*Blog ni masih separuh siap sejak diimport dari wordpress hosting. Maaf atas kesulitan.

Rabu, 29 April 2009

Fikir Sejenak #5 - Fanatiknya rakyat Malaysia

BERPOLITIK

Di sini kita dapat lihat, kebanyakan rakyat Malaysia terlalu taksub berpolitik. Atas niat ‘kelangsungan bangsa’ (kononnya), mereka berjuang bermati-matian menegakkan hak masing-masing. Situasi ini saya cukup tidak gemari.

Sepatutnya kita berpolitik untuk bersatu. Tapi hakikatnya kini kita berpolitik untuk berpecah. Fahaman-fahaman yang kuat dikalangan parti masing-masing telah menyebabkan semangat ‘kepartian’ ini menjadi semakin kuat.

Di Malaysia ini ada tiga golongan:

a) Penyokong kuat kerajaan;

b) Penyokong kuat pembangkang;

c) Tidak berpihak pada siapa-siapa.

Apa yang kita dapat daripada perpecahan ini? Tiada.

Pada saya, pembangkang itu perlu. Ini kerana segala keputusan yang dibuat, seandainya ada kemudaratan, pasti akan ada bangkangan. Baguslah tu. Jika segalanya disokong, habislah, Kita harus ingat, sesetengah orang biarpun tidak bersetuju dengan sesuatu cadangan, namun akibat mahu menjaga hati ketua, mereka akan setuju. Di dalam politik, kita tidak dapat lari daripada pembodek, bukan?

Namun untuk membangkang, ada caranya. Kita diajar menentang dengan berhikmah, bukan dengan hentam kromo. Kerajaan mempunyai sebab mencadang, dan anda juga mempunyai sebab membangkang. Carilah titik persamaan dalam sebab-sebab itu. Boleh, kan?

Cukuplah. Bersatulah! Kita bercakaran, musuh bertepuk tangan.

Cuma satu harapan saya. Kepada tuan rumah di tanah tercinta ini, pudarkan semangat berparti (parti politik, bukan parti hiburan) semua, kita suburkan semangat persaudaraan kita sebagai satu agama. Kecewa andainya anak cucu kita belajar tentang perpecahan kita dalam mata pelajaran Sejarah di sekolah pada masa depan nanti.

Itu ketaksuban ibu bapa mereka. Di bawah ini ketaksuban anak-anak mereka pula.

BERHIBUR

Budaya hedonisma ini sungguh tidak menyenangkan. Berhibur, berparti dan entah apa-apa lagi. Masalah sosial Ini adalah masalah negara. Orang hiburan mesti marah bila membaca tulisan ini. Terima kritikan membina ini dengan hati terbuka. Tapi kita harus ingat:

“Jika kita mahu melihat masa akan datang, lihatlah anak-anak muda kita sekarang”

Tanyalah cita-cita anak-anak kita sekarang, Jika 10 tahun dahulu, cita-cita mereka cukup berbeza.

“Adik nak jadi apa bila besar nanti?”

“Adik nak jadi doktor.” Dengan nada pelat-pelat dia menjawab.

Tapi kini, kanak-kanak berumur 5 tahun pun kenal akan Mawi, kenal Siti. Dan mereka pun mahu jadi seperti 'idola' mereka itu. Yang lebih menghairankan, ibu bapa turut menyokong. Mungkin mereka juga terpedaya dengan kesenangan yang datangnya sementara.

Dalam industri hiburan yang tidak sebesar mana ini, pasaran cukup memainkan peranan. Seperti ekonomi, apabila ‘bekalan’ berlebihan, nilainya akan jatuh. Begitu juga penyanyi. Apabila terlalu ramai, makin ramailah yang tak laku.

Mungkin mereka tidak sedar, apabila nikmat fizikal itu ditarik balik, maka disitulah ianya berakhir. Namun tidak bagi mental. Contoh:

Bila jadi pemain bola, gajinya banyak. Namun apabila patah kaki, atau cacat, apa lagi nilai yang kita ada? Tiada. Melainkan kita mempunyai akal untuk digunakan.

Rambut penyanyi yang perang keemasan tidak bermakna ideanya idea ‘emas’, malah mungkin menunjukkan akalnya sudah ‘berkarat’.

Lihat Stephen Hawking. Biarpun lumpuh seluruh badan dan tidak mampu bercakap, dia masih mampu memberikan idea dalam Sains. Benar, ideanya untuk melakukan big-bang di dalam bumi amat merbahaya kepada kita. Tetapi dia masih mampu menyumbang biarpun cacat. Kerana dia mempunyai otak dan akal.



Jadi kepada anak-anak muda, cukuplah dengan penghibur yang kita ada. Kita tidak perlukan pelapis yang terlalu ramai sebegini.

Apakah tujuan kita hidup ini? Fikirkan kembali….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Apa kata anda? Jom kongsi!