*Blog ni masih separuh siap sejak diimport dari wordpress hosting. Maaf atas kesulitan.

Khamis, 2 April 2009

Ujian..

Isnin 6.45 pagi – Tubuhku berat dan terasa seperti sistem pertahanan ada masalah. Cuba bersuara. Garau, seperti Darth Vader dalam Star Wars. Sahlah, demam. Mungkin akibat sudah tiga minggu tidur tak kena masa. Orang tidur, saya bekerja, orang kerja, saya tidur. Inilah akibatnya kalau melanggar fitrah alam.

Jam menunjukkan 10 pagi. Kelas microprocessor 10 sampai jam 1 ni, nampaknya aku terpaksa ponteng. Tubuhku terlalu lemah untuk bangun. Sambung tidur dulu…..Jam 12 nampaknya kena bangun. Petang masih ada kelas Local Area Network lagi selama 3 jam seterusnya. Lalu aku melangkah longlai bersiap dan terus ke kampus.

Tujuanku hanya satu, untuk mendapatkan ubat dari Pusat Kesihatan (PK). Di UiTM Penang, MC hanya dikeluarkan sebelum jam 1 tengahari. Nasiblah. Hantar surat tunjuk sebab biasa ajelah. Janji rekod perubatan sudah ada kat klinik sebagai bukti sakit. Ubat yang aku terima, boleh tahan. Panadol antibiotik selesema sakit tekak semua ada. Satu je yang dia lupa nak bagi. Ubat batuk. Tak apalah, sistem badan boleh sembuh sendiri, cuma ambil masa je. Lalu aku pun ke kelas yang bosan itu.

Mujur, kelas yang sepatutnya tamat jam 5 petang, jam 4.15 dah tamat. Apatah lagi, jam 5.30 nanti aku perlu mengajar tuisyen matematik. Dengan segera aku bergegas ke shuttle UiTM Penang dan naik bas jam 4.30 petang dengan harapan bas tidak akan menunggu lama. Sempatlah balik makan ‘tengahari’ dulu.

Sebaik sahaja naik, TV di dalam bas menyiarkan ‘Julia Juli’ di TV3. Sudah! Kegilaan masyarakat kita terhadap cerita sebegini tidak akan kurang, termasuk kepada pemandu bas. Akhirnya, 5.30, bas pun jalan.


Dan hari itu aku terpaksa ‘puasa’ tanpa pahala kerana tak niat pun. Dan kelas pun masuk lambat 10 minit. Sabar jelah. Harus diingat apa-apa yang percuma pasti ada kekurangannya. Namun, bagi aku, sejam menunggu itu terlalu lama. Kalau tahu macam ni, baik jalan kaki je, 20 minit. Naik bas, 70 minit!

Sabarlah Zaren…..kau hanya akan faham apabila kau berada di tempat dia….


p/s: Where there’s a will, there’s a way..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Apa kata anda? Jom kongsi!