, mak aku kata takut bakal bini tak boleh bawak. Nak beli yang turbo, tengok aksesori dia banyak benda elektronik yang Proton tak pernah buat lagi. Mengenali Proton, 1st batch akan selalu ada masalah. Jadi aku ambik yang biasa aje.

Dan aku tak faham kenapa yang premium je ada turbo. Yang manual ni pun nak turbo juga. Ini yang aku tak faham pasal Proton. Katanya untuk market luar. Masalahnya sampai sekarang ni aku tak nampak pun Suprima 6 speed manual turbo launch kat UK sana? 

Dah la push start button dia tu kena masukkan kunci dalam slot, baru boleh press. Ingatkan macam Forte, kunci duduk dalam poket pun kau boleh press. Kalau kena masuk dalam slot baru boleh press, apa bezanya aku pakai kunci biasa pastu pulas?

Kira balik step 
1. Masuk keyfob dalam slot
2. Tekan brek
3. Tekan start button - 3 steps.

atau, 
1. Masuk kunci,
2. Pulas untuk start enjin. - 2 steps.

Yang mana lebih cepat? Sebab tu aku tak ambik push start button tu. Ianya lebih kepada aksesori berbanding practicality...

Sekarang ni Iriz yang baru, Proton dah buat yang baru. Takde dah masuk slot baru boleh pulas. Biar dalam poket pun boleh.

Sekarang, aku malas tulis banyak, kita masuk review. Dan review Exec ni susah nak dapat kat mana-mana sebab ramai orang pakai CFE. Jadi review banyak yang CFE aje.


Minyak

Mula-mula kau pakai, kau akan rasa sakit hati sebab minyak tinggi sangat. Aku compare dengan Forte mak aku (yang juga dikatakan kuat makan minyak), minyak aku tinggi sangat. Lama-lama, lepas kau dah servis untuk 10,000 km, minyak dia akan mula jimat. Tak percaya?


Kau resetkan average fuel consumption ke kosong. Start kereta, bawalah pada kelajuan 80-120. Ini yang aku dapat, 5.8liter/100km. Masa atas highway aku dapat 5.5l/100km. Ni dah masuk bandar sikit, asyik berhenti traffic light. Jadi naik sikit 5.8.

Pemanduan selama 3 jam 54 minit. Aku ke Kedah aritu dan balik KL.

Dan full tank 50 liter tu, boleh pergi 940 km lagi. Secara teorinya lah. Bila dah berjalan, kena traffic light apa semua, yang realnya cuma sekitar 600-700km aje. 

Lainlah kalau kau non stop takde jem, maka 820-850 km fulltank memang boleh cecah. 
Tapi dengan distance ni pun dah cukup bagus.

Dengan kereta yang besi padu dan berat ni, logiklah kalau minyak pun dia sedut kuat, kan?
Tapi tak kuat sangat pun. Boleh diterima, bergantung pada cara pemanduan.


Kalau dalam bandar hari-hari, standard lah 450-550 km satu tank.

Masalah

Setakat ni, masalah yang aku dapat sejak pakai kereta ni memang minima. Preve yang lain selalu ada masalah lampu depan terbakar sebelah, lepas tu brake pad asyik berbunyi (ini aku ada tapi tak bahaya). Lepas tu ada bunyi kat power window. Tingkap tak rosak, cuma bunyi tu buat kau rasa nak marah. Itu ajelah.

Dan sekali lagi aku ulang, dalam 2 tahun ni, power window tak pernah rosak!

Satu lagi masalah, handling kereta ni sedap sangat. Tiap kali corner, aku selalu kena marah dengan mak ayah aku sebab laju sangat bila lalu selekoh.........

Aku jawab, "Tak gunalah kereta handling tuned by Lotus tapi tak boleh nak rasa.."

Dan bebelan tu berterusan...


Yang aku rasa tak sedap pasal Preve ialah dia punya Punch CVT. bising, meraung dan macam tak syok. Power transmission macam tak berapa ada. Aku tunggu jugaklah kot kot Proton nak keluarkan 6 speed manual turbo. Malangnya tiada....



Lain lain masalah adalah finishing yang rasa macam agak cheap. tombol gear tu selalu tercabut. Selalu owner dapat sudu taufu fa / sudu tomyam free. Ni siapa pakai Preve faham la.


Update: Aku punya setelah 3 tahun setengah, aku dapat sudu free!




Dulu dulu ada satu gambar yang axle Preve patah sebab eksiden masa mula launch, tak pernah lagi nampak problem ni. Dengan button airbag tu terperosok ke dalam, so far takde masalah tu lagi. Ada gambar nanti aku kongsi.


Tak pernah lagi Preve ada kes sebegini - melainkan kemalangan. (kredit gambar dari google)




Kalau pakai Preve CFE, masalah terbesar sekarang ni ialah oil cooler hose problem (OCH). Setelah beberapa lama, material OCH ni akan merekah dan pecah/bocor. Cuma yang tak bestnya dia pecah tu takde warning - macam time bomb. Kalau tengok mana-mana Preve turbo kena tow atas jalan, besar kemungkinan adalah masalah ni. Suprima/Exora yang guna enjin yang sama juga akan ada masalah sama. Preve Exec macam aku, tak ada masalah ni.



Proton dah pun recall dan ganti hose yang baru. Sepatutnya hose ni kena tukar bila servis, baru lah tak ada risiko pecah tengah jalan.


Pickup/pecutan

Preve ni body dia kukuh. Kena langgar pun kabin dia intact. Maka body dia berat. Bila berat, maka pecutan tu pun tak power. Dan Preve pun pakai CVT, yang mana power loss banyak berlaku masa pikap sebab CVT ni bukan pakai gear. Apa pun, dia punya lembab tu takdelah terasa mana. Masih boleh diterima.

Safety

Masih ingatkan korang Preve yang eksiden kat Lebuhraya Pantai Timur dulu? 

Enjin tercabut. Kereta remuk total loss. Tapi pemandu dia selamat, dan boleh berjalan lagi lepas tu.
Dan harus korang ingat, Preve yang dia pakai ni hanya yang punya 2 airbag aje (Exec macam aku). Yang tahun 2014 ke atas baru dia upgrade 6 airbag untuk 5 star NCAP.

Gambar kredit lowyat.net

Maka keselamatannya dah terbukti. Enjin tercabut bukan sebab takde kualiti, tapi adalah untuk mengelakkan enjin menghempap pemandu kat dalam. Sebab tulah dia design enjin supaya tercabut bila berlaku perlanggaran.

Top Speed

Aku bukanlah jenis yang suka tekan minyak sampai lantai pun. Average aku bawa selalunya 120 - 140 kmh. Itu dah memadai. Di youtube, ada yang tekan sampai 220 kmh pakai CFE turbo. Aku punya exec aje. Takde turbo. Malas nak cuba sebab takut mati dan takut kena saman. 

Dalam dua tahun ni dah 3 kali kena saman. Rm 150 x3. Yang kena saman pulak, kat tempat 80kmh. Kelajuan aku masa tu? cuma 91 dan 93 kmh....

Tak berbaloi langsung kena saman setakat lebih berapa je.


Pic ni aku snap kejap aje. baru 160kmh. Kemudian letak kamera, aku tekan lagi sampai 180kmh. Minyak boleh tekan dalam 1/4 lagi nak sampai lantai. Dalam buku kata top exec, 190kmh. Aku pun tak tahu. Ada member yang dah cuba. Kereta aku tak bikin apa pun. Enjin, ekzos semua standard. Dulu ada aku upload gambar pada 180kmh. Tapi melihat gambar tu disalahertikan, maka aku keluarkan...

Aku seorang engineer. Jadi aku yakin setting yang engineer Proton dah bagi tu adalah paling sesuai untuk kegunaan aku sehari hari.


Kalau nak racing, maka engineer akan tala lag kereta ni untuk racing. Setakat nak guna harian...Stok pun okay dah.

Ada sesetengah orang, modify ekzos. Modify enjin. Tukar rim besar. Lowered kan kereta.

Lepas tu bila minyak tak jimat macam dulu, komplen.

Bila tayar tersagat body kereta sebab lowered pun, komplen. 

Jangan jadi bodoh macam ni. Kalau nak buat ubahsuai, terima kesan dia. Atau, biarkan standard tanpa apa apa pengubahsuaian, macam kereta aku.

Features/Kelengkapan

Jujurnya, aku tak puas hati kat Proton sebab dia bagi semua features yang bagus kat Suprima. Preve? Tak sesempurna Suprima.

Sedangkan yang banyak sales adalah Preve. Suprima, kau boleh kata adalah model Preve yang ditambah baik dan dibuang bontot. Suprima ada android based HU (radio), ada hill assist, ada front sensor, ada leather seat, ada reverse camera, ada LED auto on dan banyak lagi yang rasa sakit hati sebab Preve takde.

Bagilah kat Preve juga. sebab, orang yang ada keluarga, akan memilih Preve berbanding Suprima. Orang yang takde keluarga lagi tapi fikir panjang macam aku pun akan pilih Preve berbanding Suprima sebab boot dia luas. Kereta adalah sesuatu yang kau akan pakai lama, bukan macam tukar baju. Takkan la bila dah ada anak, kena tukar kereta?

Dan harga pun bukan murah. Suprima lebih mahal dari Preve. Masa Suprima mula mula keluar, dia kata target market adalah orang muda yang sukakan kereta yang lengkap dan bergaya. Aku tak nafikan memang Suprima power.

Tapi mana ada orang muda lingkungan 25 tahun yang mampu beli, melainkan dia memang tak mahu beli rumah sebab nak bayar kereta mahal.

Ataupun takrifan muda pada proton ialah 40 tahun ke bawah?

Modifikasi/Mekap

Berbalik dari segi rupa, Preve standard terlalu standard. Maka aku tambahlah beberapa kit tambahan nak bagi cantik sikit.

1. Bodykit. Sebab bumper belakang Preve tu singkat sangat jadi aku pakaikan skirt kasi labuh sikit. Skirt pendek seksi sangat.


2. Spoiler. Ini macam membazir tapi rasanya kereta aku ni aerodynamic up sikit (alasan) .sila jangan percaya. Aku pun tak tahu bila kereta aku masuk kat mudah.my. Hmmm..


3.  Grill dan foglamp cover. Preve punya yang asal tak cantik sangat. Suprima punya lagi cantik - jadi aku tukarkan bagi yang suprima punya. Yang atas tu Suprima, yang bawah tu Preve. 





4. Reverse camera aku pasang. Juga cermin pandang belakang autochromic (yang jadi gelap bila malam supaya lampu kereta belakang dapat dimalapkan.Kita pun tak silau). 



Cermin pandang belakang ni ada display reverse camera sekali, macam Forte punya. Ini semua aku pasang sendiri. Kalau pergi Kia punya servis, dia caj dalam RM 2,000. Pergi kedai aksesori, kena dalam RM 600. Aku buat sendiri, separuh dari itu. Memang tak berbaloi buat di kedai. Yalah, kedai ada kos overhead. Dah tentulah DIY lebih murah.







Gambar Ekstra: Ni masa aku naik Genting malam minggu lepas. Penuh kabus. Dan yang bestnya Preve ada fog lamp depan dan belakang.




Fog lamp belakang memang bagus bila ada kabus / hujan lebat. Tapi yang tak betulnya bila ada yang salah guna dan buka sepanjang masa. Tengok gambar atas, kalau lampu tu kita on, silau sebenarnya untuk orang belakang. Jadi gunakanlah bila perlu aje.

Aku selalu guna bila kabus dan hujan aje.

Kalau tak hujan, aku guna lampu ni bila ada kereta cucuk rapat kat highway. Kadang kadang tak tahu apa masalah kereta yang begini. Cucuk orang, dia tahu tak kereta depan kita yang slow, bukannya kita? Dia cucuk pun, bukannya orang depan tu nak ke tepi. Jadi aku buka aje fonglamp ni, dia pun retilah nak menjarakkan diri. Bagus.  

Plan akan datang untuk kereta ni:

1. HU 
2. Sport rim - tunggu tayar botak, tukar dengan tayar sekali. (Setel)
3. Leather seat (setel)
4. Tukar kereta terus (ini tipu)


Pendek kata, aku puas hati dengan harga yang dibayar. Tapi ruang untuk penambahbaikan dari pihak Proton sendiri, sentiasa ada. 
Terutamanya bila melibatkan soal harga dan features.

Lagi satu, Proton can do better in term of service. Banyak sangat aduan pasal pusat servis tak ada barang, masa menunggu terlalu lama, barang order dah sampai tapi tak inform (akhirnya barang tu dapat kat orang lain, kita kena order semula). Dia agak customer yang kena call kot untuk follow up. Mana lah customer tahu barang nak sampai bila? Cuti pun susah nak apply, tahu?

Disclaimer: Untuk Preve Turbo, aku tak pernah pakai maka aku tak tahu apa problemnya.
Kalau tak pernah pakai katakan tak tahu. Jangan jadi macam Proton basher - guna proton pun tak pernah, tapi komplen pandai. Preve adalah Proton ke empat yang aku dan family guna. Jadi Proton punya development untuk improvement, kami boleh rasa.

Saga 1988 Enjin Magma - Pakai 12 tahun takde masalah enjin. Servis jaga cantik.
Masalah: Body kena tahi burung cepat berlubang. Lain - takde masalah.

Waja 2000 Enjin Mitsu 4G18 - Pakai 12 tahun takde masalah enjin. Servis jaga cantik.

Masalah: Lampu depan kanan contact tak bagus. Lagi satu power window regulator problem. Lain - takde masalah.

Perdana V6 2005 - Pakai nak masuk 10 tahun takde masalah enjin. Servis jaga cantik. 

Masalah: ....orang kata kereta ni masalah gearbox....tak pasti.

Preve exec campro IAFM+ 2012 - Pakai 3 tahun takde masalah enjin. Servis jaga cantik.

Masalah: Seperti dinyatakan di atas.

Untuk proton, sila buat market research sebelum keluarkan model lain. Sebab market study syok sendirilah yang buat Proton tak berkembang. 

Buat Persona, buat Preve, buat Inspira. tiga tiga ni kelas sama. fokus satu je dalam satu kelas.

Contoh sedan Honda:
Segmen B : City
Segmen C: Civic
Segmen D: Accord

Contoh sedan Toyota:
Segmen B: Vios
Segmen C: Altis
Segmen D: Camry

Tapi Proton?
Segmen B: Saga (okaylah)
Segmen C: Persona, Preve, Inspira, Waja (dah stop)
Segmen D: Perdana (mana model baru?? Accordana tu pun belum jual lagi)


Nampak tak kereta Jepun ni dia maintain satu model je setiap kelas bila kat Malaysia ni? Walaupun dia banyak model, dia tak masukkan banyak. Bawa yang boleh jual, dan fokus.. Proton pergi letak banyak banyak tapi jual berterabur. Macam mana?


Dulu, ada member tanya masa aku kerja kat Korea dulu pun tanya, "What model is this? Never see this but sure it is sporty!"

Dan kau rasa bangga bila kau jawab, "this is our national car, PROTON."

Jangan pula viralkan tulisan aku lalu blog viral copy masuk blog orang lain. Letak iklan banyak-banyak, penat aku menulis. Aku tak izin..

ZARIN
Kuala Lumpur
8 Februari 2015

304 ulasan:

  1. Salam Zarin..saya suka topik kali ini..betul kata Zarin yang kereta beli bukan macam beli ikan di pasar..saya jenis mcm zarin..beli kereta takkan tukar..pakai sampai rosak...tetapi alhamdulillah dah masuk 7 tahun masih ok dan dah habis bayar..terima kasih di atas review ttg preve ni.. :))

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pkai gen2 tahun 2004 sampai skang dah 11 tahun... alhamdulillah masih gagah dari johor ke perlis... sapa kata proton x bagus... tengok cara penjagaannya... bagus jaga dia... bagus juga dia berkhidmat untuk kita

      Padam
    2. Saya pkai gen2 tahun 2004 sampai skang dah 11 tahun... alhamdulillah masih gagah dari johor ke perlis... sapa kata proton x bagus... tengok cara penjagaannya... bagus jaga dia... bagus juga dia berkhidmat untuk kita

      Padam
    3. Setakat ni takde masalah. Saya dah masukkan kereta yang family saya pakai dekat atas tu. Servis kalau dijaga memang takde breakdown.

      Padam
  2. ..waalaikumussalam along.

    harap dapatlah beri sedikit panduan. Proton pun dah banyak improve, bukan macam dulu lagi.

    Tapi kalau betul betul mampu, tak salah kalau nak pakai yang mahal..

    BalasPadam
  3. Salam Zarin. Bukan nak memangkan proton, cuma nak tukar "mindset" sedikit pemakai kereta. Saya sudah pakai preve turbo selama setahun. Setiap minggu berulang dari Penang ke Shah Alam. Tiada masalah dari segi teknikal mahu pun tingkap. Dalam perjalanan kerap kali buka tingkap sebab merokok dan masih ok. Rasa sangat berbaloi beli preve kerana keselesaan lebih kurangrasa macam keselesaan toyota altis. Enjin pun sangat berkuasa dan ada ciri keselamatan hampir lengkap seperti kereta mewah.

    BalasPadam
  4. waalaikumussalam. betul tu. proton cuba bersaing. faktanya proton punya barang memang dah bagus. tapi pandangan pengguna masih buruk.

    betullah orang kata, sekali kita buat silap, orang akan ingat sampai bila2.

    apa pun, syabas proton. dari 0-10, saya boleh bagi 8.9 markah

    BalasPadam
  5. As. Salam bro. Just nak tanya cermin pandang belakang tu.
    1. Pakai brand apa? Sebab selalu tgk org jual skrin LCD dia kat tengah, yg ni kat sebelah kiri mcm Exora Bold.
    2. Beli kat mana? Ada contact tak?
    3. Bila pasang, cermin lama tu buang ke atau still pakai lagi?

    Saya nak tambah untuk persona saya, ada niat juga nak tukar Preve tapi dengar cerita tahun ni dia orang nak buat facelift, so tunggu dulu le...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam bro,
      1. Brand apa? Brand dia tak ingat dah. Import sendiri dari China.
      Warranty setahun, Harga dalam 140 USD tak termasuk penghantaran.
      Harga Kamera pulak 15 USD. Masa tu rate baru 2.90. sekarang dah 3.7

      2. Contact tu kena cari balik lah. pakai email je. bayar pakai paypal. hehehe

      3. Cermin lama simpan jelah buat kenangan. Nak jual pun takde orang beli.


      Padam
    2. waalaikumussalam bro,
      1. Brand apa? Brand dia tak ingat dah. Import sendiri dari China.
      Warranty setahun, Harga dalam 140 USD tak termasuk penghantaran.
      Harga Kamera pulak 15 USD. Masa tu rate baru 2.90. sekarang dah 3.7

      2. Contact tu kena cari balik lah. pakai email je. bayar pakai paypal. hehehe

      3. Cermin lama simpan jelah buat kenangan. Nak jual pun takde orang beli.


      Padam
  6. Assalamualaikum.

    Happy baca god feedback ni. Sy pun pengguna preve cvt. So far, alhamdulillah tak de masalah. Sama jenis mcm zarin, jenis suka guna one thing tu smpai dh rosak br tukar. Lagipun, beli kereta ni bukan macam main beli baju kat kedai, main tangkap muat aje. Nak beli kereta biarlah berpada sesuai dengan kemampuan, keperluan diri. Next plan, nk pasang reverse camera cam yang zarin pakai tu tapp too afraid nanti ada part wiring yang akn void warranty.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam syakira,

      itulah. pakai kereta ni biarlah yang kita mampu aje.

      Yang reverse camera tu, tak void warranty pun. Sebab cuma plug and play.

      Padam
    2. Alhamdulillah masih ramai lg org yg menyokong Proton..

      Padam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  8. Wah, good review. Baru plan nak beli preve, sebelum beli saya research dulu..alhamdulillah macam berminat pulak

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih.

      saya kadang2 sakit hati juga dengan proton. Masalah dia takdelah besar tapi leceh. Tapi sakit hati tak terasa sangat sebab kereta ni tak mahal sangat.

      Ramai kawan saya ambik brand import, bila meragam sakit hati sebab bayar mahal. hihihi

      Padam
  9. Tu reverse camera pasang ada void warranty kereta tak? Susah tak pasang sendiri?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Darren,

      Tak ada void. plug and play aje. tak susah. 40 minit siap. Saya dulu pasang sendiri, kaji balik mana wiring sebab takde foreman nak tanya

      Padam
    2. Hi Darren,

      Tak ada void. plug and play aje. tak susah. 40 minit siap. Saya dulu pasang sendiri, kaji balik mana wiring sebab takde foreman nak tanya

      Padam
  10. Balasan
    1. Ore klate tapi lahir, besar, sekolah, kerja semua kat KL.

      hehehe

      Padam
  11. Fuhh menarikk..

    Sya pun baru submit document Preve 1.6 manual..
    Harap2 loan lulus..
    Kaji punya kaji and decide to go for Preve..
    sya pun engineer gak and baru 22 tahun..

    Ada denga apa2 problem tak untuk production preve 2015 ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..salam,

      setakat ni, dah banyak improve. problem sikit-sikit tu biasa le..
      hehe

      Padam
    2. saya dah pakai preve 1.6L MT dari 30/7/2012. masalah-masalah kecil tu standard proton. tapi 1 masalah ni paling FED UP. enjin kereta kerap MATI masa time idling(masa berenti melahu) bermula bulan 12/2014. berenti kat trafic light MATI. berenti kat jalan jem MATI. berenti parking, tak sempat off kunci, enjin dah MATI dulu..hantar kat SC jalan pahang untuk check pada 29/12/2014. diaorang tune dan dah normal balik. lepas sebulan jadi balik enjin mati ni. hantar kat SC jln pahang untuk check balik pada 15/4/2015. diaorang tune dan dah normal balik. lepas 10 hari jadi balik enjin mati. hantar kat SC jalan pahang pada 11/5/2015 utk check. tune dan normal dan rosak balik. hantar kat SC jln pahang pada 3/8/2015, tune dan normal dan rosak balik. sekarang tengah nak set appointment untuk check balik.

      Padam
    3. ini problem mcm throttle body rosak. common issue on kereta Wira dulu.

      Padam
    4. tetingkap fragma : saya pakai CFE. same kes macam tuan jugak. time idling tetibe mati. pagi2 start kete RPM jadi gile naik turun naik turun. saya baru balik dari ambil kete kt SC chan sow lin. diorg tukar sensor dgn OCD. nasib baik masih under warranty. saya cadangkan pegi balik SC tu utk tukar 2 parts yg saya sebut tu. dah banyak kali dah tu problem yg sama kereta tuan.

      Padam
  12. Salam Bro, dlm list bro kt bawa ni. ada civic FD.. ada buat test drive?.. susah gak kalau dah test drive tapi x melekat


    Aku ingat dulu waktu mula-mula dilancarkan dalam April 2012 dulu, waktu tu aku masih belajar lagi. Semester akhir. Dan dalam semester tu jugalah aku buat list-list kereta yang aku agak akan jadi kereta pertama aku. Antaranya:

    1. KIA Forte SX(RM 85,800)
    2. Honda Civic FD (RM 140,000)
    3. Proton Inspira 1.8 Manual (RM 78,000). Nak convert Mitsu Evo X tambah lagi RM 20k.
    4. Mazda 3 (RM 110,000)
    5. Proton Preve CFE (RM 73,000)
    6. Chevrolet Cruze (RM 110,000)
    7. ........

    BalasPadam
  13. Salam Bro, dlm list bro kt bawa ni. ada civic FD.. ada buat test drive?.. susah gak kalau dah test drive tapi x melekat


    Aku ingat dulu waktu mula-mula dilancarkan dalam April 2012 dulu, waktu tu aku masih belajar lagi. Semester akhir. Dan dalam semester tu jugalah aku buat list-list kereta yang aku agak akan jadi kereta pertama aku. Antaranya:

    1. KIA Forte SX(RM 85,800)
    2. Honda Civic FD (RM 140,000)
    3. Proton Inspira 1.8 Manual (RM 78,000). Nak convert Mitsu Evo X tambah lagi RM 20k.
    4. Mazda 3 (RM 110,000)
    5. Proton Preve CFE (RM 73,000)
    6. Chevrolet Cruze (RM 110,000)
    7. ........

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'salam.

      dah test drive. civic fd memang lah best. tapi kira balik semua kos, tak praktikal untuk budak baru grad macam saya ni waktu tu.

      Padam
  14. Assalamualaikum En. Jurutera,
    Nak tanya sikit (banyak pon xpe kan?)

    1. Proton Preve Exec MT vs Proton Eriz Exec MT, Ada perbezaan ker dari semua sudut aspek (Features).

    2. Proton Preve Exec MT vs Proton Persona Exec MT?

    3. Terima Kasih Cikgu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam. saya bukan lagi jurutera...tapi takpelah

      saya dah test drive iriz exec MT taun lepas. belum buat entri lagi.

      1. features: iriz lebih canggih. sebabnya dia model yang terbaru. minyak lebih jimat sebab kecik, handling syok macam biasa. enjin tak bising macam preve. good car. tapi harga dia rasa macam mahal, sebabnya beza tak sampai 10 ribu dengan preve exec.

      2. baiklah ambik preve. persona dah lama. preve luas sikit.

      Padam
  15. As.salam.lega rasanya dapat baca artikel ni.
    Miggu lepas sy baru hantar doc kat proton sales nak loan preve sebelum hntr doc tu sy tak de reserch tntng preve ni pg show room tngok2 je lepas baca artikel ni tak sabar pulak nak tgu harap2 lulus.terima kasih zarin tulis artikel ni terbaik.

    BalasPadam
  16. As.salam.lega rasanya dapat baca artikel ni.
    Miggu lepas sy baru hantar doc kat proton sales nak loan preve sebelum hntr doc tu sy tak de reserch tntng preve ni pg show room tngok2 je lepas baca artikel ni tak sabar pulak nak tgu harap2 lulus.terima kasih zarin tulis artikel ni terbaik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..waalaikumussalam norhan,

      pakai proton ni, tak boleh harap kualiti sama macam BMW.. tapi saya boleh kata puas hati.

      sikit sikit masalah tu memang ada, dan semua kereta pun ada masalah.

      yang penting, jaga baik baik, dan doalah jangan terkena yang lemon unit (unit yang bermasalah).

      p.s: awal awal beli kereta ni bulan tu mesti banyak belanja sebab asyik nak brjalan aje

      Padam
  17. Assalamualaikum zarin, nak tanya, saya baru kje sbg assistant rnd engineer, still dalam probation period, nak ambik preve exec cvt under skim graduate bank islam 0 downpayment. Memandangkan proton nak bg rebat dlm 4500, so sy guna total buat downpayment. Jadi soalan sy, mampukah kalau abg zarin dgn gaji 2.2k baru, nak tanggung preve ni dlm 640 sebulan? Adakah keta ni asyik mintak duit utk servis (selain schedule servis). Mcm keta tiba2 rosak bende ni, pecah enjin ke, leaking, ape2 skali yang major? Lepas sy buat kira2 secara kasar, tolak mkn, minyak, kredit, sewa, duit mak, ptptn, dan semua, belen tinggal dlm 160 sebulan... umo dah 25. Jadi mohon pandangan abg sebagai pengguna preve exec cvt, bagi sedikit review dan nasihat. Gaji maybe akan up, cuma utk 1st 3months ni takut "sebek"... haha... tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam apih.

      kena tengok keperluan dulu. camnilah, biar abang cerita sikit.
      kereta, kita beli bukan sekadar nak bayar instalment. masukkan jugak:

      kos minyak
      kos parking
      kos tol
      kos road tax
      kos insurans
      kos maintenance.

      maintenance kereta ni untuk 10k km dalam 300+. kalau major servis dah dekat 800-1000.

      setahun kalau guna 20k km dah kena standby dalam 1k. untuk servis 1k, 10k dengan 20k, setiap 6 bulan atau mana lebih awal.

      roadtax rm90. setahun
      insurans 1200-1300 setahun
      minyak 400 sebulan bergantung jarak.
      tol 100 sebulan bergantung lalu mana

      kalau semua ni dah masuk dalam perkiraan, teruskan niat tu.

      yang 160 sebulan tu kalau dah tolak saving, okay lah

      Padam
    2. Baru terbukak blog ni balik lepas tengok post kat prevoc. Anyway, tq bos atas pandangan. Sekarang dah pakai 6bulan. Alhamdulillah masih ok. Cuma masalah ekon lambat sejuk je bila tengah panas. On enjin 10 minit pon xmati2 kipas ekon selagi xgerak kereta. Tq ye

      Padam
  18. Assalamualaikum zarin, nak tanya, saya baru kje sbg assistant rnd engineer, still dalam probation period, nak ambik preve exec cvt under skim graduate bank islam 0 downpayment. Memandangkan proton nak bg rebat dlm 4500, so sy guna total buat downpayment. Jadi soalan sy, mampukah kalau abg zarin dgn gaji 2.2k baru, nak tanggung preve ni dlm 640 sebulan? Adakah keta ni asyik mintak duit utk servis (selain schedule servis). Mcm keta tiba2 rosak bende ni, pecah enjin ke, leaking, ape2 skali yang major? Lepas sy buat kira2 secara kasar, tolak mkn, minyak, kredit, sewa, duit mak, ptptn, dan semua, belen tinggal dlm 160 sebulan... umo dah 25. Jadi mohon pandangan abg sebagai pengguna preve exec cvt, bagi sedikit review dan nasihat. Gaji maybe akan up, cuma utk 1st 3months ni takut "sebek"... haha... tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam apih,

      Nasihat saya..Hold dulu......

      Padam
  19. ASSALAMUALAIKUM ZARIN

    Salam perkenalan.

    Boleh share link @ maklumat kat mn nak beli reverse camera yang sama macam anda punya @ lebih kurang sama. nampak mcm menarik dan praktikal. terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam.

      saya beli online, tak ingat ebay atau alibaba. harga masa tu dalam 120 USD. convert2 dalam RM 450 juga lah.

      sekarang ni RM dah dekat 4x. jadi mungkin cecah 500-600 kot.
      kalau nak murah, boleh pergi kedai aksesori, ada dalam 250-300 untuk camera display tanpa autochromic.

      Padam
    2. reverse camera tu plug n play je ke or ade kene modify ape2 smpai bole void warranty?

      Padam
  20. Assalam takdir illahi..sy panglima sulung ..resepi yg sy nak bgtau,sy cuma tambah grounding kt keta sy utk stabilkn lg amp@voltage keta walaupun keta asal mmg dah ada grounding

    BalasPadam
  21. Salam
    Terbaik la review pasal preve iafm cvt ni,susah juga nak cari review yang menyakinkan. banyak pasal cfe je.

    BalasPadam
  22. salam semua
    baru baru nie gi htr servis preve cvt 80000km major servis dkt sc proton kena dekat rm2k, nak tanya penguna preve yg lain berapa kena caj

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..salam, saya pun tak sampai lagi. apa yang ditukar tu?

      ada ikut buku ke?

      Padam
    2. mcm2 la bro minyak cvt, timing belt bukan1set tapi asing asing, service biasa, water tension, filter an workmanship .. bukan nak berkira tp agak mahal la... kata mechanic kalau yg pakai cvt turbo lg mahal ....kalau ader penguna lain sila beri komen

      Padam
  23. salam bro zarin. bole saya tau brapa gaji bro time mula2 amik kete? & mcm mana bro agih2kan gaji utk kereta & lain2. terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. wassalam.

      dulu gaji saya tak banyak sangat. memang silap besar beli kereta ni. patut saya ambik saga aje.

      lepas setahun bila gaji dah naik baru lah boleh bernyawa sikit.

      cara saya agihkan gaji, harga kereta sepatutnya dalam 1 tahun hingga 1.5 tahun gaji. contoh gaji tahunan + bonus 40,000, boleh beli lah kereta dalam harga 40k-50k

      masukkan sekali maintenance, insurans, roadtax, parking, minyak, tol. semua amaun ni tak patut lebih dari 30% gaji.

      Padam
  24. salam.nak tanya..preve sesuai tak utk perjalanan berbukit.mean dari segi pickupnye..sebab laluan kerja hari2 saya naik bukit turun bukit.saga sy pn sakit tak larat nak panjat bukit tu..ingat nak tuka suprima atau preve.mohon share..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam,

      Preve exec naik bukit meraung sikit. Kena pandai main minyak. Kalau dah berhenti lepas tu nak jalan balik, kena tarik handbrake dulu, tekan minyak, lepas tu turun handbrake.

      Torque dia okay cuma pickup slow sikit

      Padam
  25. Salam semua.. mohon pendapat dan pandangan dgn kes Preve 1.6 CVT Turbo baru saya ni. Baru je amek kete tu kuar dari showroom hujung bln June lepas, 2 jam lps amek tu (masa tu kat kedai, lepas berbuka), enjin boleh start tp gear tak boleh masuk. Tolak sampai nk tercabut knob tu pon xmo gerak gak. Call proton i-care, dia suh bukak battery -ve terminal, tggu 20 minit pastu pasang balik...buat dekat 4-5 kali (time ni proton salesman pon dtg tlg gak)..baru boleh masuk gear (sampai pkl 10pm gak la masa tu). Pastu esok pon jd lagi, dealer hantar g service ctr, katanya knob tu terangkat sket n x connect ngn sensor. So dh settle, baru je complete 1200km JADI lg...!! Now kete kat service center n diorg kata dh check n xde pape problem pon. Haihhh...ni yg rasa mcm nk maki proton ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kete preve kn tekan brake padel dulu baru msk gear... jgn paksa2 ...mula 2 mmg rasa kekok sikit lama2 dah biasa

      Padam
    2. dah tekan brake pedal dah afdzal, kan step dia camni 1. masuk kunci 2. tekan brake 3. push start button 4. masuk gear. Ntah camne gear asyik kena lock jer.

      Padam
    3. saya dah kena byk kali utk persona tp problem lain, Salah satu issue, Top Head Gasket leaking,Pukul 7.30am saya sudah sampai situ supaya dpt settle kereta dgn cepat. Tehnician relax saja buat kerja .Kereta masuk antara 8.45 -9am buka bonet, tapi tak buat apa apa. pukul 9.30 sampai 10.30 pergi minum. balik dari break bonnet masih buka tapi takda org pun. pukul 12.30 pergi lunch, balik pukul 2.30. sembang sembang , pukul 3 petang start kerja . lepas tu kerja sampai 6 petang. Kereta tak dpt siap , esok dtg balik ya Encik. Ada problem la tengah test. Sebenarnya saya perhati saja, sepanjang masa dia hanya kerja 2 jam sehari, waktu lain techician tu bercakap,merokok dan entah mengular kat mana . Byk dia habiskan masa kat Hp kut. Mmg hampeh Proton sbb byk org kite keje situ, 90% pemalas.

      Padam
    4. saya baru beli jugak turbo ni. jadi camtu jugak. so ni known issue la yek. apa yg saya wat skrg, push button 2x, check gear release tak. biasanya pagi2, 2 kali off dan on third time baru gear release, pastu baru on engine. pasni service nak suruh proton check issue ni.

      Padam
    5. Untuk yang CFE saya pun tak berapa tahu sebab saya tak pakai. Huhuhu

      Padam
  26. Salam.. nak tanya kalau downhill macam mana nak downshift ye.. sebab tak ada low gear kan CVT ni. rely on break saja ka?... maaf kalau soalan saya agak kebodohan.. saya 9 tahun pakai manual.. ni baru berkira kira nak beli preve cvt

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam..

      Takde downshift, kereta auto dia akan brake sendiri guna enjin braking. Cuma kadang2 tu kuat sangat dia brek jadi kena tekan minyak pulak.

      Jadi masa ni, tolak kat N, pastu tolak kat D balik, Bagi dia auto engage kat gear yang betul. (CVT sebenarnya takde gear pun tapi nak bagi faham...)

      Padam
  27. Boleh minta pendapat antara preve n saga flx s.e..boleh tlg compare..memikir mane 1 yg patot beli..dua2 cc same kn

    BalasPadam
    Balasan
    1. cc sama. fikir harga dengan keluasan la pulak. :)

      Padam
  28. sy baru dapat preve semlm.. exce je.. muka 25k.. jadi bulan2 baru 407.. x la terase sangat.. memang puas hti dgn kerta... cuma tu la.. bunyi enjin kuat sangat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mula2 saya pakai pun memang terkejut la enjin ni kuat sangat meraung.

      Tapi lama2 dah biasa...

      Padam
  29. Den pun pakai preve executive gak..cumo masalah selepas 2 tahun lebih pakai ni..lampu ruang kabin jatuh sendiri..Dan lampu besar depan selalu terbakar sebelah.. Ada ke cara untuk mengatasi masalah tersebut.tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama la bro.. aku punya rasa dah tiga kali tukar lampu bsr...preve pakai type h7 ...lifetime hanya 1000 hours jer.. mungkin sebab aku selalu drive malam ....selalu sgt terbakar

      Padam
    2. adakah sbb wiring yg jd maslh lmpu sering terbakar?

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    4. saye bru pkai sthun lebey...msuk.ni 3x tukar mentol headlmp

      Padam
    5. saye bru pkai sthun lebey...msuk.ni 3x tukar mentol headlmp

      Padam
    6. Saya punya lampu kabin takdelah pernah jatuh,

      Lampu depan tu memang selalu terbakar pun. Common problem.
      Saya punya 2 tahun setengah lepas pakai baru terbakar. Orang lain ada yang 2-3 bulan dah kena.

      Cuma saya walaupun kena lambat, masa tu kena dua2 belah sekali. sadis

      Padam
    7. So masalah lampu terbakor ni commonla bagi preve? Saya baru je kena. Lampu depan terbakar sebelah..

      Setakat ni tu je problemnya since pakai


      p/s: Preve 1.6 CVT Turbo, 11/2012, mileage almost 40k

      Padam
  30. Tahniah! Review terbaik pernah saya baca tentang preve exec.. saya juga pemilik preve exec cvt. Jarak perjalanan hampir 39k km. Alhamdulillah setakat ini tiada masalah dengan kereta saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita tergolong dalam golongan yang bernasib baik :p

      Padam
  31. saya dah pakai preve 1.6L MT dari 30/7/2012. masalah-masalah kecil tu standard proton. tapi 1 masalah ni paling FED UP. enjin kereta kerap MATI masa time idling(masa berenti melahu) bermula bulan 12/2014. berenti kat trafic light MATI. berenti kat jalan jem MATI. berenti parking, tak sempat off kunci, enjin dah MATI dulu..hantar kat SC jalan pahang untuk check pada 29/12/2014. diaorang tune dan dah normal balik. lepas sebulan jadi balik enjin mati ni. hantar kat SC jln pahang untuk check balik pada 15/4/2015. diaorang tune dan dah normal balik. lepas 10 hari jadi balik enjin mati. hantar kat SC jalan pahang pada 11/5/2015 utk check. tune dan normal dan rosak balik. hantar kat SC jln pahang pada 3/8/2015, tune dan normal dan rosak balik. sekarang tengah nak set appointment untuk check balik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin soal timing rendah kot. Setahu saya manual punya memang jarang sangat problem

      Padam
  32. Proton tidak ada kekurangan,masalahnya org yg berkerja situ. Vendor kena provide quality product dah bukan dari china 2nd to 3 grade. Kalau jd vendor proton cepat boleh jadi Jutawan, sbb low quality pada harga tinggi. SC kena professional, pantau technician selalu. Boss boss kena turun padang, jgn asyik main saham kat laptop sedangkan org bawahan bertungkus lumus. Purchasing department kena di Audit kau kau. Saya Doakan Semoga Proton Berjaya Suatu Hari nanti. Tahu tak, kalau kat perodua kalau ada sparepart hilang , store keeper akn dipecat serta merta.

    BalasPadam
    Balasan
    1. QC dia tak berapa ketat..asal jalan je.
      Kalau nak banding dengan dulu banyak dah improve. Cuma sebab car maker lain lagi banyak improvement jadi proton nampak tertinggal.

      Kena catchup sebab Proton produk bagus, Kualiti je kureng...

      Cuma Preve ni pada saya okay sangat.... Benda kecik dan remeh je yang buat masalah

      Padam
  33. I go for Honda City! The Power of Dreams!

    BalasPadam
  34. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  35. As salam
    Saudara Zaren,
    Saya baru membeli Proton Preve CVT Executive dan telah membuat servis yang pertama, saya juga menghadapi situasi yang sama seperti saudara hadapi sebelum ini. Semasa servis kedua (10,000km atau 6 bulan selepas servis pertama, yang mana dahulu), adakah saudara meminta servis center membuat ECU dan TCU remapping untuk menjimatkan penggunaan petrol? Adakah pengunaan petrol menjimatkan selepas servis 10,000km atau servis kedua 6 bulan selepas servis pertama?
    Terima Kasih,

    Hazwan Arif

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam Hazwan,

      Saya tak mintak reflash ECU atau TCU pada 10k yang pertama. minyak jadi jimat lepas tu dengan sendiri. ECU ni dia akan "belajar" style kita memandu dan sesuaikan penggunaan minyak.

      Ambil masa sikit. itu agaknya lepas 10k baru elok. Dulu saya silap mintak reflash ecu. Masa tu dah 30k. Lepas reflash rasa macam mula2 beli. Pikap lembab betul. Lepas sebulan dua, dah okay balik,

      Padam
    2. Terima kasih atas jawapan yang diberikan.......jadi kesimpulannya saya perlu tunggu sehingga mileage naik ke 10,000km dapat merasai penjimatan petrol yang diharapkan dan tidak perlu remap ECU dan TCU, sebab saya bertanya kerana saya jarang memandu kereta untuk pergi ke tempat, kereta pun pandu waktu hujung minggu ja......tapi saya notice, kadang -kadang terjadi kereta tersentak bila saya masuk gear reverse atau bila menukar gear reverse masuk ke gear D...adakah itu normal untuk Proton Preve, perlukah dibawa ke service center utk diperbaiki?

      Padam
    3. Bawalah. Biar SC check. Kalau kereta baru dan masih dalam warranty, apa-apa yang boleh komplen, komplen aje.

      Padam
  36. Assalamualaikum. Nak cari radio yg ada GPS cam premium . Ada cadangan model yg sesuai dgn preve. Boleh diy tak

    BalasPadam
  37. Tukar player void warranty tak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumussalam.

      Mungkin boleh guna audiolab punya brand..ada dua jenis, satu dengan gps satu takde gps. harga pun dalam 600-700 ke 1200-1400 saya tak pasti

      Tukar player tak void warranty kereta, Cuma void warranty player lee :p

      Padam
  38. Apa yg admin tulis tu totally betul..sbb sy pn pkai proton preve..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kiranya pengalaman kita tak jauh la bezanya

      Padam
    2. Kiranya pengalaman kita tak jauh la bezanya

      Padam
  39. assalamualaikum tuan.
    dapat kat mana ye foglamp cover suprima tu, dan brpa hrganya. wasap sy jika ada masa teluang. 01139992771. minta kongsi ilmu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam tuan.

      Saya beli kat proton part center. Harga saya dah lupa. dalam 40rm jugak tak silap..

      Proton Part Center
      1, Jalan Arkitek U1/22, Hicom-glenmarie Industrial Park, 40150 Shah Alam, Selangor, Malaysia
      +60 3-7809 5555

      Padam
  40. Assalamualaikum.
    Monday keluar preve baruku. drive mantap. tapi nak tutup pintu driver kene hempas sikit... ok ke tu.
    cadang nak pasang reverse camera cam saudara tapi tak tahu stepnya.
    boleh explain ckit step by step....... really appreciate

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya pun sama bro. pintu driver tu payah skit tutup. kne hempas juga.. pintu lain ok je..pg proton, dia kata sbb getah keras lg dan tekanan udara. padahal kalau nk tutup pintu sebelah driver yg lain tertutup xde masalah pun. ok je.. last2 mekanik betulkan smpai jadi ok skit, x terlalu kuat sgt nk kne hempas..

      Padam
    2. Pintu saya takde masalah. Kena hempas sikit tu biasa tapi takdelah kuat sangat.

      Sikit kecewa bila Proton tak buat macam Kia Forte yang mana pintu dia tolak slow pun rapat. Mintak SC check skru kalau2 ada yang longgar. Kadang2 skru longgar tu yang bunyi tak berapa nak kedap

      Padam
  41. As salam bro...sy bru nk pkai preve exec ni..isnin ni bru dpt kereta...soalan sy bgaimana kreta preve ni bila naik jln bukit..mcm kt cmeron tu...ok x bila mndaki?

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam... pakai ja S mode tap jgn tekan kuat sgat takot meluru kedepan plak keta nant... atau kalau nak naik bukit cuba tekan minyak n lepas jgan tekan terus takot pressure lag melambatkan pickup untuk naik bukit...

      SAT button pon bleh try tekan masa nak naik bukit tap jgan terlalu pakai sgat nant cvt panas timbul cvt lamp plak dkat meter board....

      Sya bg tip untuk buat improvement dkat keta untuk tambah pickup skit boleh cuba kalau nak...

      1. filter drop in tukar jenis k&n atau work engineering
      2. grounding cable (untuk tambah pickup @ stabilkan elektrik n life span bateri [yg ni xpast betul ke x tap sy dah pakai baru tukar battery 2 tahun 6 bulan xkong tap mengembung]
      3. simota twin fan [modi sendiri dkat filter box - improvement mmg sedap n jimat minyak]

      setakat ni dah try yang simota twin fan ok sbab dah try rembat dr bhp gombak ke temerloh 1 bar minyak meter 180km/j... jgan pikir bukan2 sja nak test improvement... jalan lenggang ya.... :)

      Padam
    2. Naik bukit setakat ni takde masalah.
      Kena pandai main minyak aje. tekan, lepas, tekan balik.
      CVT ni tak boleh tekan terussss.

      Jangan guna SAT sangat nanti naik gambar durian bila dia panas.

      setakat ni Cameron atau Genting, takde masalah walaun full load

      Padam
    3. hahah En. Zarin mmg pnah skali dia timbul durian 2... n cari jgak ap sebab timbul rupanya cvt panas.... mmg xpakai sgat saja try masa 2 nak drive pakai SAT....

      Padam
  42. As salam bro...sy bru nk pkai preve exec ni..isnin ni bru dpt kereta...soalan sy bgaimana kreta preve ni bila naik jln bukit..mcm kt cmeron tu...ok x bila mndaki?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam faizal,

      macam yang saya komen kat atas tu, bila naik bukit sedap je. cuma kalau kita berhenti kat bukit, nak pikap balik tu slow sikit. kena tekan minyak kuat sikit

      Handling takde masalah kona2 pun..Cuma baru2 ni pikap slow sikit sebab enjin tak biasa lagi. Lepas 10k km baru rasa kesedapan dia..

      Padam
  43. I pun pakai Preve Exec,boleh tolong pasang kan cermin pandang belakang tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..saya tak jual dah benda tu. kalau buat kat kedai adalah dalam 300-400 rm siap pasang

      Padam
  44. Kekecewaan pertama saya terhadap Preve adalah rupanya tidak sama dengan konsep Tuah. Sangkaan yang meleset..

    Lepas beberapa bulan kemudian, pabila tak ingat lagi rupa Tuah, saya masih kecewa dengan rupa belakang preve, terutama sekali bahagian lampu belakang. Kenapa tak boleh secantik Inspira/Lancer ?

    Saya berkata pada diri "Preve memang nampak muscular namun Lancer lagi jantan"

    oh selain dari rungutan kecil ini, apa yang Preve tawarkan dalam kertas memang ternyata benar, terutama sekali semasa memandu laju di selekoh.

    p.s : komentar adalah pemandu Persona S.E yang lampu belakangnya juga huduh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. begitulah adanya.

      Dalam konsep semua cantik. Bila nak production stage, bajet banyak pulak kena potong maka end product dia seperti yang kita lihat hari ini

      Padam
    2. Macamlah persona tu cantik sangat. hihi
      For me, Preve lagi outstanding n lagi stylo dari model2 lain.

      Padam
  45. assalamualaikum,saya nak tanye ckit,camne nak overtake kereta,sebab bile tekan minyak dia akan meraung dlu,lepas ckit br accelerate,tp rasa cam nak overtake tu x berape confident,dan perlukah bile tgh bawak dlm 140 nak overtake tukar gear msk s?x pnh pki auto,first time..lagi satu kereta nj mmg ada cutt off ye?sbb da habis tekan paddle minyak,meter kat 180 km je x nak trn,sbb ada lagi number selepas 180 kat meter,rasa nak down kan lagi meter..hehehe..mintak pendapat..

    BalasPadam
  46. assalamualaikum,saya nak tanye ckit,camne nak overtake kereta,sebab bile tekan minyak dia akan meraung dlu,lepas ckit br accelerate,tp rasa cam nak overtake tu x berape confident,dan perlukah bile tgh bawak dlm 140 nak overtake tukar gear msk s?x pnh pki auto,first time..lagi satu kereta nj mmg ada cutt off ye?sbb da habis tekan paddle minyak,meter kat 180 km je x nak trn,sbb ada lagi number selepas 180 kat meter,rasa nak down kan lagi meter..hehehe..mintak pendapat..

    BalasPadam
  47. assalamualaikum,saya nak tanye ckit,camne nak overtake kereta,sebab bile tekan minyak dia akan meraung dlu,lepas ckit br accelerate,tp rasa cam nak overtake tu x berape confident,dan perlukah bile tgh bawak dlm 140 nak overtake tukar gear msk s?x pnh pki auto,first time..lagi satu kereta nj mmg ada cutt off ye?sbb da habis tekan paddle minyak,meter kat 180 km je x nak trn,sbb ada lagi number selepas 180 kat meter,rasa nak down kan lagi meter..hehehe..mintak pendapat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya gunakan auto dan manual serentak. Tu yang bestnye Preve ni. Bila nak memotong saya guna paddle shifter untuk turunkan gear untuk bagi lebih pickup. Lps dah memotong kenderaan lain. Saya naikkan gear dia guna paddle shifter dan tak lama kemudian dia masuk semula ke mode D (auto) secara automatik. Tak payah guna gear knob. Jadi you ada lebih consentrasi dalam pemanduan.

      Padam
    2. owh,sy punya yg exec je x de paddle shifter,klu ada sy senyum je nk overtake...

      Padam
    3. owh,sy punya yg exec je x de paddle shifter,klu ada sy senyum je nk overtake...

      Padam
    4. owh,sy punya yg exec je x de paddle shifter,klu ada sy senyum je nk overtake...

      Padam
    5. .. saya punya pun exec.. pernah aje cecah 200 takde cutoff pun.
      Cuma lajak dia tu lama nak tunggu naik 200.

      Saya perasan bila kita nak overtake, kelajuan 110 bila tekan kuat, dia naik sampai 150 tu paling pikap.

      Padam
  48. Terbaik punya review. Saya pun guna Preve tapi Preve CFE. Mula-mula keluar saya dah lencunkan untuk tengok performance dia lepas service 1000km. Sparing dgn BMW X6. Cecah 200 lebih jugak ikut buntut X6. Last-last X6 ketepi dan saya potong.....hahaha. Bukan sebab X6 x boleh rentap lagi. Tapi mungkin driver dia x berapa berani sbb dh cecah 200 lebih. Dan mungkin lagi satu driver dia fikir, saya ni giler bawak kereta Proton dgn kelajuan begitu. Tapi memang mantap Preve ni. Masalah sikit-sikit tu biasalah. Itu kete mahal2 pun ada masalah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..syabas!

      tak ramai yang fikir macam ni. asal proton aje, negatiflah dia...
      Proton boleh lagi maju dari sekarang kalau dia lebih mendengar feedback pengguna

      Padam
  49. Terima kash atas review. Pada mulanya sy tak terfikir untuk tengok preve ni, sebab hati lebih ke renault fluence, tapi takut tak mampu bayar pula, monthly rm1100, sebab gaji fresh grad, nak beli rumah lagi, nak menabung lagi. Ada juga teringin nak beli iriz, tapi bila pikir balik, nanti dah ada anak tak muat nak masuk byk brg pula. Nak ikutkan memang iriz lagi moden technology. Tapi lepas baca review ni, hati dah berat ke preve. Honda city, jazz, vios memang dh letak ke tepi awal2. Renault fluence tak mampu nak letak tepi lagi, sebab mmg betul2 berbaloi kereta tu, cuma tu lah, kena invest lebih sikit lah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama-sama. harapnya mampu dapat buat pilihan yang tepat!

      Padam
  50. Terima kash atas review. Pada mulanya sy tak terfikir untuk tengok preve ni, sebab hati lebih ke renault fluence, tapi takut tak mampu bayar pula, monthly rm1100, sebab gaji fresh grad, nak beli rumah lagi, nak menabung lagi. Ada juga teringin nak beli iriz, tapi bila pikir balik, nanti dah ada anak tak muat nak masuk byk brg pula. Nak ikutkan memang iriz lagi moden technology. Tapi lepas baca review ni, hati dah berat ke preve. Honda city, jazz, vios memang dh letak ke tepi awal2. Renault fluence tak mampu nak letak tepi lagi, sebab mmg betul2 berbaloi kereta tu, cuma tu lah, kena invest lebih sikit lah.

    BalasPadam
  51. tumpang tanya kalu boleh,, sampai sekarang dah berapa penambahbaikan yang dibuat utk preve ni yeh,, cadang nak ambik preve tapi belum yakin lagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..penambahbaikan, saya pun dah hilang count. tapi dari tahun ke tahun, semestinya lebih baik.

      banyak masalah yang awal-awal dari tahun 2012, bila masuk 2015, dah betulkan. ada beberapa problem aje yang masih berlanjutan i.e cooler hose, bulb lampu...

      Padam
  52. Adalah bertambah keyakinan utk ambil preve slps baca entri saudara krn sy begitu x setuju dgn buah fikiran 'typical Malaysian' yg sgt negatif.Salam perkenalan, sy org Sarawak berkhidmat dlm bidang perubatan di Johor.

    BalasPadam
  53. Assalamualaikum..saya dah booking untuk preve dan juga honda city..tapi belum hantar dokumen lagi lalu saya cancel city sebab saya nak save byrn bulanan..tapi saya jadi ragu ragu bila semua kawan saya condemn sbb saya ambik proton..semua ada typical thoughts yg sama mengenai proton..saya jadi was was sama ada nak teruskan atau tak.. Pada pendapat cik zarin, yg mana lebih okay? City atau preve? Terima kasih!

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam.

      mana mana pun boleh. city saiznya kecik sikit tapi lebih mahal.
      preve luas tapi brandnya proton.

      beza bulanan dalam 300 (650 vs 950) sebulan. apa yang kita boleh buat dengan 300 sebulan?

      Padam
  54. Assalamualaikum...

    saya terus berminat kepada preve exec setelah saya baca blog encik zarin ni..
    memang betol akan kata-kata encik,beli kereta ni bukan seperti beli ikan di pasar..biar ia berbaloi untuk kita guna lama.. sebab kereta sekadar pengangkutan saja.

    Terima kasih.

    BalasPadam
  55. salam cik..

    saya sekarang masih dalam dilema... sama ada mahu ambil preve atau alza..
    boleh cik bagi pendapat tak? mana satu yang berbaloi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam..

      dua dua pun boleh. alza lebih murah. tapi soal servis kosnya lebih kurang aje.

      untuk keluarga ramai, alza okaylah. :)

      Padam
  56. terim kasih atas review. sebelum ni ingat nak angkat honda city. tapi lepas buat research selama 2 bulan try compare harga, performance, handling, dan comfort, saya pilih preve. saya pun tengah tunggu kereta preve cfe. harap cepat la siap. dah hujung bulan kena order dari factory, takde ready stock kat kl ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. la..amek proton nape..ha3 enjin campro ni meragam bagai nti.time tu nyesal x guna dh.kena mcm aku baru penuh akal nti he3 serik dh guna proton.performance mende enjin campro ni..tgu la bila meragam nti.

      Padam
    2. preve enjin campro? errrr CFE?? iaFM+?? hmmm

      Padam
    3. CFE, CPS, IAFM tu semua jenis-jenis enjin campro.. Serupa Proton Iriz VVT, Campro VVT.

      Padam
  57. terima kasih atas review cik pasal preve, mula2nya saya nak ambik premium turbo tapi tgk banyak review pasal cooler hose pecah then kereta kena tow >.<
    Rasa nak give up je tapi tgk pasal exec rasa ok lagi juga.

    Adakah lagi masalah lain yang terjadi pada model ni? terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setakat ni Exec takde problem. CFE hose pecah tu memang biasa. Proton dah panggil recall untuk tukar hose.

      Dia punya endurance test untuk hose tak cukup kuat agaknya.

      Padam
  58. PROTON?? PREVE?? ha3 keta model baru mmg la semua kata bgs..tgu la masalah dtg satu persatu.time tu nyesal beli PROTON..aku dh kena dh..serik dh nk pakai PRNTON!!! dh try sokong buatan Malaysia..tp nyakitkan ati.nyesal beli..ada lg 1thn hutang.dan hbs hutang btambah teruk enjin campro aum2 ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Entah lah bro. susah nak cakap. Setakat ni takde lagi terkena. 4 Proton dah pakai tapi tak pernah ada masalah enjin. tapi kesian jugalah kawan-kawan yang kena.

      Saga 1988 Enjin Magma - Pakai 12 tahun takde masalah enjin. Servis jaga.

      Waja 2000 Enjin Mitsu 4G18 - Pakai 12 tahun takde masalah enjin. Servis jaga.

      Perdana V6 20056 - Pakai nak 10 tahun takde masalah enjin. Servis jaga.

      Preve exec campro IAFM+ 2012 - Pakai 3 tahun takde masalah enjin. Servis jaga.

      QC dan R&D dia kena kerja kuat lagi. Mungkinlah ada beberapa yang tak nasib baik....

      Padam
  59. haha . terbaik karangan nie . menambahkan keyakinan pembaca dan pengkritik untuk ambil preve .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pembaca - mungkin tertarik
      Pengkritik - belum tentu.......

      Padam
  60. haha . terbaik karangan nie . menambahkan keyakinan pembaca dan pengkritik untuk ambil preve .

    BalasPadam
  61. Salam encik zarin, saya pun bakal beli preve (kereta first saya) tak lama lagi. Saya nak tanya pasal bodykit yg encik pakai tu, kat mana boleh dapat ya? Nampak cun lah. Apa nama model bodykit tersebut, harga dia dll

    BalasPadam
    Balasan
    1. Body kit nama dia phantom. Material ABS yakni material yang sama dengan bumper jadi dia fit masuk elok.

      Harga masa saya beli dulu 1200 lebih kurang. sekarang 800-900 dah boleh dapat rasanya. Carilah dekat mudah.my. Saya buat dekat Shah Alam. Compare harga dulu. Pastikan harga termasuk cat dan siap pasang.

      Padam
  62. Baru pakai preve cvt exec 2 bulan... So far sgt puas hati kcuali psal pick up tu mmg btul laa agak berat dan lambat... Enjin meraung kuat tiap kali mendaki kalo x cukup power atau silap ambik lajak sblum mendaki... Fuel consumption hmmm agak kuat jgk tpi masih bleh diterima sbb cc kete ni pn 1.6 (6 speed) so plus dgn cara pemanduan yg kdg2 gle2 sbb aku penah tekan kt highway meter cecah 170 steady je... Handling x pyh ckp lotus pn sentuhan mmg TERBAIK! Selekoh kalo kelajuan 100kmj pn aku confident lg... Tpi pada2 laa nk tekan kt selekoh... Safety come first...

    BalasPadam
  63. Bro macam mana preve bro boleh jimat lepas servis 10k? Saya punye still makan kaw2 minyak atas jalan..

    BalasPadam
  64. Bro macam mana preve bro boleh jimat lepas servis 10k? Saya punye still makan kaw2 minyak atas jalan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pakai CFE ke biasa?

      Saya kalau drive RPM saya maintain 2k maksimum.

      Kalau CFE mungkin kuat sikit sebab 2k rpm pun turbo dia dah bukak.

      Ada buat update ECU tak? Cuba mintak SC tune.

      Mula2 beli kereta ni berat yang amat. Minyak pun banyak makan.

      Saya ada mintak SC reflash ECU. lepas tu still lambat tapi lepas satu dua minggu dia okay.

      Padam
    2. Apa guna Turbo kalau drive bawah 2k.LOL

      Padam
    3. ..saya mana ada turbo bang.

      kalau yang ada turbo pun, dalam bandar pun tekan tak sampai pun 2k. preve ni dia 2k dah bukak turbo.
      kereta lain banyak 2.5k-3k baru bukak

      Padam
  65. Kata engineer..tapi pakai auto..auto boleh buat apa? Two paddle for women..engine tercabut nk selamat mende..mounting engine pun macam haram..kalau kau amik FD haritu pun xpyah modify apa2 pun 6 speed are vtec Ada airbag, suspension power, brake power..asal la kau mangkuk betol..hahaha engineering konon..my ass la brader

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apala kutuk org.. xde sape larang engineer nk guna auto atau manual.. Die dh ckp nk bg bakal bini boleh guna dan nk cari kereta murah2.. Kan dia ckp, terpulang pada masing2 nk pakai kereta apa pun.. Ini pendapat dia, ckp elok2 la.. Honda FD 6 transmission harga dah mahal.. Kalau aku amik Inspira 1.8 (M) 2nd hand sumbat enjin EVO X..

      Dah try Myvi YRV turbo upgrade ke? Sembang bikin bimbang..

      Padam
    2. sedap hati je nk kate orang mangkuk..
      ape la..

      Padam
    3. Pengarang dapat pahala... ko dapat dosa.. teruskan lagi cacian lu bro..

      Padam
    4. weh...jangan beli GTR...jangan pakai Ferrari..sebab dia auto...malu betol bawak auto tapi kereta juta2...eh...bmw i8 pun auto laa..two paddle for women laa...alamak...semua owner pagani pompuan rupenya...my ass konon....ceeehh.

      Padam
  66. Bro, lu punya pendapat hampir sama dengan pendapat aku, tapi aku guna Persona sbb beli pada 3/2010.. Kalau Inspira dan Preve keluar masa aku nak beli, konfem aku ambil Inspira 1.8 (M) atau Preve (M).. Layan Inspira R3 standard OEM atau Preve standard OEM sport rim ori R3 (195/55/R15).. Lepas tu Inspira R3 masuk enjin EVO X atau Preve layan enjin modified N/A.. Preve tu setting ala2 Preve R3 MSS, cuma xdela sticker kuning biru tu, just color body std je..

    Tapi aku tak pernah salahkan Proton sbb aku ada tye bekas senior engineer proton DR IR xxx (nama dirahsiakan) haha die kata hanya ada 11 company kat dunia yang boleh buat kereta from scratch to finish, salah satu adalah Proton dan yang paling menarik lebih 90% local dan muslim.. Kebanyakan engineer Proton lari ke Perodua sbb masalah politik dalaman Proton.. Kebanyakan vendor byk pengaruh politik, barang reject pun boleh lepas masuk Proton, tp org Proton x boleh nak bendung sbb vendor cable besar.. Proton dah pernah keluarkan model aluminium chassis, tapi x jadi sbb kos tinggi..

    Bercerita tentang kos pasti korang tertanya2, sebenarnya kos sebiji Waja adalah lebih kurang RM18k sahaja, Proton amik untung lebih kurang RM5k sahaja, lain2 kos jualan dll, total lebih kurang RM30k je bro.. Tapi jual Waja RM60k.. RM60k - RM30k = RM30k, sapa yg amik RM30k ni? Tax kerajaan 100% utk kereta tempatan, wtf!.. Proton tiada modal pusing utk improve kualiti sbb harga proton dah mcm vios, almera, swift, alza, maka tiada org beli Proton dan modal pusing pun tiada.. Tu yg Proton lambat tu.. Aku mmg kesian kat Proton, engineer dah bagus2, tapi Tax yang tinggi membunuh produk sendiri.. Bayangkan Proton Preve, Suprima, Persona dijual pada harga RM35k.. Sumber dr bekas senior engineer DR IR xxx tu juga hehehe Klu x caye, cuba survey harga Proton kat Australia dan convert dlm RM..

    Papepun aku tetap sokong Proton sbb technologi kejuruteraan, fasiliti dan keupayaan dah ada, syg kalau ditutup.. Yg perlu disingkirkan adalah TAX kerajaan yg tinggi keatas kereta keluaran tempatan..

    BalasPadam
  67. Aku x puas hati dgn protong sbb die jual kete kat obersea murah lg dr dlm negara sdr..kemon la...negara lain suma keta sdrclg murah... kalau xde duti eksesais n dll yg buat kete import, rasanya tuan still akn bli protong x? Hmmmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Belum tentu. Tengoklah yang mana lebih baik.Banyak faktor nak ambik kira.

      Harga
      Alat ganti
      Maintenance
      Fuel consumption
      Space
      Cantik atau tak
      Dan lain lain

      Kena buat perbandingan jugak.

      Padam
  68. Aku x puas hati dgn protong sbb die jual kete kat obersea murah lg dr dlm negara sdr..kemon la...negara lain suma keta sdrclg murah... kalau xde duti eksesais n dll yg buat kete import, rasanya tuan still akn bli protong x? Hmmmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Negara luar x kena tax mcm kita ni kak..

      Padam
    2. kereta kat malaysia ni mahal sebab cukai...cukai bape %?

      Padam
  69. macam review syok sendiri je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pandangan aje..tak semua orang berpandangan sama..

      Padam
  70. saya beli preve 1.6 manual 2012 dan mmg bermasalah gerbox daki bukit lembab jalan lurus plk boleh laju tapi tercungap2 nak kejar kereta kancil nasib baiklah under warranty, tapi selepas 4 bulan bertapa di subang proton akhirnya gearbox tukar baru Alhamdulilah hingga sekarang ni mmg power gila ....bayangkan saya dpd penang usm balik ke putrajaya dpd jam 4.30pm sampai putrajaya 7.30pm....itu bawa waktu petang....mmg puas hatilah....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nasib tak baik, memang dapat lemon unit.
      Banyak benda boleh improve. Kena tekan sikit orang Proton ni barulah setel masalah...

      Padam
  71. Terima kasih kpd yg masih sokong proton..

    BalasPadam
  72. aku pakai preve1.6 exec MT...memang terbaik bro..dh 3tahun pakai sejak 2013...puas ati..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..kalau tak dulu ambik manual aje kalau bukan sebab isteri. huhu

      Padam
  73. Assalam Zarin....InsyAllah...lagi 2minggu akan pakai preve exec 1.6 cvt 2015(latest)..agak2 dari 2012 hingga 2015..byk dah ke penambah baikan dilakukan??..pasal naik bukit dan overtake..mcm mana ye?..saya pernah pakai exora campro cps...naik bukit mmg sakit la...nak pulak overtake...takut sejarah mungkin berulang...motor naik bukit pun laju...huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..waalaikumussalam..

      banyak sangat dah penambahbaikan dari 2012-2015.

      safety dah improve. airbag dari dua jadi enam untuk exec
      quality pun dah improve. bunyi2 yang dulu banyak tu dah ourang

      enjin exec takde prob sangat untuk iafm+ ni. kalau cfe oil cooler hose pecan tu benda biasa. tapi kita takde turbo jadi tak terlibat.

      wire harness dulu yang selalu cair pun dah takde problem.

      untuk overtake n naik bukit, pikap agak slow tapi kalau pandai main minyak, best sebenarnya kereta ni..takde masalah..kena tekan, lepas dan tekan balik untuk rasa tujahan dia..

      inshaAllah puas hati

      Padam
  74. saya tercari-cari nak beli kereta preve cvt dgn preve mt mana satu lagi better and save petrol ????dan mentenance save ??? harap reply untuk bantu saya buat pilihan dalam ekonomi sekarang....TQ

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..hi cik aina,

      secara dasarnya semua aksesori/features untuk exec sama aje untuk manual dan auto.

      yang beza cuma transmisi aje. penjimatan tu sangat subjektif.

      kalau long distance, saya rasa cvt dengan manual sama aje. sebabnya cvt ni sangat ekonomi untuk jalan jauh berbanding konvensional auto yang cuma ada 4gear. manual pula 5 gear.

      kalau dalam bandar, maka manual lah yang jimat. cuma lenguhlah kaki.
      harga pula manual murah sikit. maintenance pun lebih ekonomi untuk manual berbanding cvt.

      terpulang. ada setengah orang tak berapa kisah bayar lebih sikit asalkan hari hari kalau stuck jem, kaki tak lenguh

      Padam
  75. asalmualaikum, rasanya dah 3-4 kali baca ulasan ni.akhirnya bulan july 2015 yg lepas amik la satu preve turbo. mula bawa rasa kereta suka hati dia saja nak ke kiri kanan, minta member pomen tengok, risau juga bawa proton diaorang jawap memang macamni,rupanya steering bush getah dah longar, kereta baru bro. bawa proton terus bagitau dan tukar bush. test bawak ok,masa service 1k aku komolen pintu kena hempas baru tutup,dah setel tarik sikit dup cantek rapat.Baru lah enjoy bawa preve ni,kete pertama pkcik nissan sunny lepas tu ford telstar lepastu ekonomi bust. banyak kereta dah bawa dari 1.5 ke 3.0. bila ekonomi ok sikit amik savvy sebab murah,lebih baik dari naik bas, bulan august 2015 umur savvy sudah 10tahun 5bulan service lebih kurang ikut jadual, major problem 3 hari lepas cabel clutch putus, beli cable rm70 upah pasang rm40. malas nak pasang sendiri sempit sgt lobang dia nk masuk tangan.

    BalasPadam
  76. Very honest review. Bagus.
    Kerja saya membolehkan saya bertukar-tukar kereta kerana kereta company saya sewa dengan Hertz dan yang terbaru, Suria car rental.
    Kereta sendiri : Mazda Lantis 2.0 V6 (M)
    Kereta pernah miliki/pandu lebih dari dua minggu pergi travel utara-selatan malaysia:
    1 - Proton Waja 1.6 (A) (Hertz)
    2 - Hyundai Matrix 1.6 (A) 2006 (Hertz)
    3 - Hyundai Elantra 1.8 (A) 2006 (Hertz)
    4 - Hyundai Sonata 2.0 (A) 2008 (Hertz)
    5 - Ford Focus 2.0 (A) 2009 (Hertz)
    6 - Ford Fiesta 1.6 (A) 2012 -sedan (Hertz)
    7 - Toyota Hilux 2.0 (M) 2014 - (Hertz)
    8 - Honda Civic 2.0 (A) FD2 - (mak punya)
    9 - Proton Wira 1.5 (A) aeroback - (kakak punya)
    10 - Proton Saga BLM 1.3 (M) - (wife puya kereta lama)
    11 - Toyota Vioz 1.3 (A) 2015 - (Suria Car Rental)
    12 - Toyota Altis 1.8 (A) 2015 (My current daily drive)
    13 - Toyota Hilux 2.5 (A) 2014 - (Hertz)- Occasionally to site

    Lastly - Proton Preve CFE Exec full spec.
    Saya tak nak beli untuk wife kereta ni, tapi ya, as per perbandingan di atas, keluasan, laju, HP/weight and torque/weight ratio dia bagus. lagipun safety features juga adalah advantage dia. So, saya boleh compare kereta ni dengan kereta2 yang saya bawak lain, tapi serious, kereta ni bagus untuk kelas dia. Tak faham kenapa proton basher keep on bashing, without driving/owning them. Bawak kereta pon baper banyak sangat in their life, but keep on bashing.

    If anyone wants to buy preve, go for it. My wife 2014 preve tu dah almost 84K km, problem dia cuma mentol terbakar. Come on, mentol je. Saya tak nak banding2 dengan kereta lain. Yang tak sedap pada saya, honestly, sebab turbo dia open at 2krpm, so kereta macam terpick up terlebih sikit kalau nak bawak slow-slow kat bukit dan seat dia, alamak...semua kereta dia atas lagi selesa dari preve. Tapi, seat tu, kalau korang nak sedap, masuk laa aftermarket yang ada SRS airbag. tolonglah experience dulu baru komen. And paling tak tahan skali komen orang, "alamak, gaji ribu riban, beli proton gak?" A car takes you from point A to point B, make it safe. Done. Self-preference. Jgn komen kalau tak bawak/owe one. Please! (sorry tuan blog, gua emo baca ko punya blog sebab slalu dapat komen sama. Aku pun engineer)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..salam ammar.

      cara orang fikir tak sama macam kita fikir. heheh.

      seat tu boleh pakai baru ajelah. aku baru je buat leather seat. dah seat asyik berbulu, hati pun berbulu je ni.

      preve- drive it to believe it. cuma bab turbo tu memang betul. cepat sangat bukanya. kadang yang tak biasa bawak bila dia tekan, rasa nak terbang tuu.

      apapun banyak lagi proton boleh improve. jangan lupa pergi check oil cooler hose. takut jadi masalah besar tu.

      Padam
  77. Saya baru 3 hari pakai kereta preve exec cvt. Masalah yg pertama bila membrek ada bunyi dut dut steering ada rasa gegar sikit. Yg kedua ada bunyi angin kat pintu belakang sebelah kiri.
    Owner preve lain ada kena mcm ni x? Hari isnin ni nk pegi sc nk tanya masalah ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Shahrul.

      1. Brek Preve ni memang ada problem sikit sebab dia berkarat. Itu pasal masa brek dia bunyi. Lama2 okay. Sebab kereta dah lama lepak kat stor. Tak bahaya, jangan risau.

      2. Bunyi angin tu mungkin getah tak berapa kemas.

      Awal-awal ni kalau ada problem pergi je kat Servcie Center diorang boleh buat semua.

      Padam
    2. Terima kasih Zarin. Jumaat ni nk pergi ke proton sebelah kesas. Dah bagitahu problem tu. Harap lepas ni x de masalah. Setakat ni tu je masalah. Tapi bawa preve memang best. Handling tip top... haha...

      Padam
    3. Terima kasih Zarin. Jumaat ni nk pergi ke proton sebelah kesas. Dah bagitahu problem tu. Harap lepas ni x de masalah. Setakat ni tu je masalah. Tapi bawa preve memang best. Handling tip top... haha...

      Padam
  78. Saya baru 3 hari pakai kereta preve exec cvt. Masalah yg pertama bila membrek ada bunyi dut dut steering ada rasa gegar sikit. Yg kedua ada bunyi angin kat pintu belakang sebelah kiri.
    Owner preve lain ada kena mcm ni x? Hari isnin ni nk pegi sc nk tanya masalah ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setakat ni xda tapi yg pasti handling mmg bgs, cornering mmg steady.(exec auto)

      Padam
  79. Aku dh 3 tahun pkai cfe preve, bt msa ni msalah cuma pada lampu ja..tp tu xda hal sb bole ja tukar sndiri.. Yg penting preve mmg handling tip top la, conner mmg cun, aku pernah ambik conner turun bukit 110km cun je mmg terbaik..siapa yg pkai cfe bole tmbah blow off, aku pasang blow off murah je sb Turbo cfe xla kuat sngt tp kebnykakn kereta mewah mmg pkai borgwarner turbo..apa2 pon Review pasal preve ni terbaik bro..(^ *).

    BalasPadam
  80. Assalamualaikum, bagi no abag Zaidy .

    BalasPadam
  81. waalaikumussalam.

    zaidy zainal : +60 13-224 7285

    BalasPadam
  82. Assalamuaalaikum
    Dah 5 bulan pakai my exec. Setakat ni.ok.
    Baru2 ni ada masalah sikit.... start je cvt menyala ..menyala. temperature aircondk baru padam..tu kalau tak on aircond...kalau on aircond temperature 3 bar dah padam. tekaBilatekans sat lampu cvt tu padam.... off suis sat lampu tu nyala balik....bila temperature dah separuh drive lampu tu tak nyala lagi.... ada tak drive kete sblm lrisiklampu tu padam.
    Dah dua kali bawa sc.... sc dah reset balik tapi prob not solve..... ada any solution bro zarinThanks....

    BalasPadam
    Balasan
    1. W'salam..

      Saya tak pernah kena pulak gitu...pernah naik durian tu bila saya guna SAT untuk jangka masa lama.

      Lepas tu saya tak guna SAT dah. takde kegunaan pun. buat panas CVT je

      Padam
  83. Sori
    keypad ni wat hal.
    bila start lampu cvt nyala. Temperature separuh n drive +- 300m baru padam

    BalasPadam
  84. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  85. Assalamualikum.. Pasang blow off void warranty x?

    BalasPadam
  86. Bang zarin kalau saya pasang blow off void warranty x?

    BalasPadam
  87. Sekadar pertanyaan, pernah terima rungutan dari sudut penumpang yg menaiki tidak berkenaan rasa pening/mual? apakah punca? sebab memang pernah mengalami sendiri rasa pening/mual tu apabila jadi penumpang khususnya di seat belakang. Kawan sekerja tidak tahan rasa pening/mual setiap kali menaiki preve (kenderaan jabatan) dan hanya boleh jika dia sebagai pemandu

    BalasPadam

Apa kata anda? Jom kongsi!