*Blog ni masih separuh siap sejak diimport dari wordpress hosting. Maaf atas kesulitan.

Selasa, 21 April 2009

Fikir Sejenak #4 - Saya tak faham kenapa...

Malam Ahad - semalam la tu, saya kebosanan. Menonton berita, 60% dari masa yang diperuntukkan adalah tentang politik. Cukuplah mengutuk antara satu sama lain. Benda ini kalau diambil peduli, dikatakan fanatik dan boleh bermusuh. Kalau tidak diambil peduli, negara tergadai dan bumiputera merempat. Tapi apa yang saya nak cerita bukan tentang ini. Ini tentang program jam 9 malam, TV3.

Saya bukanlah peminat program Mentor. Peminat artis jauh sekali. Bidang hiburan ialah bidang yang terakhir sekali akan saya minati. Itupun terpaksa. Semalam saya terpaksa menontonnya kerana terlalu bosan. Saya tegaskan di sini saya bukan peminat Mentor!

Apa yang saya tak faham, mengapakah mereka ini menangis, malah ada yang marah-marah apabila tidak terpilih menjadi anak didik seseorang artis itu? Saya kecewa. Kadang-kadang ada ibu bapa yang ingin menyaman pihak berkenaan kerana anak mereka tidak terpilih dan gagal dalam ujibakat tersebut.

Saya tak faham, dan saya mungkin takkan faham.

Tergedik-gedik semata-mata ingin menarik perhatian hakim atau mentor mereka. Apa ini? Saya meluat dan geli geleman. Tidak pasti sama ada mereka sedar atau tidak perbuatan mereka ini lebih kepada memalukan diri sendiri atau tidak.

Kepada abang Kuman (bukan nama sebenar) dan Midi (dua-dua calon protege Adibah Noor), anda memang sporting. Biarpun tidak terpilih, saya merasakan anda bakal mempunyai rezeki di tempat lain. Mereka ini tidak menangis, tidak merungut dan tidak marah-marah apabila tidak terpilih. Kan bagus begini. Sedar, di balik setiap kesusahan itu ada kesenangan. Surah Al-Insyirah telah mengulang ayat ini sebanyak dua (2) kali.

Namun, seperkara yang menarik untuk diperhatikan ialah kebijaksanaan peserta ini dalam bidang seni. Kalau ye pun nak masuk pertandingan, bersiap sedialah. Berlatih elok-elok. Apa yang saya perhatikan, nyanyi tak sedap, kemudian apabila gagal, minta diberi peluang lagi. Apalah. Kalaulah mereka itu mendengar sendiri suara dan nyanyian mereka di kaca televisyen...Ditambah pula dengan aksi mereka itu.. Malulah....

Satu Malaya boleh tengok. Sudah hilangkah rasa malu di dalam diri masing-masing?

Satu lagi - rancangan ini sepatutnya menapis kata-kata seorang rockers yang hanya inginkan rockers perempuan. Katan-katanya berbunyi begini.

"Rockers adalah orang yang paling jujur. Orang yang paling senang masuk syurga adalah rockers," katanya.

Jahil sangatkah sampai agama pun mahu dipersendakan...Mungkin terlepas cakap, namun saya tak fikir begitu. Dan pihak televisyen sepatutnya menapis babak/adegan itu. Tidak tahu sama ada mereka ingin mencari sensasi murahan atau pun tidak. Namun inikan bidang hiburan. Populariti mengatasi segalanya.

Rancangan Mentor sebagai media hiburan mestilah ingin menarik perhatian penonton dengan perkara sebegini. Rating naik, tapi yang dapat malu bukan mereka. Ya anda yang menjadi peserta, andalah yang saya maksudkan.

Terima kasih kerana membuat saya dan kawan-kawan menggelakkan peserta yang kebanyakannya lebih layak memasuki pertandingan Raja Lawak daripada program Mentor. Anda memang kelakar. Menyanyi dan menari - semua gerakan dan perbuatan itu mengundang hilai dan tawa kami. Malah seluruh Malaysia juga.

Saya dah puas ketawa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Apa kata anda? Jom kongsi!