*Blog ni masih separuh siap sejak diimport dari wordpress hosting. Maaf atas kesulitan.

Sabtu, 4 Januari 2014

Kenapa saya suka guna kad kredit?

CGPA, Career, Car, Condo, Cash and…. Credit Card?

Asalnya cuma 5C – Career, Car, Condo, Cash, Credit Card. Saja saya tambah CGPA kat depan tu sebab benda nilah yang semua orang kejar dari zaman belajar sampailah kerja.

Awal-awal tahun ni kerja belum banyak boleh update blog kerap sikit. Masa sibuk dulu 2012 cuma 5 entri, 2013 cuma sempat buat 3. Haha. Lucu. Tahun ni kena sekurang-kurangnya 6 entri. Pecah rekod tahun-tahun lepas.

Kali ni kita highlight atau bagi pencerahan pasal credit card atau kad kredit.
Sumber

Kad kredit, satu kemudahan yang mengundang dua rasa. Rasa ‘kaya’, dan jugak rasa takut.

Rasa ‘kaya’ sebab tak payah bawak cash, sekeping kad plastik tu dah cukup semuanya. Walaupun faktanya kita berhutang, tapi bila bayar pakai kad kredit, fuhh rasa macam orang ada-ada!

Rasa takut pulak datang dalam dua keadaan.



Rasa takut yang pertama untuk yang tak suka berhutang. Rasa takutttt je nak guna kad kredit tu. Takut terbeban hutang, seolah-olah letak pisau di leher sendiri. 
Sebenarnya kalau tak suka hutang pun masih boleh untung dengan kad kredit. Macam mana? Kat bawah tu nanti saya cerita.


Rasa takut yang kedua pulak untuk yang suka buat hutang. Takut sebab bank cari dan jatuh muflis dan kena jual sebab tak bayar hutang. Haha.

Sebenarnya saya bukan jenis yang suka hutang. Segala benda, mahal atau murah, saya suka pakai cash. Tak pernah berhutang melainkan rumah dan kereta. Tapi pakai cash ni ada kekurangannya. 

Bawak tunai banyak-banyak ni dah satu risiko. Kalau hilang/disamun, terbang gitu je. Kalau kad kredit hilang sekurangnya boleh telefon bank untuk matikan kad tu dengan syarat telefon awal-awal lepas hilang sebelum kad tu sempat digunakan.

Nak keluar negara macam mana? Nak bawak tunai banyak-banyak? Oleh sebab itu, saya perlukan kad kredit.

Macam Maybank pulak kalau keluar duit lebih 4x, dah kena caj lebih. Sedangkan tiap-tiap kali keluar duit saya bukannya keluarkan banyak, sekadar keperluan. Bila kecemasan, keluarkan lagi, jadi dah terlebih 4x. Tak pasal-pasal rugi. Tu baru saya sorang. Belum lagi berjuta pelanggan yang lain. Patutlah untung banyak. 50 sen darab 10 juta orang dah 5 juta. Tu baru keluarkan sekali. Kalau dua, tiga kali? Tak boleh jadi, kena claim balik.

Antara caranya, pakai kad kredit.

#1 Kad kredit yang sesuai dengan penggunaan


Setelah lama meneliti satu-satu jenis kad yang ditawarkan oleh bank, saya simpulkan kad Maybank Islamic ni yang paling sesuai dengan penggunaan saya. Saya tak kata kad ni paling bagus, tapi ianya sesuai dan jugak boleh kata seolah-olah ianya tailor-made dengan style penggunaan saya. Anda boleh tengok kad yang lain dari bank yang lain, mengikut cara kegunaan anda.

#2 Islamic atau konvensional?

Selalunya kad konvensional lebih menarik dan banyak ganjaran kalau nak banding dengan Islamic card. Ada orang kata, bayarlah penuh awal-awal, jadi takdelah terlibat dengan riba dari bank. Mula-mula saya pun fikir gitu jugak. Reward best, tak terlibat riba, dapat cashback lagi, mana nak cari? Tapi saya terfikir, kalau saya ambik kad konvensional ni, seolah-olah kita menyokong sistem riba. Kalau takde alternatif tu lain cerita.

Oleh sebab itu, saya ambil kad Islamic yang berdasarkan syariah ni. Tapi lain orang lain pendapat, wallahu'alam.

#3 Yuran tahunan


Setiap kad lain-lain yuran tahunan. Ada yang percuma seumur hidup, ada yang setahun kena bayar sekali, ada yang percuma tahun pertama saja. Carilah ikut kesesuaian anda.

Saya punya ni, free for life. 

p/s: ada sesetengah bank bagi free untuk gold, tapi kena bayar fee untuk platinum. Kalau jadi macam ni, nilai balik kegunaan anda, kalau rasa berbaloi nak bayar, silakan. Kalau tak perlu, ambik gold pun dah cukup walaupun income anda mampu apply platinum sekalipun. 

#4 Kadar faedah/interest rate


Bila sebut pasal faedah dengan bank, ini bukan faedah (benefit) tapi faedah (interest) atau bunga. Selalunya lebih rendah lebih bagus. Memang betul pun. Kad konvensional selalunya lebih rendah kadarnya (sekitar 9% setahun) berbanding kad Islamic (sekitar 15%).

Apa yang orang tak tahu, bunga untuk konvensional walaupun rendah, tapi ianya akan bertambah bulan ke bulan sekiranya tak buat bayaran penuh. Ini dinamakan compounding interest dan inilah sebab orang banyak yang bankrap. Untuk patuh syariah, kad Islamic takde yang kena bunga atas bunga macam tu. Sebab tu kadarnya tinggi sikit. Tapi saya selalu bayar on time, jadi tak kisah sangat pun.

Setakat hari ni, saya tak pernah lagi membayar lebih untuk kad kredit hatta 1 sen sekalipun, malah bank pulak yang bayar balik kat saya walaupun bukan dalam bentuk duit. Dapat claim balik caj yang bank suruh saya bayar sebab keluar duit banyak kali sebelum ni, malah lebih lagi! 

Mereka bayar dalam bentuk point. Setiap ringgit yang kita belanja, akan ditukar dalam bentuk point. Lain bank, lain kadarnya. Tapi saya boleh cerita tentang kad yang saya guna ni.

#5 Apa yang best pakai kad kredit?



Kegunaan yang paling utama saya nak kad kredit ni ialah untuk isi minyak. Nampak logo Petronas tu? Maknanya kad ni ada faedah (benefit) tertentu kalau kita isi minyak kat Petronas. Bukan aje isi minyak, malah kalau beli groceries pun dapat point juga. Isi minyak kat stesen lain pun boleh. Cuma point tak sebanyak isi kat Petronas sebab Petronas ada share untuk kad ni.

Contohnya kalau isi pada hari biasa, RM 1 = 5 points. Sekali isi penuh kereta saya 50 liter x RM 2.10, dah RM 105 = 525 points. Oh ya, ini pada hari biasa. Sabtu dan Ahad special sikit, RM 1 = 8 points. Jadi RM 105 = 840 points! 

Dan selalunya saya sibuk kerja pada hari-hari biasa, maka hari minggu adalah hari saya isi minyak dan jugak beli barang. Jadi saya selalunya dapat x8 berbanding x5. Sebab tu saya kata kad ni ikut gaya hidup saya.

Bukankah ini memudahkan? Saya tak perlu bawak duit tunai, cuma sekeping kad ni aje. Dan katalah saya pakai tunai, saya dah rugi tak dapat point tu sebab point tu boleh tebus petrol voucher untuk beli minyak semula. Saya lebih suka tebus barang kegunaan harian daripada tebus benda mahal macam beg. Dah banyak sangat beg free tapi tak pakai pun. Kan dah membazir.

Kegunaan saya untuk petrol setiap bulan adalah antara RM 200 - RM 300. Lepas harga minyak naik jadi RM 300 - RM 500, jadi anda kiralah sendiri berapa banyak yang saya jimat bila pakai kad kredit ni. Lepas harga minyak turun pula belanja jadi....ah, forget it.

Lain-lain benefit yang saya dapat untuk kad ni boleh rujuk di sini.

Selain tu boleh beli barang online. Nak renew roadtax, insurans pun boleh.
Susah kalau nak bayar pakai cash online. Tapi!

Setiap benda yang saya beli, saya dah ada tunai untuk bayar. Setiap minggu saya clear semua baki tertunggak guna maybank2u untuk elakkan terkena caj lewat iaitu interest. Bila buat seminggu sekali, belum sampai bil, bayaran telah pun dibuat. 

Kalau korang jenis yang fikir, beli dulu, bulan depan baru bayar, lupakan sajalah. Kad kredit bukan untuk korang.

Sebab tu saya syorkan kalau nak jugak guna kad kredit, mindset kena tune macam orang yang suka pakai cash. Kad kredit walau namanya kad hutang, tapi bukan untuk hutang, cuma untuk mudahkan urusniaga tanpa tunai. 

Golden rule kalau nak jugak pakai kad kredit: 

Pay whatever you spent, in full, on time. 
Dan bank akan benci orang macam saya sebab untung tak besar sebab saya bayar penuh, bayar on time, dan lagi dia pulak kena bayar kat saya bila saya claim point tu.

Kalau nak diguna di luar negara pula, kad kredit adalah lebih praktikal berbanding bawak cash banyak-banyak. 

Yang pertama, caj tukaran wang asing melalui kad kredit di bank adalah lebih rendah berbanding dengan pengurup wang berlesen tu. 

Contohnya, untuk USD 1 = RM 3, setiap bank akan kenakan caj standard lebih kurang USD 1 = RM 3.05. Money changer caj, USD 1 = RM 3.10 atau lebih, tengok pada siapa. Kita dah rugi 5 sen bagi setiap USD yang kita nak. Tukar 100 USD, dah rugi RM 5! Sekali pergi oversea mana ada belanja USD 100 je kan, mesti lebih. Jadi dah berapa ringgit anda burn camtu je? 

Oh, satu lagi tu kad hijau apa? Tu kad Amex. Ia tak dipakejkan sekali dengan Ikhwan tadi. Ini dimohon berasingan. Kalau nak yang ada dua kad dalam satu pakej, Maybank ada tawarkan tapi ini bukan Islamic punya iaitu Maybank 2 Gold card.

Amex bukan kad kredit tapi kad caj. Fungsinya sama, cuma tak ada had kredit, dan segala kegunaan harus dibayar on time. 

Contoh: 

Kad kredit (contoh Visa/Mastercard) biasa guna RM 1,000, kita boleh buat bayaran minimum, bakinya dibawa ke bulan depan termasuk dikenakan interest sekali (dan jangan amalkan ini kalau taknak miskin!)

Kad caj (Amex/Diners Club) pulak kalau guna RM 1,000, cukup bulan bil sampai kena settlekan RM 1,000 jugak. Kalau tak nanti ada denda lewat sehingga 30% dari jumlah tu. Dah rugi RM 300. Banyak tu. 

Kalau pergi oversea, caj tukaran asingnya mahal sikit berbanding kad kredit. Mungkin setaraf money changer, berdasarkan pengalaman saya. Ini kerana Amex tukarkan segala kadar ke dalam USD dahulu sebelum ditukar kepada RM. Jadi macam dua kali tukar duit. 

Kalau kad kredit biasa, ditukar terus pada RM. Contoh pakai Visa untuk KRW, KRW > MYR. Kalau Amex, KRW > USD > MYR. Boleh faham?

Apa yang baiknya point untuk Amex  lebih tinggi per ringgit yang kita guna. Mungkin x5 untuk setiap ringgit.

Secara peribadi, walaupun point lebih tinggi, saya tak suka guna Amex sebab Amex bukan semua tempat terima. Visa dan Mastercard lebih meluas penerimaannya. Cuma saya ada dua kad ni untuk emergency kalau satu kad tu rosak. 

Kelemahan guna dua kad? 


Satu kad akan dikenakan RM 50 cukai kerajaan. Kalau ada banyak kad tu makin banyaklah nak kena bayar. Tapi saya okay lagi sebabnya point-point yang saya dapat tu dah boleh offset dan boleh tebus guna untuk bayar cukai tu.

Kalau terlebih 4 kad, setahun dah kena bayar RM 200, jadi tak berbaloi pakai kad banyak-banyak ni. Dari nak jimat boleh jadi rugi. Point yang ada pun tak dapat nak cover semua melainkan anda berbelanja 4x lebih berbanding biasa.

Sebaiknya ada satu atau dua kad dah memadai dan potong yang selebihnya. Pilihlah yang mana sesuai dengan keperluan dan gaya hidup anda tu.
Sumber: Debt Counseling Care

#6 Kad kredit VS Kad debit


Ada orang kata, kad debit pun dah okay, kenapa nak ada kad kredit lagi?
Apa yang saya perhati, kad debit pun bagus, cuma ada beberapa kekurangan:

Yang pertama, baki dalam akaun mesti cukup, baru boleh guna. Kalau saya nak ke luar negara, ni agak susah sikit sebab kita nak kemudahan kredit dari bank sebelum kita bayar semula pada hujung bulan. Maksudnya saya kena advance duit saya dulu. Kalau orang kaya, tak kisah. Kalau kerja atas urusan syarikat dan guna pay and claim basis, tak sesuai.

Yang kedua, point tak banyak. Setakat hari ni untuk kebanyakan kad debit, 1 point = RM 3. Boleh rujuk sini.

Kad kredit pula, bermula dari 1 point = RM 1. Kat atas tadi saya cerita 5 point = RM 1 dan jugak 8 point = RM 1. Mana lebih baik?

Yang ketiga, kad debit juga merangkap kad bank. Kalau hilang dan nombor pin ada tak kuat, walaupun ada had debit, kalau pencuri tu cepat lagi pantas, bila-bila masa akaun anda boleh kosong!

Berbanding kad debit, anda boleh setkan had kredit (credit limit) yang rendah. Kalau anda set RM 1,000, kalau hilang pun pencuri tak boleh belanja lebih dari RM 1,000. Dan limit ni pun boleh pakai untuk kawal perbelanjaan anda, dan mengelakkan anda 'curi' duit anda sendiri!

#7 Guna kad kredit dan bayar penuh, rahsia tersembunyi


Kalau tiap-tiap bulan kita bayar penuh dan tak ada delay, agak-agak apa kebaikannya?

Dulu masa mula-mula saya kerja dan nak beli kereta, ada sorang owner dealer ni beritahu saya, untuk dapat pinjaman bank lebih mudah, ikut langkah berikut. 

Apply satu kad kredit. Tak payah guna banyak, cuma untuk isi minyak aje. 

Bayar on time dan jangan lambat. Amalkan sekurang-kurangnya 3 bulan.

Apply semula pinjaman, walaupun gaji anda mungkin tak lepas, tapi disebabkan tabiat bayaran balik anda tu, peluang nak dapat pinjaman tu lebih mudah sebab rekod bayaran kita bersih!

Rekod hutang kita disimpan dalam CCRIS - Central Credit Reference Information System. Kalau ada hutang yang kita tak bayar, bank akan dapat tahu melalui CCRIS, tak kiralah dari mana-mana bank pun. Jadi adalah penting untuk pastikan rekod anda bersih walaupun hutang seringgit pun. Ini akan memudahkan anda untuk memohon pinjaman yang lebih besar - rumah contohnya.

Ini tips yang ramai orang tak tahu. Dulu saya fikir, kalau takde pinjaman langsung kan lagi senang bank nak lulus? Rupanya bank suka tengok rekod bayaran dan kad kredit adalah 'tool' yang agak bagus dan paling mudah untuk dinilai oleh bank.

#8 Bila perlu pakai tunai berbanding kredit?


Bukan semua benda yang sesuai bila nak pakai kad kredit. Contohnya, kalau anda beli sesuatu, dan kedai kenakan caj 5% (contoh) dari jumlah pembelian jika guna kad kredit berbanding cash (0%), lebih baik pakai cash aje. 5% tu boleh simpan atau beli mainan kat anak-anak.

Ada setengah tempat pulak hanya RM 50 ke atas baru boleh guna kad kredit. Maka pakailah cash untuk tujuan berkenaan.

Oh, saya lupa nak cakap, di Korea ni pembelian serendah KRW 5000 pun boleh pakai kad kredit. Disebabkan 1000 Won = RM 3.00, maka setiap won yang saya swipe, pointnya sama macam dapat 3 ringgit. Cubalah teka berapa point yang saya kumpul selama berada kat sini?

Yang penting, jangan lupa isi penting: 

Pay whatever you spent, in full, on time. 

p/s: Kereta tu saya tak jadi ambil dengan dia. Walaupun mampu 30% dari pendapatan, tapi saya cuba hidup di bawah kemampuan. Saya cuma beli kereta yang 25% lebih murah dari tu. Beza 25% tu buat isi minyak dan jugak tol tiap-tiap bulan. 

Zaren
Seodaemun-gu,
Seoul 120-837, South Korea
4 Januari 2014
2 Rabi'ul Awal 1435H


388 ulasan:

  1. Assalam. Haha.

    Dah lebih 600 ppints kot.. Mebi.. Haha..

    Salam, kenal, saya Farah, walaupun tak pakai cc, tapi saya suka info ni..
    Akak macam pomote Maybank Islamic pun ada.. heee..

    jemput jenjalann ke blog.. heee..

    p.s:koreaa..? huu, kemsalam kim jong kook.. heeeee..

    BalasPadam
    Balasan
    1. W'salam Farah,

      Salam kenal juga. bukan promote, tapi bagi pencerahan hehe.

      p/s: minat kim jong kook ye? sure suka tengok runningman. tak lama saya kat sini, setengah tahun aje.

      p/s 2: saya ni sebenarnya lelaki :)

      Padam
  2. salam kenal,
    tq utk explanation nie.. saya terpaksa guna cc sbb utk uruskan sesuatu.. tp x pandai guna cc nie.. baru nk belajar guna. cuma pening sikit dgn point2 nie.hehehehe.. nmpk dah byg2 tue..

    blog sy pun lama x update.. busy lately nie.. programmer nya life.. nak kejar dateline. singgah lah my blog nnt.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..salam kenal juga cik eila..
      uruskan cash lebih senang bila guna cc.. cuma jangan guna untuk hutang.
      cuma untuk memudahkan bayaran aje :)

      Padam
  3. good info.. boleh tak saya share.. ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..silalah. link kan semula pun boleh.

      harap bermanfaat :)

      Padam
  4. Good info.. Sy baru plan nk pakai cc sbb kdg2 outstation..sy nak tnya..kalu kita limit 1000 sebulan, tapi just guna 500 je bulan tu, ada effect tak dgn interest dan sebagainya? :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..salam cik kamilah,

      untuk orang yang outstation, memang elok lah kalau ada sekeping kad plastik yang namanya kad kredit.

      cuma niat tu jangan terpesong lah takut-takut terguna untuk benda lain.

      kalau limit 1000, kita guna 500 je, interest/caj tu akan dikenakan atas 500 tu je. takde apa-apa effect yang lain. jangan lambat bayar sudahlah. setelkan secara penuh pada bulan yang sama lepas dapat statement :)

      Padam
  5. Balasan
    1. ..boleh tengok pada bank-bank punya website. ada syarat-syarat dialah, antaranya income tahunan selalunya minimum 30k setahun, ada juga yang boleh 25k setahun bergantung pada bank.

      Satu lagi dia akan tengok juga kalau kita dah berdaftar dengan CCRIS (kalau beli kereta atau rumah, automatic dah ada) untuk tengok rekod bayaran balik kita power ke tak sebelum dia luluskan permohonan.

      kalau rekod bayaran teruk, kemungkinan tak lepas...

      Padam
  6. Assalamualaikum..

    Boleh bagi pencerahan untuk EzyPay 0% interest tu? Sekiranya kita telah menggunakan khidmat ezypay ni adakah limit penggunaan kad kredit ni juga terjejas? Untuk pengetahuan saya tak pernah ada tunggakan pembayaran kad kredit setiap bulan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam,

      Pasal EzyPay 0% tu, saya bukanlah orang yang tepat untuk soalan ni sebab saya bukan banker. Mungkin untuk penerangan yang lebih lanjut, boleh hubungi bank berkenaan :)

      Padam
  7. Kata pegawai kat AKPK, interest kad kredit adalah interest paling mahal. Untuk keselamatan, baik guna kad debit sebab kita bebas hutang. Kalau diikutkan antara kumpul point dan cash rebate, baik pilih cash rebate sebab berbaloi dari point dan tebus dapat hadiah murahan. Point Amex lagi tak teruk hadiahnya. Dah banyak kad saya pakai, tapi kad debit terbaik masih kad debit Hybrid Alliance Bank sebab dapat rebate 1% untuk setiap transaksi. maksudnya dapat RM1 untuk setiap RM100 dibelanjakan pada hujung bulan. Saya bayar bil dan minya. setiap bulan dapat RM10++. sape nak bagi cash kan? Tepuk dada tanya selera.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..Salam,

      Bagus juga tu. Saya pun ada pakai kad debit - tujuannya sama seperti yang saudari tuliskan tu.

      Cuma saya fokus kad kredit di sini, untuk bagi pencerahan sikit sekiranya kita nak ke luar negara atau pun perlukan cash advance. Kad debit tak ada kemudahan tu.

      Apa pun, lebih bagus elakkan berhutang selagi boleh. Kalau ada iman yang kuat untuk kawal diri sendiri, apa salahnya kan?

      Padam
  8. Assalam Tuan,

    Saya baru apply CC from maybank dan telah approve. cuma mereka menawarkan 2 kad kredit seperti mana yg dinyatakan tuan diatas iaitu visa and amex.so ap bezanya dua2 kad dan boleh x kalau sy cancel kad amex?

    yg kedua adalah jika kita membuat fully settlement dalam tempoh dua puluh hari selepas statement kluar, kita mmg x dknakan charge interest??

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam ariff,

      selalunya memang ditawarkan begitu. Kalau kad yang dapat dua tu. Saya tak pasti dapat kansel atau pun tak. Cuma itu terpulang atas kita nak guna yang mana satu.

      ada orang suka guna visa. tapi ada tempat yang amex diterima, dia guna amex pula. Tapi apa pun kedua kad ni akan dimasukkan dalam bil yang sama dari maybank.

      macam saya, saya takde kanselkan kad tu. cuma saya tak guna aje. tak ada masalah. bila guna, baru bil sampai. tak guna, takdelah. dah setahun lebih saya tak guna amex tapi masih okay aje.

      soalan kedua, betul. kalau bayar awal sebelum tarikh akhir, tak kena interest. kat sinilah ramai orang sangkut. kuncinya, jangan berbelanja melebihi apa yang ada dalam akaun korang. itu aje

      Padam
  9. Assalamualaikum. .
    akak nak tnye sy dh dpt approve dri bank..
    brpe lme agak sy blh dpt cc tuh??
    blh ambil cc kat mne2 cwangan terdekat ke??

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam,

      selalunya boleh ambil di bank yang sedara apply tu.
      dalam 1-2 minggu dah boleh siap.

      kalau nak ambik di cawangan terdekat, boleh call customer service, dia akan hantarkan ke situ dan kita boleh ambik dari sana.

      Padam
  10. info yang menarik, baru nak app;y card cradit

    BalasPadam
  11. Salam, contoh la saya pakai gold kad tu kan.. 8.88% interest. ni contoh la. kalau saya beli barang. RM100. bila smpai bill. saya byr 200. sy ansur 5 kali. adakah saya akan di kena 8.88% setiap kali sy bayar? atau 8.88% pd baki terakhir.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam,

      mungkin apa yang sedara maksudkan tu 20, bukan 200. 20x5 kan?

      contohnya, kalau hutang 100, lepas tu cukup bulan bayar 20, maka 8.88% tu hanya dikenakan pada 100-20= 80, yakni 8.88% x 80.

      dan interest ni compounding (bertambah). contohnya katalah interest 8% tu ialah RM6, maka baki bulan depan jadi 80+6=86.

      lepas tu bulan depan bayar lagi rm20, jadi baki tinggal 86-20 = 66. dan baki bulan seterusnya pulak dah jadi 66 x 8% jugak.

      dan begitulah seterusnya. sebab tu lah kad kredit ni lebih elok kalau kita setel semua sekaligus, jangan bawa ke bulan depan.

      inilah kes yang jadi punca ramai orang bankrap sebab kad kredit.

      ingat golden rule saya.

      "bayar penuh, on time!"

      Padam
  12. salam..saya ade baca tntang kad kredit islamik cimb. dia ade nyatakan "Yearly Facility Charges"..itu charges apa ye???

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam, yang tu saya tak pasti pulak.

      sebab saya punya takde yearly charge :)

      Padam
  13. Salam en..kad maybank nk boleh buat cash advanve ke..tnye je...heehh

    BalasPadam
  14. ..w'salam. boleh aje buat cash advance. itu antara kemudahan yang diberi.

    walaubagaimanapun saya tak pernah guna dan tak akan guna kemudahan tu. sebabnya interest yang dia caj tu tinggi.

    di sini tak rugi pun kalau tak guna kemudahan tu. kalau guna tu yang rugi. hehehe

    BalasPadam
  15. Salam nak tanya, kalau nak guna cc kan, apa yang saya kena buat eh semasa memohon? contoh tempoh pembayaran yang macam mana, had limit dsb

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..wslm sarah,

      mintak maaf lama sangat saya nak reply semua ni.
      semua tu akan dijelaskan oleh bank. tempoh pembayaran selalunya 14 hari dari tarikh penyata dikeluarkan. alah, sama macam bil telefon, bil air. kena bayar sebelum tarikh sekian sekian.

      had limit pula, bank akan tetapkan mengikut pendapatan kita. selalunya 2x ganda i.e income 2500, had limit dalam 5000 camtu.

      tapi nasihat saya, GUNA YANG KITA MEMANG ADA DUIT NAK BAYAR SAHAJA!

      kalau tak boleh nak kawal, potong terus, baik tak payah guna

      Padam
  16. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  17. Bayar penuh ontime tu maksudnya kalau guna RM7K bulan tu. So, mest bayar balik RM7k ontime?

    BalasPadam
  18. Assalamualaikum Tuan,

    nak tanya, saya ni baru je guna kad kredit. Statement date saya 17hb. due date saya pada 8hb. Adakah saya patut bayar terus untuk 1 month yang saya guna tu walaupun belum ada lagi statement yg kuar dr bank?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..waalaikumussalam,

      Boleh. itulah yang saya selalu buat pun. Kadang-kadang kita ni selalu terlupa. Selalunya macam saya, lepas isi minyak, esoknya buka maybank2u terus bayar.

      jadi statement saya akan sentiasa berbaki kosong :)

      Padam
  19. salam..satu ulasan yang baik...saya ada plan nak apply kad kredit bank rakyat.apa pendapat saudara? tq..

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'slm..

      untuk bank lain, saya tak pasti. sebab saya pakai dua kad ni je. banyak2 kad kredit tak bagus untuk kewangan kita. hehe

      Padam
  20. nice bro. saya pun terpikir nak buat entry yang sama tapi bm failed....hahaha. tumpang share di blog saya ye bro

    p/s : dun worry, linkbank atas2 sekali dah letak ;)

    BalasPadam
  21. salam bro. nak tanye sikit. kalau beli barang bayar installment guna cc dia kire mcm mne tu ok ke.. contoh beli brang 10k bayar bulan2 gune cc mcm kt kedai tu sarankan mcm mne plak dia kire tu. mohon pecerahan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam,

      nak beli tu boleh, tapi tengok ada interest ke tak?

      ada kedai yang deal dengan bank takde interest bila guna cc bank tersebut. Bila ambik bayaran bulanan kali dengan berapa bulan, tengok lah ada lebih tak yang kita bayar?

      Kalau kita bayar sama dengan kalau kita beli cash terus, okaylah. Tapi kalau bayar lebih, buat apa. Kalau setakat 5-10 ringgit mungkin berbaloi.

      Padam
  22. salam..sy pakai cc ambank..mcmmane nak semak point??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk ambank, saya sendiri pun tak pasti.

      Mungkin boleh ke mana2 cawangan untuk maklumat lanjut

      Padam
  23. salam, saya berminat untuk menggunakan kad kredit ni, tapi saya nak tanya beberapa soalan:

    1. Yang islamic interest 15%, kita hanya kena bayaran kalau byr lewat atau ansur ansur, kalau bayar penuh dan ontime, interest 15% tak terpakai, kan?

    2. satu lagi, weekend groceries 8x treatpoint ni terpakai utk beli barang dipetronas shj ke atau beli barang kat mana mana supermarket?


    terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'salam.

      1. yes. kalau lewat aje. kalau bayar penuh on time, tak kena caj.
      2. semua barang di petronas, dan jugak supermarket/kedai yang ada dalam list dia. boleh cari kat website kalau ada

      Padam
  24. Sangat berterima kasih kerana memberikan banyak informasi tentang penggunaan kad kredit. Saya mahu tanya satu soalan.
    Saya menerima e-statement pada 25 May 2015 stated RM1400. Bayaran ini kena dibuat sebelum due date - 14 June 2015. Padahalnya saya terus gunakan kad kredit selepas 25 May untuk RM 300. Bila saya check akaun untuk bayaran, amaun sudah bertambah dari RM1400 jadi RM1700. Dalam kes ini, berapa bayaran yang saya kena bayar, RM1400 atau RM1700 sebelum due date?

    BalasPadam
    Balasan
    1. 25/5/2015: RM1400 ini kena buat payment before 14/6

      yang lagi 300 tu dia akan masuk statement berikutnya.

      Jadi kena setelkan dulu 1400 dulu. 300 bayar bulan depan. kalau boleh setel semua terus, lagi bagus. sebab nanti kena bayar juga...

      dan kalau kita lengah bayar, lama lama kita akan pupuk tabiat berhutang. jadi setelkan lah secepat mungkin

      Padam
    2. Sangat berterima kasih nasihat kamu. Tqvm.

      Padam
  25. salam,

    saya baru nk apply kad kredit.tapi saya dapati byk ciri2 kad kredit tulis 13.5% interest.lpas tu ade tulis lg 1% late payment.yg 1% tu saya fhm la lmbat byr.tp yg saya x faham bila mase kite akan kene 13.5% tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. 13.5% = finance charges (setahun)
      13.5% tu akan dikenakan ke atas baki yg dibawa ke depan (balance forward) after partial payment paid.

      cth :
      bill statement date : 1 Jan
      Outstanding bill : 1,000.00
      minimum payment : 50.00
      Due date payment : 21 Jan

      Payment made : 800.00 @ 20 Jan
      Balance forward : 200.00

      Next bill statement (1 Feb)
      ----------------------------
      Oustanding bill : 200.74
      Finance charges : 200 x 13.5% / 365 x 10 days (22 Jan to 31 Jan)
      = 0.74

      Padam
    2. ..salam azim, seperti penjelasan di atas. terima kasih anonymous

      Padam
  26. Puan.
    cc ikhwan gold ni bpe interest nya?
    point mcm mane yea

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini yang saya copy dari link maybank http://www.maybank2u.com.my/WebBank/PetronasIkhwanVisa_PDS.pdf

      Sebulan Setahun Syarat-syarat Pembayaran
      1.25% 15% Untuk bayaran segera bagi 12 bulan berturut-turut.
      1.42% 17% Untuk bayaran segera bagi 10 hingga 11 bulan dalam kiraan 12 bulan yang lepas.
      1.50% 18% Untuk bayaran segera untuk kurang dari 10 bulan dalam
      tempoh 12 bulan yang lepas.

      Point pulak kat bawah

      Tiada Yuran Tahunan tanpa sebarang terma dan syarat.
       8x TreatsPoints pada hari minggu apabila anda berbelanja di Stesen PETRONAS dan untuk pembelian barangan runcit.
       5x TreatPoints apabila anda berbelanja si Stesen PETRONAS pada hari biasa.
       Gunakan TreatsPoints anda untuk menebus kad hadiah PETRONAS

      Padam
    2. Saya tak pernah teringat pasal interest sebab saya tak pernah kena..Sebab bayar full ontime selalu..

      Padam
  27. bila saya tanya pendapat orang lain tentang cc, mereka macam naik hantu pulak dan melarang saya keras keras untuk tak buat cc

    baru saya sedar yang saya tersilap tanya pendapat orang

    kalau nak tanya pendapat, kita perlulah tanya pendapat both side iaitu yang dah ada cc dan yang belum ada cc

    saya tengok cc ni takdalah teruk sangat sebab ia bergantung kepada cara kita guna je sebenarnya. kalau kita ok, cc ni should be ok untuk kita.

    tapi tu lah. rasa lucu pulak bila orang 'marah' kat saya padahal dieorang tak tahu/xde ilmu pun pasal cc. yang tahu adalah menteliti cc = wajib hindari.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Begitulah. Elok juga sebenarnya begitu. Terselamat dari kebankrapan yang sia-sia.

      Kalau takut, lebih baik jangan dekat. Tapi yang lebih baik kalau kita tahu sebab apa disebaliknya...

      Padam
  28. Salam, saya nak wat cc tapi saya umur baru 19. Dah nak lepas sebab kerja luar negara pastu dia tengok umur xcukup 21. Nak kena ada org wat supplementry. Ala sedih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa boleh buat. Cuba tanya bank, adakah kalau buat supplimentary, CCRIS orang yang kita join tu kacau sekali ke tak?

      Kalau tak, boleh la saudari bincang dengan ibu bapa, nak jadi proxy aje. Tapi dengan syarat, diorang tak kena lah caj-caj yang lain kalau kita yang salah tak bayar

      Padam
  29. BOLEH KE.. CTH.. ADA 3 KAD KREDIT.. A,B DAN C.. KITA BUAT PENGELUARAN PADA KAD A RM 1000.. DAN 20 HARI BERIKUTNYE KITA BAYAR RM 1000 MENGGUNAKAN KAD B.. DAN SETERUSNYE.. MAKSUDNYE KITA MENGGUNAKAN DUIT BANK TANPA FAEDAH.. BOLEH KE..TLG BAGI PENCERAHAN

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya tak pasti pula. Kad kredit ni "kredit untuk pembayaran"- bukan pengeluaran. Kalau nak keluarkan, kena guna cash advance, tapi interest tinggi.

      Cuma saya nak tanya, kalau kita keluar 1000 dari kad A lepas tu ambik dari kad B pulak 1000, bukan ke macam gali lubang tutup lubang? In the end kita still kena bayar.

      Padam
    2. mengambil risiko sekali lagi kerana saya begitu banyak terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan untuk kejutan terbesar saya, jumlah pinjaman dikreditkan ke akaun bank saya dalam tempoh 24 jam perbankan tanpa sebarang tekanan untuk mendapatkan pinjaman saya. Saya terkejut kerana saya mula jatuh mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman & anda berada di mana-mana negara, saya akan memberi nasihat boleh menghubungi Encik Osman Loan Firm melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

      BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
      Nama pertama......
      Nama tengah.....
      2) Jenis Kelamin: .........
      3) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .........
      4) Tempoh Pinjaman: .........
      5) Negara: .........
      6) Alamat Rumah: .........
      7) Nombor Telefon: .........
      8) Alamat e-mel ..........
      9) Pendapatan Bulanan: .....................
      10) Pekerjaan: ...........................
      11) Yang tapak adakah anda di sini tentang kami .....................
      Terima kasih dan salam mesra.
      Derek Email osmanloanserves@gmail.com

      Padam
  30. tambah sikit.contoh bila kita beli brg dengan harga 1000 tunai kita hanya dapat brg.bila kita beli brg dengan harga 1000 guna cc lps tu byr balik kat bank 1000 .kita bkn saja dpat brg tpi duit yg 1000 tu kita masih boleh guna lagi.betul tak mcm tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya tak berapa faham maksud sebenar cik.

      Kalau cik maksudkan begini, saya paham:

      Beli barang guna cc, tapi kita masih ada 1000 tunai pada masa tu untuk guna. Cukup bulan baru bayar. Ini betul.

      Padam
  31. Salam. Nak tanya, Saya baru je guna CC Maybank ni. Dan setiap kali guna, saya terus bayar. SD sy 6 Sept, DD sy 26 Sept. Beberapa kali guna dan sy byr terus.

    Cuma, saya ada guna cc ni waktu makan kat TCR sebanyak RM37.25 pd 1 Ogos, then sy lewat sikit byr pd 15 Sept, masih belum due date lagi. Kiranya account clear laa sbb sy dah tak ada hutang apa2.

    Then, sy guna lagi cc pada 25 Sept sebanyak RM73.50 dan yg ni lupa byr on time sbb balik kg takda line internet. 26 Sept tu dah due date dah. Balik KL semula, baru perasan sy ada outstanding balance, so harini terus bayar RM 73.50 tu. Sepatutnya, account sy dah clear la kan sbb sy tak ada hutang lagi n dah bayar semua (unless yg uutstanding tu RM73.50 tp xda state caj lewat pulak). Tapi, kenapa saya check semula maybank2u sy, statement balance sy ada RM37.25? Bukan ke SB ni yg kita berhutang dgn bank? Sedangkan sy dah bayar semua bil. Puas juga godek2 akaun m2u ni nak cari mana yg sy missed, tai tak ada pulak. Boleh bantu sy tak ttg ni?

    Dan caj lewat bayar tu, bila baru dicaj? Risau pulak sebab sy bayar lewat yg last week tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Statement balance tu untuk yang 37.25.

      walaupun dah bayar, dia tetap keluar dalam sttement balance. dah takde hutang, cuba check kat overdue ada tak? patutnya takde. dan takyah risau.
      yang 73 tu akan masuk bulan depan. walaupun 73 ni dah bayar, statement balance bulan depan tetap akan keluar.

      asalkan takde outstanding/overdue, orait dah tu

      Padam
  32. As salam..nak tanye..biasanya cc ada visa dan mastercard..adakah semua tempat membeli..cth..mall..market..stesen minyak menerima kad visa?..sebab kat cc tu cuma ada visa sahaja

    BalasPadam
  33. As salam..nak tanye..biasanya cc ada visa dan mastercard..adakah semua tempat membeli..cth..mall..market..stesen minyak menerima kad visa?..sebab kat cc tu cuma ada visa sahaja

    BalasPadam
  34. thanks. Maksud zarin, kalau kita beli minyak 50 ringgit, guna kredit card, dan bayar ontime, kita tetap akan bayar rm50 tanpa faedah tersembunyi?

    bagai mana kalau berbelanja diluar negara? ada kedai yang akan charge extra ke?

    Terima kasih penjelasan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yes. takde caj. apa kita guna, itulah yang kita bayar. takde faedah kalau bayar ontime.

      berbelanja luar negara takde caj extra. bergantung pada tempat dan jugak yang extranya mungkin pada currency exchange.

      Padam
  35. Salam, nak tanya. utk ikhwan pnye credit card sy ade bce explantion dr bank. mmg klo pki yg ni. point akn dpt ye? and how do we know bleh redeem dah ke blm? ape beza mastercard n visa? and knpe sy tgk ade yg antara kad kredit maybank lain ade yg dpt point tp dgn syarat kene gune american express. sory byk tnye. hiks

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam alynn,

      point akan dapat dan akan dipaparkan kat statement kita bila cukup bulan. terus boleh redeem kalau point dah cukup untuk barang yang dia bagi. pergi maybankard.com untuk cara redeem.

      mastercard dengan visa tu lain sebab vendornya lain. bank cuma adalah wakil kepada vendor vendor ni.

      soal amex punya point, itu bergantung kepada pakej kad..

      Padam
  36. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  37. As salam...Hi. saya nk tanya,, kalau sya guna cc ni utk byr installment kereta saya yg juga under maybank, boleh ke???

    gaji saya selalu keluar dalam 2 or 3hb.. installment kereta saya due 30hb jadi, sy ingt nk pakai cc card ni utk byr dlu then bila gaji sy dah clear sy akan terus bayar..

    utk installment kereta, pihak bank akan buat auto debit... ke akaun saya. boleh tlg advise cara utk saya byr menggunakan cc ni????

    Ini pengalaman saya pakai cc... itu pon sebb auto apply sebb bru beli kereta under maybank..

    Mohon jasa baik puan utk bantu saya,. TQ

    BalasPadam
  38. waalaikumussalam,

    Untuk bayar instalment kereta, tak boleh pakai kad kredit. Bank tak buat macam tu sebab diorang akan rugi kalau dua-dua hutang pun fraud. Tak boleh pakai strategi gali lubang kambus lubang macam ni.

    Melainkan, saudari ambik cash advance dari kad kredit untuk bayar dulu instalment tu, dan hutang cash advance tu dibayar kemudian. Tapi cara yang ni pun interest dia tinggi maka taklah digalakkan melainkan bila terdesak sahaja.

    BalasPadam
  39. Hye awk sy nk tnya..klau kita shopping kt giant cmtu ade caj lain ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bergantung pada tempat. ada yang ada service caj (selalunya 2.5%), ada yang takde. kalau takde caj, boleh lah guna.

      Padam
  40. Kalau nak guna kad kredit untuk isi minyak motor dalam 3-6 rggt boleh ke? Mohon pencerahan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh je..saya selalu je buat..mudah..tak perlu pergi kaunter dah..:D.. sampai rumah nanti terus saya clear balik..:D

      Padam
    2. Boleh..saya pun selalu buat. hehe

      Padam
  41. wah bagus la infomasi, terbaik.....sya mohon share ye blog ni...
    terima kasih tuan/puan blog...teruskan blogging

    BalasPadam
  42. Tq atas info. Sbb baca info ni saya amek maybank cc. Gold n american express. :)

    BalasPadam
  43. Tq atas info. Sbb baca info ni saya amek maybank cc. Gold n american express. :)

    BalasPadam
  44. salam tuan,nk tanya kalo nk withdraw duit guna cc camane ek,guna kt mesin atm ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm..

      Saya tak pasti sebab tak pernah advance duit pakai cc..
      Kalau masuk dalam ATM pun tak boleh withdraw jugak. (kes saya tersilap masuk cc, yang patut masuk, kad atm)

      Kena call customer service untuk confirmlan

      Padam
    2. biasa kalau nak pakai duit sikit..guna stesen minyak.
      contoh,bayar minyak untuk rm150, isi minyak rm50,balance rm100 claim balik kat kaunter.

      Padam
  45. Infomative btol lar. Gov tex cas and annual fee bnda yg sme x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.

      Benda yang lain. Annual fee ialah caj dari bank. Gov tax, semestinya dari Government..

      Padam
  46. salam

    saya nk tanya.. cc ikhwan islamic tiada caj yuran tahunan ke.

    terima kasih

    BalasPadam
  47. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  48. salam..nak tnya, boleh byr duit kete bulanan guna kad kredit x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..wslm..

      tak boleh.. bayar loan dengan kad kredit - tak boleh

      Padam
  49. Assalamualaikum..

    Boleh jelaskan maksud "bayar on time"?

    Saya tak pernah ada kad kredit sebab mentaliti tak suka berhutang, dan merasakan kad debit sudah memadai. Tetapi melihatkan post saudara ini menyatakan boleh dapat manfaat lebih dengan kad kredit (asalkan pay whatever you spent, in full, on time), saya berminat pula.

    Lagi satu, adakah berbaloi menggunakan kad kredit hanya untuk minyak kereta? penggunaan minyak saya berlegar sekitar RM 300-400 sebulan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..wslm.
      terima kasih atas kunjungan.

      dulu saya pun macam saudara. cuma untuk guna isi minyak sahaja..

      kemudian dah lama sikit guna baru tahu kegunaan lain yang beri manfaat..cuma jangan terlajak guna..biasanya lepas ambik kad kredit tu ramai tak mampu tahan nafsu

      dah 3 tahun guna, saya masih belum bayar satu sen pun untuk interest sebab bayar on time danbayar full.

      Padam
  50. Assalaam,
    Tuan, sy nk tnya maksud tuan "caj tukaran wang asing melalui kad kredit di bank adalah lebih rendah berbanding dengan pengurup wang berlesen tu"
    Bagaimana menngunakan cc utk tukar kpd mata wang lain?
    Selama ini menggunakan cash utk tukar kpd mata wang lain..
    thnak you in advance..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..wslm..

      bila saya kata kadar tukaran guna kad kredit, bukan maksudnya kita withdraw cash. tapi kita guna kad kredit di luar negara, kemudian balik malaysia, tengok bil yang akan ditukar kepada RM.

      conversion rate dia lebih rendah dari money changer tu. kalau boleh pakai cc, pakai cc. cuma disebabkan bukan semua tempat terima cc, jadi bawalah cash juga

      Padam
  51. Hello, saya minta Puan Ayesha Sadeeq, Pengurus Sadeeq pinjaman invetments, Adakah anda berhutang? Anda ingin mengembangkan perniagaan anda, membayar bil-bil anda, kerja-kerja pengubahsuaian rumah, atau jika anda perlukan bantuan kewangan tujuan. Kami adalah untuk memberikan kehidupan yang lebih baik kepada orang di seluruh dunia dengan tiada caj untuk permohonan pinjaman polisi kami memberi pinjaman dengan kadar faedah 2% kepada individu dan Syarikat di bawah terma-terma dan syarat-syarat untuk memahami.
    Hubungi kami melalui e-mel: (sadeeqinvestmentplan@gmail.com)

    BalasPadam
  52. Assalamualaikum w.b.t zarin nk tnya thu tak mcm mne nk apply kad krdt antarabangsa...blh pm x

    BalasPadam
  53. Assalamualaikum w.b.t zarin nk tnya thu tak mcm mne nk apply kad krdt antarabangsa...blh pm bossleyducati@gmail.com...

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'slm..maaf saya tak tahu. sebab cc yang bank kita bagi pun dah dikira antarabangsa sebab diterima di seluruh dunia

      Padam
    2. Salam zarin, maaf mencelah. Macam manakah bank buat kiraan untuk cash advance tu... Contoh dlm keadaan terdesak saya cuma Ada kad kredit Maybank waktu sy memerlukn cash... Beraapa agaknya bank caj Kat saya jika saya gunakan credit kad untuk ambil cash. Macam mana pengiraannya.
      P/s tak pernah ambil lagi cash advance guna cc, takut dgn caj yg tggi... Sbnya lagipun mmg x tahu cra ambil cash advance tu. Haha

      Padam
    3. ..salam niza..
      caj nya mahal sikit dari caj kredit sebab dikira cash. mungkin 12% ke atas. saya tak galakkan sangat...simpanlah sekeping rm50 sorok dalam beg duit tu :)

      Padam
    4. biasa kalau nak pakai duit sikit..guna stesen minyak.
      contoh,bayar minyak untuk rm150, isi minyak rm50,balance rm100 claim balik kat kaunter.

      Padam
  54. Kami bersertifikat Lender Pinjaman swasta yang berbasis di negara bersatu, kami menawarkan pinjaman aman dan tidak aman untuk individu, perusahaan dan bodies.We perusahaan juga menawarkan semua jenis pinjaman.
    Hubungi kami hari ini melalui e-mail
    dianawhiteloanfirm@gmail.com

    BalasPadam
  55. 1. Let say saya nak swap untuk pembelian kereta 2nd hand, ada cara tak untuk dapat point x8 atau x5? ;p

    2. Dan kalau beli kereta 2nd ni possible tak utk swap2...

    BalasPadam
  56. boleh ajar x cara nak guna cc pada pump minyak? x pernah try.. takut nk guna.. :-p

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..senang saja
      masukkan kad
      pilih bahasa
      kemudian kad disahkan
      keluarkan kad bila ada arahan
      isi minyak. tak kiralah penuh atau tak
      letak semula nozel di pam.
      resit keluar
      ambil resit dan jalan..

      Padam
  57. Assalamualaikum...
    Post yang sangat bermanfaat untuk saya... terima kasih ...
    Saya cuma nak tanya sikit... sekarang, apa beza kelebihan cc bank rakyat n maybank ? Which 1 is better? Tq...

    BalasPadam
  58. Assalamualaikum...
    Post yang sangat bermanfaat untuk saya... terima kasih ...
    Saya cuma nak tanya sikit... sekarang, apa beza kelebihan cc bank rakyat n maybank ? Which 1 is better? Tq...

    BalasPadam
  59. Penggunaan kad kredit ....bila baca .memang setuju sangat.

    "kita gunakan kad kredit bukan kad kredit gunakan kita"

    BalasPadam
  60. Mcm mna nak tebus pointnya klu dlm 3k je point yg ada tp nk tamat bln 10 ni..tulis blh redeem vouchr petrol tp nak dpt cm mn yer

    BalasPadam
  61. Salam...sy bru berumur 19thn...dan sy bkerja makan gaji,tetapi gaji sya dibayar cash tanpa slip gaji,socso,dan kwsp...adakah sy bleh memohon cc

    BalasPadam
  62. Terima kasih atas penerangan yang sangat details dan bermanfaat.
    Just terkejut tengok alamat di Korea. selalu jalan2 area sodaemun dulu2

    Teruskan menulis

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih kembali kerana sudi membaca.

      ini waktu 2013 dulu..sekarang ni saya di malaysia :)

      Padam
    2. Tahu2, saya dh baca semua blog ni. indeed very true even abt korea life. Saya pun dh apply cc mcm yg dlm post ni, sgt membantu semasa fikir2 nk cc mana.
      Also, sy ada link kn blog ni dlm entri blog sy. Harap di halalkan.
      덕분에 감사해요~

      Padam
  63. Guna website ini untuk membandingkan cc atau mencari cc yang sesuai untuk anda >> https://ringgitplus.com/en/

    BalasPadam
  64. ya betul apa yang en katakan ni, tp saya nak tahu charge maybank kad kredit jika x ikut waktu bayar

    BalasPadam
    Balasan
    1. .. boleh lihat pada product disclosure sheet di setiap laman web bank.

      caj tak semestinya sama. mungkin dah berubah dari tahun ke tahun. cumanya bila bank bersaing sesama sendiri, jadi caj tu sentiasa kompetitif untuk pengguna.

      boleh rujuk link yang diberikan saudara azuan di atas

      Padam
  65. Kami adalah badan kewangan di atas, kita memberi pinjaman kepada individu di seluruh dunia, adakah anda pada masa ini mengalami kewangan dalam keupayaan? Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda ingin mewujudkan anda sendiri, jika jawapan anda adalah ya kepada perkara di atas maka anda hanya selangkah lagi untuk mengatasi mereka hitches kewangan?

    Kami memberikan individu dan organisasi pinjaman peribadi dan perniagaan, perkhidmatan ini boleh meregangkan tempoh masa tertentu yang terdiri antara tempoh yang diberikan dan lima tahun dengan kadar faedah maksimum 3%.

    Sila hubungi e-mel di bawah untuk jika anda berminat.

    freedomfinance231@gmail.com

    Yang ikhlas,
    Glyn Jones.

    BalasPadam
  66. Apakah Anda pernah ditolak terus-menerus oleh bank, teman, kerabat, lembaga keuangan Anda?
    Jika Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi 2%, kita memiliki banyak rencana yang fleksibel pada panel pinjaman kami untuk membantu Anda,
    Kemudian kabar baik di sini !!! Anda telah datang ke tempat yang tepat yang Anda bisa mendapatkan mudah pinjaman Anda cepat dan,
    * Pinjaman Pribadi (Aman dan Tanpa Jaminan)
    * Kredit Usaha (Aman dan Tanpa Jaminan)
    * Kredit Mobil
    lebih banyak, tanpa fees.We tersembunyi bersertifikat, dapat dipercaya, handal, efisien, cepat dan pemberi pinjaman uang dinamis,
    Kami memberikan pinjaman pada tingkat bunga 2%, jumlah berkisar dari $ 500.000,00 USD untuk $ 80,000,000,000.00 USD dan periode ulang pembayaran 1 tahun untuk durasi 50 tahun

    Mohon kembali ke saya dengan email: Lucysmithloanfirm@gmail.com jika Anda tertarik untuk mendapatkan pinjaman sehingga saya bisa memberikan informasi lebih untuk persyaratan pinjaman dan kondisi
     
    Peminjam Informasi (Information diperlukan bidang muncul dalam cetak tebal).
    Nama Lengkap (s):
    Usia:
    Alamat jalan:
    negara:
    Nomor kontak:
    Jumlah Pinjaman Diminta:
    Pinjaman Tujuan:
    Durasi Pinjaman:
    Status Pekerjaan:

    Hubungi kami melalui email kami Lucysmithloanfirm@gmail.com

    BalasPadam
  67. Nama saya Dian Irawati dari bandar usaha, indonesia. i mahu menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada semua rakan-rakan saya dalam indonesia.Who akan di sekeliling untuk pinjaman, anda hanya perlu berhati-hati. satu-satunya tempat dan syarikat yang boleh menawarkan pinjaman adalah kewangan global syarikat pinjaman terhad. Saya mendapat pinjaman-Ku terhadap mereka melalui Puan Emiliana wilson, pemberi pinjaman global, seorang ibu yang memiliki hati dan pemahaman yang baik. dia adalah satu-satunya pemberi pinjaman sah di internet. Lain-lain adalah semua pendusta, saya menghabiskan hampir Rp10,000,000 di tangan pemberi pinjaman palsu. Tetapi Puan Emiliana memberikan saya mimpi saya kembali dengan jumlah pinjaman sebanyak Rp620,000,000.

    i dihubungi Mrs.Emiliana beberapa bulan yang lalu selepas pengalaman buruk saya dengan pemberi pinjaman palsu di phillippine, i hampir meninggal dunia ketika saya kehilangan jumlah wang yang besar untuk pemberi pinjaman palsu tanpa mendapat pinjaman daripada dia, perniagaan saya mendapat scrumbled dan dalam proses itu saya terpaksa penjualan beberapa aset saya.

    supaya pada hari yang setia ini saya hanya akan melalui blog pinjaman dan saya mendapati satu iklan pinjaman mengenai Puan Emiliana yang telah menjadi bantuan yang baik kepada pelanggan lain, walaupun i thaught ia adalah satu penipuan, tetapi saya sumorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana dan memohon jumlah pinjaman 620MILLION rupiah dan selepas banyak pertimbangan dalam borang permohonan pinjaman saya diserahkan kepada Puan Emiliana, permintaan pinjaman saya telah diluluskan dan saya telah diminta oleh Puan Emiliana untuk mendapatkan sijil perjanjian pinjaman sebagai cagaran dan bukti keterangan yang i lakukan dan dalam kira-kira 2 jam, saya menerima amaran dari bank saya bahawa akaun bank saya telah dikreditkan dengan 620million rupiah, pada mulanya ia adalah seperti mimpi ketika saya mendapat berjaga-jaga, jadi saya terpaksa pergi ke bank saya untuk mengesahkan dan wang adalah dengan akaun saya.

    Jadi saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua rakyat Indonesia bahawa Puan Emiliana adalah syarikat pinjaman yang tulen dan ibu yang baik kerana saya adalah seorang kesaksian hidup Puan Emiliana loan.so i nasihat semua warga Indonesia yang memerlukan pinjaman untuk mendaftar dengan Puan Emiliana melalui email: emilianawilson111@gmail.com

    sekali lagi nama saya Dian Irawati dari bandar usaha, di Indonesia, anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel: irawatidianna@gmail.com lebih infromation.

    BalasPadam
  68. Anda perlu pinjaman kewangan segera?
    * Pemindahan cepat dan segera ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapat bayaran.
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) panjang.
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan.
    dari awak.

    Syarikat ini mempunyai lesen dan lesen perniagaan yang sah.
    Menyediakan bantuan kewangan kepada sesiapa.
    Untuk maklumat dan borang permohonan untuk pinjaman meningkat.

    E-mel: acecashxpress27@gmail.com

    BalasPadam
  69. Salam . Thankyou for good info . Sangat bermanfaat dan membantu . Saya akan sentiasa ingat Golden Rules ! Hehe :)

    BalasPadam
  70. Nk tanye lau sy pkai kad kredit utk bli moto cash mcm mn?blh bg pencerahan sikit?

    BalasPadam
  71. Halo,
    Apakah Anda secara finansial turun? mendapatkan pinjaman sekarang dan bisnis Anda menghidupkan kembali, Kami adalah pemberi pinjaman dapat diandalkan dan kami memulai program pinjaman ini untuk memberantas kemiskinan dan menciptakan kesempatan bagi yang kurang istimewa untuk memungkinkan mereka membangun sendiri dan menghidupkan kembali bisnis mereka. Untuk informasi lebih lanjut, Anda dapat menghubungi kami melalui email: (gloryloanfirm@gmail.com). mengisi formulir Informasi Debitur berikut:

    Nama lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Sex: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: _______
    Durasi Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nomor ponsel: ________

    silahkan mengajukan permohonan perusahaan yang sah.

    BalasPadam
  72. CHRISTMAS BORANG PERMOHONAN PINJAMAN
    Adakah anda seorang lelaki perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana kewangan
    huru-hara atau dana keperluan untuk memulakan perniagaan anda sendiri?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk menyelesaikan hutang anda atau membayar
    bil mereka atau memulakan perniagaan yang bagus? anda
    skor kredit yang rendah, ia adalah sukar untuk mendapatkan dana daripada
    bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain. hubungi kami melalui: acecashxpress27@gmail.com


    syarikat itu menawarkan kadar 2% dalam tempoh ini
    seperti yang kita bersedia untuk menyambut kelahiran Yesus Kristus,
    Kami menawarkan anda peluang ini untuk membuat anda meraikan
    Krismas ini dengan cara yang indah dengan keluarga anda,
    jadi kami menjemput anda untuk mengisi borang permohonan pinjaman dan
    kembali semula kepada kami supaya masa ini Krismas akan
    meraikan dengan cara yang mulia.

    Borang permohonan pinjaman, isi di dalam dan pulangan

    Nama pemohon:
    telefon:
    Umur:
    Jumlah yang diperlukan sebagai pinjaman:
    jangka masa:
    Kami disahkan, boleh dipercayai, boleh dipercayai, cekap, cepat dan
    dinamik. Hubungi kami hari ini
    Terima kasih dan Tuhan memberkati anda.

    BalasPadam
  73. Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (augustinejunio@gmail.com)

    BalasPadam
  74. Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (augustinejunio@gmail.com)

    BalasPadam
  75. Kami adalah badan kewangan di atas, kita memberi pinjaman kepada individu di seluruh dunia, adakah anda pada masa ini mengalami kewangan dalam keupayaan? Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda ingin mewujudkan anda sendiri, jika jawapan anda adalah ya kepada perkara di atas maka anda hanya selangkah lagi untuk mengatasi mereka hitches kewangan?

    Kami memberikan individu dan organisasi pinjaman peribadi dan perniagaan, perkhidmatan ini boleh meregangkan tempoh masa tertentu yang terdiri antara tempoh yang diberikan dan lima tahun dengan kadar faedah maksimum 3%.

    Sila hubungi e-mel di bawah untuk jika anda berminat.

    bestloanscompany231@gmail.com

    Yang ikhlas,
    James Weddle.

    BalasPadam
  76. Kami adalah badan kewangan di atas, kita memberi pinjaman kepada individu di seluruh dunia, adakah anda pada masa ini mengalami kewangan dalam keupayaan? Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda ingin mewujudkan anda sendiri, jika jawapan anda adalah ya kepada perkara di atas maka anda hanya selangkah lagi untuk mengatasi mereka hitches kewangan?

    Kami memberikan individu dan organisasi pinjaman peribadi dan perniagaan, perkhidmatan ini boleh meregangkan tempoh masa tertentu yang terdiri antara tempoh yang diberikan dan lima tahun dengan kadar faedah maksimum 3%.

    Sila hubungi e-mel di bawah untuk jika anda berminat.

    bestloanscompany231@gmail.com

    Yang ikhlas,
    James Weddle.

    BalasPadam
  77. Kami adalah badan kewangan di atas, kita memberi pinjaman kepada individu di seluruh dunia, adakah anda pada masa ini mengalami kewangan dalam keupayaan? Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda ingin mewujudkan anda sendiri, jika jawapan anda adalah ya kepada perkara di atas maka anda hanya selangkah lagi untuk mengatasi mereka hitches kewangan?

    Kami memberikan individu dan organisasi pinjaman peribadi dan perniagaan, perkhidmatan ini boleh meregangkan tempoh masa tertentu yang terdiri antara tempoh yang diberikan dan lima tahun dengan kadar faedah maksimum 3%.

    Sila hubungi e-mel di bawah untuk jika anda berminat.

    bestloanscompany231@gmail.com

    Yang ikhlas,
    James Weddle.

    BalasPadam
  78. Salam kenal,

    Tulisan yg baik utk pencerahan kad kredit dan cara2 berjimat dgnnya.

    Sy juga ingin berkongsi maklumat penjimatan ganjaran 2 kali iaitu pengguna boleh dapat rebat tunai & mata ganjaran sekali gus bila berbelanja dgn pamerkan mykad.

    Ianya 100% selamat, perisian baru mykad kini boleh guna dlm aktiviti membeli belah. Rujukan di http://www.mscmalaysia.my/content/mykad-smart-shopper-programme

    KEPADA PENGGUNA, PENDAFTARAN 100% PERCUMA. DAFTAR DI www.mssp.my

    BalasPadam
  79. Info yang sangat bagus. Terima kasih banyak2.

    BalasPadam
  80. Perlu Penyatuan Hutang rumah percutian bersendirian dan mempunyai wang yang ditinggalkan hiasan

    Anda perlu pinjaman kewangan segera?
    * Pemindahan cepat dan segera ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapat bayaran.
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) panjang.
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan.
    dari awak.

    Syarikat dilesenkan sewajarnya.
    Menyediakan bantuan kewangan kepada sesiapa.
    Untuk maklumat dan borang permohonan untuk pinjaman meningkat.

    E-mel: acecashxpress27@gmail.com

    BalasPadam
  81. Pinjaman untuk pelbagai tujuan
    Kami menawarkan jumlah minimum sebanyak 10,000.00 dolar 10 juta dolar
    Pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    pinjaman
    tempoh: sehingga 25 tahun bergantung kepada jumlah pinjaman yang anda perlukan.
    pelanggan mesti
    Melebihi usia o f 18 tahun
    Urus niaga ini adalah 100% selamat untuk semua clents
    Untuk maklumat lanjut mengenai kredit, sila hubungi kami melalui e-mel:
    (Daviesruthfirm@gmail.com)

    BalasPadam
  82. Hello tuan / puan,

    Anda perlu pinjaman wang antara individu untuk menghadapi kewangan
    kesukaran untuk akhirnya memecahkan kebuntuan provokasi oleh bank-bank, oleh
    penolakan fail mereka untuk memohon? Saya pakar kewangan dapat
    membuat pinjaman dalam jumlah yang anda perlukan dan dengan keadaan yang membuat hidup
    lebih mudah. Berikut adalah kawasan di mana i boleh membantu:
    * Kewangan
    * Lend Lease
    * Pinjaman Pelaburan
    * Pinjaman Auto
    * Penyatuan Hutang
    * Sumber kredit
    * Gadai janji Kedua
    * Penebusan Kredit
    * Pinjaman peribadi

    jadi jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman yang tulen hanya E-mel:
    guaranteloanfinancescompany@gmial.com

    Terima kasih

    BalasPadam
  83. Perhatian, Perhatian, Perhatian !!!!
    kepada Allah kita percaya
    jika anda memerlukan pinjaman
    dialu-alukan untuk sekumpulan masyarakat Islam (pinjaman islamic harta karun)
    Kami menawarkan pelbagai jenis pinjaman perkhidmatan, selamat dan tidak selamat untuk memenuhi permintaan yang tinggi dana dan kewangan yang diperlukan oleh orang ramai. Pinjaman berikut dengan kadar faedah 2% yang tidak boleh melebihi tempoh 20 tahun tempoh pembayaran balik.

    Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, seperti:

    > Pinjaman Peribadi, Pengembangan Perniagaan,
    > Untuk membuka perniagaan, pendidikan,
    > Debt Consolidation,
    > Bantuan kewangan
    > E.t.c. pinjaman Kesihatan

    Hubungi kami hari ini melalui e-mel: islamicloantreasure@gmail.com

    BalasPadam
  84. Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

    Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

    Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

    BalasPadam
  85. Saya Widaya Tarmuji, saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah TRACY MORGAN LOAN FIRM. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir 32 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

    Tapi Tracy Morgan memberi saya mimpi saya kembali. Ini adalah alamat email yang sebenarnya mereka: tracymorganloanfirm@gmail.com. Email pribadi saya sendiri: widayatarmuji@gmail.com. Anda dapat berbicara dengan saya kapan saja Anda inginkan. Terima kasih semua untuk mendengarkan permintaan untuk saran saya. hati-hati

    BalasPadam
  86. `

    Halo, saya Mrs Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang-hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda? anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lagi karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk menginformasikan bahwa kami membuat handal dan penerima bantuan dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini via email di: (saintloanss@gmail.com)

    BalasPadam
  87. Salam tuan tanah... Sy first time pengguna cc. Maaf sy nak tnya sy bru dpt cc maybank islamic ikhwan.. Sy nak beli hndset berharga rm1198.. Jadi sy nak tnya tuan jika sy bli pakai cc brapa sy akan byr bulan2 utk jelaskan n mcm mn sy nk taw??? Mohon pencerahan tuan

    BalasPadam
  88. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jack Blessing, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (jackblessingfirm@gmail.com)

    BalasPadam
  89. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jack Blessing, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (jackblessingfirm@gmail.com)

    BalasPadam
  90. Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman dari syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang untuk kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan. kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui e-mel:
    nuraqilahbinteariffin@gmail.com

    (1) Nama Penuh
    (2) Alamat Penuh
    (3) Negara
    (4) Umur
    (5) Pekerjaan
    (6) Beritahu nombor telefon
    (7) Seks:
    (8) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    (9) Tempoh Pinjaman

    Email kami di: nuraqilahbinteariffin@gmail.com

    BalasPadam


  91. Do you need an urgent loan we offer worldwide loan to who in need of loan the business opportunity you having being looking for is here again. email us now at: mohanmendserves@gmail.com
    LOAN APPLICATION FORM
    1) Full Name:
    2) Gender:
    3) Loan Amount Needed:.
    4) Loan Duration:
    5) Country:
    6) Home Address:
    7) Mobile Number:
    8)Monthly Income:
    9)Occupation:
    )Which did you here about us.

    Best Regards.

    BalasPadam
  92. Hello,
    Saya Puan Olivia Daniel, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberikan pinjaman dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
    (Oliviadaniel93@gmail.com)


    DATA PERMOHONAN

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negeri:
    5) Seks:
    6) Status perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor telefon:
    9) Kedudukan Semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Adakah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    Terima kasih,

    BalasPadam
  93. terima kasih.. info yg sangat berguna.. sebab baru nak apply CC yg kedua - betul kena pakai, byr in full and ontime..- Agree *:)

    BalasPadam
  94. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan scott Theodora, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai ope n satu peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami g ive pinjaman pada 2% kadar faedah kepada individu, firma dan compani es u n de r Clea seorang r yang d terma dan syarat difahami . hubungi kami hari ini melalui e-mai l di: (theodoraloanfirm@gmail.com)

    BalasPadam
  95. Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (fredmantin@gmail.com)

    BalasPadam
  96. Kami bersedia untuk membantu orang yang memerlukan pinjaman pada kadar faedah yang rendah.

    Saya Karen Mark, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? Saya telah didaftarkan dan diluluskan syarikat pinjaman oleh kerajaan Amerika untuk mengawal institusi kewangan. Saya memberi pinjaman kepada tempatan dan antarabangsa untuk semua mereka yang memerlukan pinjaman, dan boleh membayar balik pinjaman, pada kadar 2%. Saya memberi pinjaman melalui pemindahan akaun atau cek bank. Ia tidak memerlukan banyak daripada kertas kerja. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: karenmarkfinancialloancompany@gmail.com
    Kami akan memberikan anda kami yang terbaik.

    BalasPadam
  97. salam

    macam mana nak redeem point untuk petrol voucher?

    BalasPadam
  98. nak tanya, kalau guna C.C kena berdisplin kan?
    maksud nyer bayar ontime atau sebelum tarikh nya...

    soalan saya, kalau saya pengguna berdisplin, C.C mana yang o.k?
    antara:
    conventional , iaitu 9% setahun @ 0.75% sebulan
    dengan
    Islamic , iaitu 15% setahuan @ 1.25% sebulan

    apakah perbezaan antara 2 interest tersebut pada SIS?
    ????????????????????

    BalasPadam
  99. Kami disetujui pemerintah dan pemberi pinjaman kredit bersertifikat Perusahaan kami tidak menawarkan pinjaman mulai dari pribadi untuk pinjaman industri untuk orang atau perusahaan yang tertarik yang mencari bantuan keuangan pada tingkat bunga dinegosiasikan 2% kesempatan untuk membersihkan dept Anda., Mulai atau meningkatkan bisnis Anda dengan pinjaman dari pinjaman perusahaan kami diberikan di Pounds (£), dolar ($) dan Euro. Jadi mengajukan pinjaman sekarang orang yang tertarik harus menghubungi kami untuk informasi lebih lanjut. Mengisi informasi data peminjam. Hubungi kami sekarang melalui: jenniferdawsonloanfirm20@gmail.com
    (2) Negara:
    (3) Alamat:
    (4) Kota:
    (5) Sex:
    (6) Status Pernikahan:
    (7) Kerja:
    (8) Nomor Handphone Telepon:
    (9) Penghasilan Bulanan:
    Jumlah (10) Pinjaman Dibutuhkan:
    (11) Jangka waktu pinjaman:
    (12) Tujuan Pinjaman:

    Terima kasih atas pengertian Anda karena kami berharap untuk mendengar dari Anda segera.

    E-Mail: jenniferdawsonloanfirm20@gmail.com

    BalasPadam
  100. nampaknya dh lama tuan tanah xmai menebas.. byk tumbuh lalang dan semak di tanah tuan.😂

    BalasPadam
  101. Halo Dear, Aplikasi Kredit

    Apakah Anda tertarik untuk mendapatkan pinjaman @ 1.5%? Jika ya,? Email kami sekarang untuk informasi lebih lanjut tentang uang yang Anda butuhkan sebagai pinjaman. Sekarang silahkan hubungi kami di: flooresloaningcoperate@gmail.com bersama-sama dengan informasi di bawah ini.
    Kami menawarkan $ 3,000.00 ke $ 20,000.000.00 juga berlaku untuk informasi lebih lanjut
    {Lengkapi formulir di bawah pinjaman}
    Nama Anda: ===========
    COUNTRY: ===========
    NEGARA ===========
    ALAMAT: ===========
    GENRE: ===========
    Jumlah yang dibutuhkan: ===========
    PERIODE: ===========
    NOMOR TELEPON: =========== ============

    Hubungi kami di e-mail: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com

    Tertanda
    Pengelolaan

    BalasPadam
  102. KESAKSIAN CARA I GOT MY PINJAMAN DARI PERUSAHAAN PINJAMAN DISEBUT Iskanda Lestari Kredit Persatuan.

     SAYA SANGAT SENANG HARI INI

    Tuhan memberkati Iskanda Lestari Kredit Persatuan.
    .
    Halo, Nama saya Mrs Ahmed Basira, saya dari Malaysia, Kuala Lumpur, saya sudah menikah, saya telah mencari pinjaman terkemuka yang tulus untuk 5 bulan yang lalu dan
    semua aku punya adalah sekelompok penipuan yang membuat saya untuk mempercayai mereka dan pada akhirnya
    hari, mereka mengambil uang saya tanpa memberikan imbalan apa pun, semua
    Harapan saya telah hilang, aku punya salah dan kecewa, saya merasa sangat
    sulit untuk memberi makan keluarga saya, saya tidak pernah punya koneksi mahu apa-apa
    dengan pinjaman reputasi-reputasi di internet, jadi saya pergi untuk meminjam uang dari
    Dude, saya mengatakan kepadanya semua yang berlaku dan dia bilang dia bisa membantu saya,
    dia tahu pinjaman terkemuka yang dapat membantu saya dengan jumlah pinjaman di mana-mana
    diperlukan oleh saya dengan tingkat keuntungan yang sangat rendah sebanyak 1,5%, bahwa ia hanya mendapat
    pinjaman dari mereka, dia mengarahkan saya tentang bagaimana mengajukan pinjaman, saya lakukan
    hanya karena ia memberitahu saya, saya menggunakan mereka pada E-mail: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com
    ), Saya tidak pernah percaya, tapi aku mencoba dan aku
    kejutan terbesar saya mendapat pinjaman dalam waktu 24 jam seluruh periode, saya tidak harus percaya,
    i bahagia dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Tuhan YANG pinjaman
    reputasi-reputasi karena ini masih merupakan bentuk penipuan adalah seluruh tempat,
    tolong saya menyarankan semua orang di luar sana yang membutuhkan pinjaman untuk pergi ke
    (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com
    ) Dan mereka tidak dianiaya Anda, dan
    kehidupan Anda akan berubah jika saya did.Quickly menghubungi Iskanda Lestari Kredit Persatuan hari ini dan mendapatkan pinjaman Anda dari mereka, Tuhan memberkati MRS Iskanda LESTARI KREDIT Persatuan, tawaran pinjaman Benar.
    Pastikan Anda menghubungi Iskanda Lestari Kredit Persatuan untuk pinjaman Anda karena saya mendapat pinjaman saya daripada makmur reputasi tanpa tekanan

    BalasPadam
  103. KESAKSIAN CARA I GOT MY PINJAMAN DARI PERUSAHAAN PINJAMAN DISEBUT Iskanda Lestari Kredit Persatuan.

     SAYA SANGAT SENANG HARI INI

    Tuhan memberkati Iskanda Lestari Kredit Persatuan.
    .
    Halo, Nama saya Mrs Ahmed Basira, saya dari Malaysia, Kuala Lumpur, saya sudah menikah, saya telah mencari pinjaman terkemuka yang tulus untuk 5 bulan yang lalu dan
    semua aku punya adalah sekelompok penipuan yang membuat saya untuk mempercayai mereka dan pada akhirnya
    hari, mereka mengambil uang saya tanpa memberikan imbalan apa pun, semua
    Harapan saya telah hilang, aku punya salah dan kecewa, saya merasa sangat
    sulit untuk memberi makan keluarga saya, saya tidak pernah punya koneksi mahu apa-apa
    dengan pinjaman reputasi-reputasi di internet, jadi saya pergi untuk meminjam uang dari
    Dude, saya mengatakan kepadanya semua yang berlaku dan dia bilang dia bisa membantu saya,
    dia tahu pinjaman terkemuka yang dapat membantu saya dengan jumlah pinjaman di mana-mana
    diperlukan oleh saya dengan tingkat keuntungan yang sangat rendah sebanyak 1,5%, bahwa ia hanya mendapat
    pinjaman dari mereka, dia mengarahkan saya tentang bagaimana mengajukan pinjaman, saya lakukan
    hanya karena ia memberitahu saya, saya menggunakan mereka pada E-mail: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com
    ), Saya tidak pernah percaya, tapi aku mencoba dan aku
    kejutan terbesar saya mendapat pinjaman dalam waktu 24 jam seluruh periode, saya tidak harus percaya,
    i bahagia dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Tuhan YANG pinjaman
    reputasi-reputasi karena ini masih merupakan bentuk penipuan adalah seluruh tempat,
    tolong saya menyarankan semua orang di luar sana yang membutuhkan pinjaman untuk pergi ke
    (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com
    ) Dan mereka tidak dianiaya Anda, dan
    kehidupan Anda akan berubah jika saya did.Quickly menghubungi Iskanda Lestari Kredit Persatuan hari ini dan mendapatkan pinjaman Anda dari mereka, Tuhan memberkati MRS Iskanda LESTARI KREDIT Persatuan, tawaran pinjaman Benar.
    Pastikan Anda menghubungi Iskanda Lestari Kredit Persatuan untuk pinjaman Anda karena saya mendapat pinjaman saya daripada makmur reputasi tanpa tekanan

    BalasPadam
  104. Hello semua,
    Nama saya Marcia Retnawati bandar Batan Miroto Semarang di Indonesia, saya mahu menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang untuk memudahkan berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda daripada wang anda, saya memohon pinjaman kira-kira 100 juta daripada seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 6 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta lagi dan lagi untuk kos, saya membayar hampir 6 juta masih saya tidak mendapat pinjaman,

    Allah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang rakan yang baru sahaja digunakan untuk pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa sebarang tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Alicia Radu, dan saya memohon untuk 500 juta, saya fikir ia adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya amat gembira kerana saya telah diselamatkan daripada mendapat miskin.

    jadi saya menasihati semua penduduk di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi
    Puan Alicia Radu, melalui e-mel: aliciaradu260@gmail.com

    Anda masih boleh hubungi saya jika anda memerlukan sebarang maklumat lanjut melalui e-mel: Marciaretnawati450@gmail.com

    sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana membaca kesaksian saya dan Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita kehidupan yang panjang dan kemakmuran

    BalasPadam
  105. Selamat siang

    Apakah Anda perlu pinjaman mendesak untuk memecahkan kebutuhan keuangan Anda, Kami Tawarkan Pinjaman mulai dari $ 5,000.00 sampai $ 20.000.000,00 Max, kita dapat diandalkan, efisien, cepat dan dinamis, dengan 100% Dijamin Kami juga menyediakan pinjaman dalam (Euro, Pounds dan Dolar.) tingkat bunga yang berlaku untuk semua pinjaman berada pada tingkat rendah jika Anda bisa tertarik kembali ke kita melalui (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

                                    
    DATA APLIKASI
    1) Nama lengkap:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Seks:
    6) Status perkawinan:
    7) Bekerja:
    8) Nomor Telepon:
    9) Pendapatan Bulanan:
    10) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    11) Pinjaman Durasi:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Agama:
    14) Tanggal lahir:

    Kesopanan

    Mrs Iskanda Lestari, Chief Executive Officer,
    email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    Tertanda
    Pengelolaan.

    BalasPadam
  106. Halo, Paris Club adalah memberikan pinjaman kepada semua warga negara Asia pada April sangat rendah (1,3%) untuk meringankan tingkat utang di benua itu buru-buru sekarang dan menerapkan jumlah yang berkisar dari ($ 2000 $ 10.000.000) timer pertama selalu timer terbaik begitu cepat dan mendaftar sekarang melalui e-mail kami: (munibevans3@gmail.com)

    FORMULIR APLIKASI

    1) Nama lengkap:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Seks:
    6) Status perkawinan:
    7) Bekerja:
    8) Nomor Telepon:
    9) Pendapatan Bulanan:
    10) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    11) Pinjaman Durasi:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Agama:
    14) Tanggal lahir:

    Kesopanan

    Odile Renaud Basso, Ketua,
    email: (munibevans3@gmail.com)

    BalasPadam
  107. Saya mahu semua orang untuk membaca mesej ini dengan teliti. Saya amat gembira untuk membuat kesaksian bagaimana saya mendapat pinjaman saya pemberi pinjaman kredit legit, saya telah menderita di tangan pemiutang internet palsu di laman web tertentu, saya telah digunakan di beberapa syarikat pinjaman di sini dan semua yang mereka lakukan adalah bertanya kepada saya untuk pembayaran dan selepas pembayaran, saya tidak akan mendapatkan pinjaman daripada mereka, mereka adalah orang-orang palsu dari England dan juga India. Saya dalam kesakitan kerana hutang saya, dan saya dibayar pembayaran lain untuk mendapatkan pinjaman untuk membuat saya hutang lebih besar. Saya gembira apabila rakan saya memberitahu saya bahawa dia mendapat pinjaman daripada internet, dia adalah orang yang memberitahu tentang Nicole Morgan daripada LOAN FIRM NICOLE MORGAN, dan saya memohon untuk pinjaman sebanyak 800 juta, saya mengikuti semua prosedur, Saya berfikir bahawa saya tidak akan mendapatkan pinjaman, tetapi saya amat gembira apabila pinjaman saya diluluskan dan dihantar terus ke dalam akaun bank saya dalam masa 2 hari menyapu. Saya telah membayar semua hutang saya sekarang dan saya mendapat kewangan yang stabil kerana saya menulis mesej ini. Jadi jika mana-mana anda berada di sini untuk memohon pinjaman, anda perlu menghubungi Nicole Morgan di e-mel beliau, mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman sebenar, yang lain adalah palsu. Hanya ikut semua prosedur dalam Nicole Morgan dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda akan mendapat pinjaman, bijak supaya anda tidak akan kehilangan wang seperti saya, hubungan ibu Nicole Morgan jika anda benar-benar memerlukan pinjaman nicolemorganloan@gmail.com
    hubungi saya dan juga supaya saya boleh memberi maklumat lanjut dan guardiance hadijaboften2@gmail.com
    Terima kasih.

    BalasPadam
  108. jangan Perlu pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk membayar dept anda atau bil bimbang tiada
    lebih, dan jika ya, sila hubungi kami di: michaelbrinloanfirm001@gmail.com

    nama: ....
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan: ...
    menyatakan: ....
    negara: ...
    nombor telefon:.....

    CATATAN: SEMUA MAIL PERLU DIKEMUKAKAN KEPADA EMAIL INI:
    michaelbrinloanfirm001@gmail.com

    BalasPadam
  109. Berita baik!!!
    hari yang baik untuk semua warga malaysia, nama saya Puan aisha bukafia, tinggal di bandar bandar george, sila, saya ingin berkongsi kesaksian hidup yang sebenar saya di sini pada platform ini untuk semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman atas internet, Allah telah benar-benar memihak kepada saya melalui ibu yang baik Puan Emiliana

     Selepas beberapa tempoh cuba untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan ditolak sentiasa, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya telah ditipu dan i hilang RM5000, dengan seorang wanita di Arab Saudi.

     i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya yang kemudian intorduce saya kepada Puan Emiliana yang juga pemilik sebuah organisasi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon dari Puan Emiliana, jadi saya summorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana.

     Saya memohon untuk jumlah pinjaman RM80,000 dengan kadar faedah yang lebih rendah daripada 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah RM80,000. Saya begitu gembira kerana akhirnya Allah menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan pinjaman saya yang asli, yang boleh memberikan apa yang diinginkan hati saya.

    Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat berpatutan hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi
     Puan Emiliana melalui e-mel:
     emilianawilson111@gmail.com untuk pinjaman anda

    Akhir sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana sudi untuk membaca kesaksian hidup yang sebenar saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: mrsaishabukafia@gmail.com.

    BalasPadam

  110. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada orang
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    emel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    Email: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    BalasPadam

  111. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada orang
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    emel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    Email: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    BalasPadam
  112. Pelanggan yang dikasihi,

    Adakah anda memerlukan kredit kewangan yang mendesak ***? * Pemindahan Sangat cepat dan terus ke bank akaun * Bayaran balik anda bermula lapan bulan selepas pinjaman yang telah diperolehi * Kadar faedah yang rendah 1.2% * bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Tinggi * Fleksibel *** maka bayaran bulanan * .Bagaimana Long Adakah ia akan dibiayai? Selepas menggunakan *** anda boleh mengharapkan jawapan awal yang kurang daripada 24 jam selepas pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan. Hubungi kami melalui e-mel ((iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)))
                   
                   BORANG PERMOHONAN

    1) Nama penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Jenis Kelamin:
    6) Status perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor telefon:
    9) Pendapatan bulanan:
    10) Jumlah pinjaman:
    11) Tempoh Pinjaman:
    12) Pinjaman Objektif:
    13) Agama:
    14) Umur
    15) Adakah anda memohon untuk pinjaman dalam talian sebelum ini? Ya atau tidak?


    Motto Syarikat:
    Kebahagiaan anda adalah Anugerah kami untuk Perkhidmatan Baik (mendapat kedudukan kewangan anda adalah semua yang kita mahu)

    #BBMme PIN: D8980E0B
     
    * Courtesy: *
    * ((Islandar LESTARI KREDIT UNITY LIMITED)) *

    BalasPadam
  113. How I Got My Loan From A Genuine And Reliable Loan Company

    My name is Mrs SMITH STEPHANIE. I live in Malaysia and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of $100,000,00 and was scammed by those fraudulent lenders and a friend introduce me to MR IBRAHIM MUSA,and he lend me the loan without any stress,you can contact him at (powerfinance7@gmail.com)

    1. Your Full names:_______
    2. Contact address:_______
    3. Country Of Residence:______
    4. Loan Amount Required:________
    5. Duration:_____
    6. Gender:_____
    7. Occupation:________
    8. Monthly Income:_______
    9. Date Of Birth:________
    10.Telephone Number:__________

    Regards.
    Managements
    Email Him at: powerfinance7@gmail.com

    BalasPadam
  114. cc alliance sy lagi best..:).. kredit limit 4k je.. bln2 sy guna 4k tu..:) bayar on time gk.. dapat cash back RM50-RM70 biasa la tiap2 bulan.. boleh lah cover duit minyak untuk seminggu..haha. 4k tiap2 bulan tu sy pakai buat business bkn untuk shoping..hti-hati dengan duit orang. hidup kena bijak..:)

    BalasPadam
  115. Nama saya Lady Rhoda Eny seorang guru sekolah di malaysia berkahwin tetapi suami saya meninggal dunia dalam kemalangan kereta, Saya ditinggalkan dengan tiga kanak-kanak kepada diri saya sendiri untuk melatih, pada 9 Okt 2016 anak saya akhirnya keluar dengan kawan-kawannya untuk pakej hiburan ( Subang Jaya) dalam 3, Jalan PJS 11/11, Bandar Sunway, 47500 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia, malangnya brek gagal dan mengalami kemalangan yang teruk yang hampir kos mereka kehidupan mereka, tetapi Allah masih disimpan tetapi anak-anak saya mempunyai kecederaan dan doktor RM20 permintaan. 000 Saya tidak mempunyai, jadi saya memutuskan untuk mencari pinjaman mana-mana tetapi ia tidak berjaya, dan anak saya akan mati, jadi saya mula berdoa kepada Allah untuk membantu saya kerana saya tidak mempunyai satu, I 'ma janda yang tidak membantu dengan pinjaman, saya juga cuba bank tetapi mereka mendakwa collecterial saya sekali lagi, jadi saya pergi melalui internet di mana saya boleh mendapatkan pinjaman, saya berpendapat bahawa saksi pinjaman dipanggil Lady Jane (ladyjanealice@gmail.com) jadi saya melalui e-mel beliau dan dia memberitahu saya saya perlu hubungi En Dangote melalui e-mel (dangoteloangroupdepartment@gmail.com) jadi saya lakukan.

    i telah diminta untuk mengisi borang dan mengemukakan kad ID saya untuk pengesahan, dan kemudian dihantar pulang ke e-mel yang lengkap dan ditandatangani dokumen dan di tengah-tengah malam saya menyemak akaun bank saya, saya terkejut berapa banyak saya untuk permohonan pinjaman itu telah dipindahkan ke akaun bank saya gembira, saya berdoa kepada Tuhan untuk pertolongan dan dia menghantar Mr. syarikat pinjaman. bantuan mr Dangote, anak saya adalah baik dan sihat, terima kasih kepada Jane dan Encik Dangote, hubungi saya melalui e-mel untuk maklumat lanjut dan membuktikan ladyrhodaeny@gmail.com.

    BalasPadam
  116. Hello, saya Encik Francis kayu, pinjaman pemberi pinjaman swasta
    memberi pinjaman peluang seumur hidup.
    Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman
    untuk meningkatkan perniagaan anda?
    Anda telah ditolak oleh
    bank-bank dan institusi kewangan lain?
    Adakah anda memerlukan pinjaman atau gadai janji penyatuan?
    mencari lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda
    masa lalu. Kita meminjamkan dana kepada individu
    yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang
    untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan ini
    sederhana untuk memberitahu anda bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan
    akan bersedia untuk menawarkan loan.So hubungi kami hari ini melalui e-mel:
    Data franciswoodloancompany@gmail.com PEMINJAM 'S
     1) Nama Penuh: ............................................. ..........
     2) Negeri: .............................................. .............
     3) Alamat: .............................................. ............
     4) Negara: .............................................. ................
     5) Seks: .............................................. ..................
     6) Status Perkahwinan: ............................................. ....
     7) Pekerjaan: .............................................. .......
     8) Nombor Telefon: ............................................. ...
     9) Kedudukan masa ini di tempat kerja: .....................
     10) Pendapatan bulanan: .............................................
     11) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....................................
     12) Tempoh Pinjaman: ............................................. ...
     13) Tujuan Pinjaman: ............................................
     14) Agama: .............................................. ..........
     15) Adakah anda memohon sebelum .................................
     Terima kasih, En. Francis kayu.

    BalasPadam
  117. Hello, nama saya Siti Aminah dari Indonesia, sila Saya mencadangkan semua orang di sini perlu berhati-hati, kerana terdapat banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih orang-orang yang sebenar di syarikat pinjaman palsu. Saya telah scammed oleh 4 pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza, saya kehilangan wang yang banyak kerana saya mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat daripada seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman asal dan sebuah syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya sebanyak 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang daripada 24 jam Tanpa sebarang tekanan dan pada Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya amat terkejut apabila menyemak akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman saya diminta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa apa-apa kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang ramai boleh mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan daripada ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda percaya Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat berguna dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti mengira diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda ingin membuat pinjaman bank, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat hubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu orang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    BalasPadam
  118. BERITA BAIK, BERITA BAIK
    Ini untuk mewartakan kepada orang-orang asia bahwa AASIMAHA ADILA, adalah perusahaan pinjaman muslim terbaik yang pernah saya datangi sepanjang hidup saya membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman untuk membayar hutang dan memulai usaha lagi mereka telah membuka kesempatan finansial untuk semua Mereka yang membutuhkan bantuan keuangan dari pinjaman besar.AASIMAHA ADILA lende dengan tingkat 1% dan mereka memberikan pinjaman kepada janda dan duda, jika Anda memerlukan pinjaman jangka panjang dan besar untuk modal investasi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Akan menarik untuk mengetahui bahwa banyak pemberi pinjaman di sini adalah palsu saya dan almarhum suami saya sering ditipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu dimana kita menipu sekitar Rp127 juta pada bulan maret, namun, ibu saudi muslim meminjam uang dalam jumlah besar Rp850 Jt dengan penundaan dan tidak meminta Kami membayar biaya pendaftaran atau pajak dan biaya transfer, semoga semuanya memberkati ibu perusahaan.

    Tolong, saya juga menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa pemberi pinjaman berikut palsu, jangan hubungi mereka.
    A) wilson_Gyna8.loankredit@gmail.com
    B) donalanny20. lenders@yahoo.id
    C) miminedi@.krediuniongmail.com
    D) adutyuyani.finance@gmail.com

    Terima kasih telah membaca ,
    Email saya adalah..muthiafadlika2020@gmail.com
    Email perusahaan AASIMHA ADILA LOAN FIRM adalah
     (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    BalasPadam
  119. Halo
    Apakah Anda memerlukan kredit finansial yang mendesak? Transfernya sangat cepat dan langsung
    Ke rekening bank Anda Pembayaran dimulai delapan bulan setelah pinjaman dilakukan
    Telah mendapatkan suku bunga rendah 1,2% Pelunasan jangka panjang (1-30 tahun)
    Fleksibel tinggi maka pembayaran bulanan. Berapa lama akan dibiayai?
    Setelah mengaplikasikan Anda bisa mengharapkan jawaban awal kurang dari 24 jam
    Dari pendanaan dalam waktu 72-96 jam setelah menerima informasi yang mereka butuhkan.
    Hubungi kami melalui e-mail {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
                   
                          FORMULIR APLIKASI
    1) Nama lengkap:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Jenis Kelamin:
    6) Status perkawinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nomor Telepon:
    9) Pendapatan bulanan:
    10) Jumlah pinjaman:
    11) Durasi Pinjaman:
    12) Pinjaman obyektif:
    13) Agama:
    14) Usia
    15) Sudahkah Anda mengajukan pinjaman online sebelumnya? Ya atau tidak?

    Motto Perusahaan:
    Kebahagiaan Anda adalah Penghargaan kami untuk Pelayanan yang Baik (mendapatkan keuangan Anda
    Posisi adalah semua yang kita inginkan)
    PIN #BBM: D8980E0B
    Kesopanan:
      {ISKANDAR LESTARI KREDIT PERSATUAN}

    BalasPadam
  120. Kami adalah sebuah syarikat pinjaman yang boleh dipercayai yang memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat yang besar dan kerjasama individu dan badan. Sebagai perkara fakta yang kita beri semua jenis pinjaman, seperti (pinjaman pelaburan), (pinjaman hartanah gadai janji), (pinjaman komersial), (pinjaman peribadi). (Pinjaman Project), dan untuk memberi wang ini pada kadar berpatutan. Kami gembira untuk menerima jawapan daripada anda supaya kami dapat melayani anda lebih baik daripada itu. Semoga keamanan bersama kamu. Untuk lebih Nombor hubungi: +60109590944 atau Email: fundsroyaloan@gmail.com

    BalasPadam
  121. Hello,
    Nama saya Yuli Jakarta Selatan di Indonesia, saya mahu menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang untuk memudahkan berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda daripada wang anda, Saya memohon untuk pinjaman sebanyak kira-kira 200 juta daripada seorang wanita di Dubai dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta lagi dan lagi untuk kos, saya membayar hampir 10 juta masih saya tidak mendapat pinjaman,

    Allah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang rakan yang baru sahaja digunakan untuk pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa sebarang tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Olivia Daniel, dan saya memohon untuk 400 juta, saya fikir ia adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya amat gembira kerana saya telah diselamatkan daripada mendapat miskin.

    jadi saya menasihati semua penduduk di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi
    Puan Olivia Daniel, melalui e-mel: (oliviadaniel93@gmail.com)

    Anda masih boleh hubungi saya jika anda memerlukan sebarang maklumat lanjut melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)

    sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana membaca kesaksian saya dan Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita kehidupan yang panjang dan kemakmuran

    BalasPadam
  122. Adakah anda memerlukan wang jangka panjang atau jangka pendek dengan kadar faedah yang relatif rendah serendah 3%? Kami menawarkan pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang e.t.c. Tidak kira nilai kredit anda. Kami dijamin memberi perkhidmatan kewangan kepada pelanggan kami di seluruh dunia. Dengan pakej pinjaman yang fleksibel, pinjaman boleh diproses dan dipindahkan kepada peminjam dalam masa yang sesingkat mungkin, hubungi pakar kami untuk nasihat dan perancangan kewangan. Jika anda memerlukan pinjaman cepat hubungi kami melalui Email: powerfinance7@gmail.com


    1. nama penuh anda: _______
    2. Alamat perhubungan: _______
    3. Negara Tempat Kediaman: ______
    4. Jumlah Pinjaman yang Diperlukan: ________
    5. Tempoh: _____
    6. Jantina: _____
    7. Pekerjaan: ________
    8. Pendapatan Bulanan: _______
    9. Tarikh Lahir: ________
    10. Telefon nombor: __________

    Salam.
    Pengurusan
    E-mel Dia di: powerfinance7@gmail.com

    BalasPadam
  123. Do you need a quick long or short term money with a relatively low interest rate as low as 3%? We offer business loan, personal loan, home loan, auto loan,student loan, debt consolidation loan e.t.c. no matter your credit score. We are guaranteed in giving out financial services to our numerous clients all over world. With our flexible lending packages, loans can be processed and transferred to the borrower within the shortest time possible, contact our specialist for advice and finance planning. If you need a quick loan contact us via Email: powerfinance7@gmail.com


    1. Your Full names:_______
    2. Contact address:_______
    3. Country Of Residence:______
    4. Loan Amount Required:________
    5. Duration:_____
    6. Gender:_____
    7. Occupation:________
    8. Monthly Income:_______
    9. Date Of Birth:________
    10.Telephone Number:__________

    Regards.
    Managements
    Email Him at: powerfinance7@gmail.com

    BalasPadam
  124. ANDA MEMAHAMI PINJAMAN JIKA YA APLIKAT SEKARANG.

    KEWANGAN LUIS CARLOS Syarikat terhad kepada modal saham. Kami menawarkan pelbagai jenis pinjaman dan kewangan. Pinjaman kami berbeza dari perniagaan kepada pinjaman peribadi atau jangka panjang atau jangka pendek dengan kadar faedah yang menggalakkan (2%). Proses pinjaman kami sangat cepat dan boleh dipercayai dengan jaminan. Untuk maklumat lanjut mengenai perkhidmatan kami, layari kami di e-mel kami ( luiscarlosfinance@outlook.com ) sila beritahu kami jumlah pinjaman yang anda perlukan dan jangka masa pinjaman. Kami berharap untuk mendengar daripada anda. Anda boleh menghantar mesej ke alamat e-mel di bawah. Luiscarlosfinance@outlook.com

    EMAIL :: luiscarlosfinance@outlook.com

    BalasPadam
  125. Halo,
    Nama saya Wulan Sari, saya menjadi mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. Saya telah kehilangan kira-kira $ 45000.00 kerana saya memerlukan modal besar $ 200,000.00. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. Perniagaan saya telah musnah dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak tahan lagi berlaku ini. Pada Januari 2017, seorang lelaki Tuhan memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman yang baik, Puan Loana George, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dari sebuah syarikat yang baik, dan dia memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif GUARANTE LOUD LOAN, dan saya memohon $ 150,000.00 saya fikir ia adalah Jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada menjadi miskin
    Jadi saya nasihat semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Loana George melalui e-mel: loanageorge11@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: sariwulan3600@gmail.com

    Sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

    BalasPadam
  126. Halo
    Saya adalah Aliciana Castelo pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah ia ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? Adakah anda memerlukan penyatuan atau pinjaman gadai janji? Tidak perhatikan lagi, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami meminjam wang dari orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan kami akan sanggup menawarkan pinjaman kepada anda.

    Hantarkan e-mel kepada kami: (alicianacastelo@gmail.com) Terima kasih

    BalasPadam
  127. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  128. Adakah anda memerlukan pinjaman segera? Adakah anda serius memerlukan pinjaman segera untuk memulakan Perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami menyediakan Pinjaman peribadi, Pinjaman Perniagaan dan Pinjaman korporat dan semua jenis Pinjaman dan jumlah pinjaman kami dalam Pounds, Euro dan Dollar adalah 1,000 hingga 500,000, kepada individu dan 500,000 hingga 500,000,000 kepada syarikat yang mempunyai kepentingan di 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (Robertfinance616@gmail.com)

    REGARDS.
    CLARA.
    HEAD ADMIN.
    Robertfinance.
    E-mel: Robertfinance616@gmail.com

    BalasPadam
  129. Sy mahu kembali semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yg Dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti Muhammad dari bandar klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami sy mati dalam sebuah kereta. kemalangan dan sejak itu hidup menjadi sangat kejam kepada sy dan keluargaku dan sy telah cuba utk mendapatkan pinjam dari bank-bank di malaysia dan sy ditolak dan dinafikan kerana sy tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan sy sangat sedih
    Pada hari yg dikhaskan ini semasa saya melalui internet, sy melihat kesaksian Annisa tentang bagaimana dia mendapat pinjam dari Puan Rossa dan sy menghubungi beliau utk bertanya mengenai pinjam Rossa ibu dan bagaimana sebenarnya pinjam dari ibu Rossa dan dia memberitahu sy benar dan sy menghubungi Ibu Rossa dan memfailkan permohonan pinjam sy dan pinjaman sy diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 24 jam saya mendapat wang pinjam sy di dalam akaun bank sy dan apabila sy menyemak akaun sy, wg pinjam sy adalah utuh dan sy sangat gembira dan Sy telah berjanji bahawa sy akan membantu memberi keterangan kepada orang lain mengenai syarikat pinjam ibu rossa, jadi sy ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada sesiapa yg memerlukan pinjaman utk menghubungi Puan Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda juga boleh menghubungi sy melalui email saya: mirabintimuhammed @ gmail.com untuk maklumat serta kawan-kawan saya A nnisa Barkarya melalui email: annisaberkarya@gmail.com

    BalasPadam
  130. Halo, saya Ainah Ann, saat ini saya tinggal di indonesia. Saya hampir muak dengan kehidupan beberapa bulan yang lalu karena saya membutuhkan uang untuk membayar tagihan saya, dan karena situasi saya, saya sangat ingin mendapatkan pinjaman untuk membayar tagihan saya yang sudah dikeluarkan dan membiayai bisnis saya. Semua usaha saya untuk mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman swasta dan korporasi internet ini benar-benar sia-sia.
     
    Poin terakhir saya untuk mengatakan selamat tinggal pada pencarian pinjaman adalah ketika Tuhan menyerahkan kepada saya sarana rezeki saya untuk bisnis dan mata pencaharian saya sampai saat ini, yang memberi saya pinjaman sebesar 750 juta Rupee Indonesia. Saya hanya harus bersaksi secara online ini karena saya tahu ada banyak orang di luar sana yang mencari jenis perbuatan baik ini, dan pada saat yang sama saya harus menceritakan dunia tentang kesempatan besar yang menanti mereka.
     
    Mengamankan pinjaman tanpa jaminan, Tidak ada pemeriksaan kredit, tidak ada penandatanganan, dan, hanya dengan tingkat bunga 2% saja dan rencana pembayaran dan jadwal yang lebih baik. Jangan buang waktu lagi, dan bayar tagihan Anda dengan bantuan Maureen Kurt Financial Service. Anda dapat menghubungi dia melalui (maureenkurtfinancialservice@gmail.com). Dia adalah wanita yang baik hati dan kebajikan, jadi jangan takut untuk bertemu dengannya untuk meminta bantuan. Jika ada keraguan atau ketakutan, Anda selalu bisa menghubungi saya melalui ainahann10@gmail.com

    BalasPadam
  131. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih merupakan yang benar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    BalasPadam
  132. Nama saya adalah Puan Ramuna Abd, saya telah cuba mendapatkan pinjaman dari Bank untuk sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman secara dalam talian saya bertemu dengan peminjam pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi Saya mempunyai pinjaman, Tetapi Sayangnya saya mempunyai penipuan wang yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian Puan Maria Babamore tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Puan Gloria S Loan Company, saya menghubungi dia terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa Puan. Gloria S. tidak mempunyai penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya jumpai, tetapi saya terkejut
    Puan Gloria S. adalah berwibawa dan boleh dipercayai Saya menghubungi Puan Gloria S. dan memohon pinjaman sebanyak RM200,000.00 untuk pengembalian wang dalam masa dua tahun pada mulanya saya takut untuk tidak ditipu lagi kerana Puan Gloria S. memberi pinjaman di kadar 2% yang sangat rendah, selepas beberapa jam pinjaman saya telah diluluskan dan saya
    Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari Gloria S. Loan Company. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa saya akan terus memberitahu orang ramai tentang perbuatan baik yang dilakukan oleh Puan Gloria S untuk saya dan akan
    Mengesyorkannya kepada mana-mana badan yang mencari pinjaman untuk menghubunginya dengan e-mel ini:
    gloriasloancompany@gmail.com, Whatspp: +1 (267) 527-974 anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
    Puan Maria Babamore melalui surat mariababamore002@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi saya e-mel: abdramuna@gmail.com

    BalasPadam
  133. Nama saya adalah Puan Ramuna Abd, saya telah cuba mendapatkan pinjaman dari Bank untuk sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman secara dalam talian saya bertemu dengan peminjam pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi Saya mempunyai pinjaman, Tetapi Sayangnya saya mempunyai penipuan wang yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian Puan Maria Babamore tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Puan Gloria S Loan Company, saya menghubungi dia terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa Puan. Gloria S. tidak mempunyai penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya jumpai, tetapi saya terkejut
    Puan Gloria S. adalah berwibawa dan boleh dipercayai Saya menghubungi Puan Gloria S. dan memohon pinjaman sebanyak RM200,000.00 untuk pengembalian wang dalam masa dua tahun pada mulanya saya takut untuk tidak ditipu lagi kerana Puan Gloria S. memberi pinjaman di kadar 2% yang sangat rendah, selepas beberapa jam pinjaman saya telah diluluskan dan saya
    Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari Gloria S. Loan Company. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa saya akan terus memberitahu orang ramai tentang perbuatan baik yang dilakukan oleh Puan Gloria S untuk saya dan akan
    Mengesyorkannya kepada mana-mana badan yang mencari pinjaman untuk menghubunginya dengan e-mel ini:
    gloriasloancompany@gmail.com, Whatspp: +1 (267) 527-974 anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
    Puan Maria Babamore melalui surat mariababamore002@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi saya e-mel: abdramuna@gmail.com

    BalasPadam
  134. PIN BBM # (D8DA4EA9) Ikuti kami di instagram @
    Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    kericau; aasimhaloanfirm
    aasimahaadilaahmedloanfirm.wordpress.com

    Nama saya Jurjani Budi dari Subang Jaya malaysia. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari sangat berhati-hati karena ada scamers dan curang di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya secara finansial tegang dan putus asa ketika toko saya mendapat dibakar, saya pergi ke bank saya tidak memenuhi syarat untuk pinjaman saya scammed oleh beberapa pemberi pinjaman dan serikat kredit online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya. Saya tidak pernah kehilangan harapan sampai seorang teman saya. Saya sangat terkejut ketika saya menemukan saldo rekening bank saya dan menemukan jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa syarat. Karena saya repot saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan kemudahan dan tidak. Jadi, jika Anda membutuhkan, silakan hubungi {aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com} Anda juga dapat menghubungi saya di emai saya {jurjanibude0811@gmail.com} Tidak ada biaya yang diperlukan harapan saya dan sukacita dipulihkan
    Anda setia Jurjani Budi
    berlaku di {aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com}
    Permintaan..BBM PIN # (D8DA4EA9)
    kontak

    email: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    PIN BBM # (D8DA4EA9) Ikuti kami di instagram @
    Aasimahaadila.loanfirm
    twiter; aasimhaloanfirm
    aasimahaadilaahmedloanfirm.wordpress.com

    BalasPadam
  135. Apakah Anda seorang pria atau wanita bisnis? Apakah Anda mengalami tekanan keuangan atau tidak? Dana yang dibutuhkan untuk memulai bisnis Anda sendiri? Kami menyediakan semua jenis pinjaman dengan suku bunga 1%, atau anda mengambil pinjaman untuk melikuidasinya
    Hutang dan bayar tagihan Anda Apakah Anda memiliki nilai kredit dan merasa rendah
    Sulit mendapatkan pinjaman dari bank lokal dan keuangan lainnya
    Institusi? Perlu alasan pinjaman atau pembiayaan, seperti: Jika ya, silahkan hubungi kami
    Dengan informasi berikut melalui E-mail: anthony.yulianalenders@gmail.com

    BalasPadam
  136. Anda bisa disetujui untuk pinjaman hari ini!

    Pinjaman yang mudah dan cepat dengan suku bunga rendah yang terjangkau saat ini terjadi di sini untuk membantu Anda saat Anda sangat membutuhkannya.

    Ibu Ibrahim Maisara Lender adalah perusahaan pinjaman sejati yang berdedikasi untuk menyediakan solusi keuangan tim profesional dan berkualifikasi tinggi dapat melayani semua jenis keadaan keuangan. Apakah Anda membeli atau membangun rumah baru, berinvestasi di bisnis, properti investasi, Menjalankan Proyek, membiayai kembali atau mengkonsolidasikan pinjaman Anda yang ada, atau bahkan membeli mobil baru, kami dapat membantu Anda mendapatkan kesepakatan terbaik.

    24 jam sehari, bahkan akhir pekan dan hari libur - proses online otomatis kami memberi Anda akses mudah ke solusi keuangan jangka pendek dan jangka panjang. Bila Anda membutuhkan bantuan dari Ibu Ibrahim Maisara Lender sangat terlatih agen layanan pelanggan, hubungi kami. Agen kami berdiri tujuh hari seminggu untuk membantu Anda. Untuk mendapatkan uang yang Anda butuhkan saat Anda membutuhkannya, Kami menawarkan berbagai macam pinjaman dan pembiayaan dengan berbagai metode pendanaan kepada pelanggan.

    Kami ingin setiap pelanggan puas dengan layanan kami, dan kami terus mendorong maju dengan teknologi baru untuk mewujudkan tujuan ini. Kami mengerti bahwa klien kami menginginkan solusi positif dan layanan yang luar biasa saat memilih pinjaman untuk memperbaiki kehidupan pelanggan kami. Dan membantu mereka memecahkan masalah uang mereka. Jangan ragu untuk menghubungi kami hari ini Via:

    Http: // ibrahimmaisaralenders.wordpress.com
    Email: Ibrahimmaisaralenders@gmail.com
    BBM INVITE: D8CFF0A7

    BalasPadam

  137. Adakah anda fikir mendapat pinjaman? Adakah anda serius memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (augustinejunio@gmail.com)

    BalasPadam
  138. Saya suka konsep tuan; guna kad kredit ni sebagai medium bayaran tanpa tunai dan sebab menyenangkan bukan sebab nak kumpul hutang, berbelanja suka hati..huhu.

    Banyak points dapat tu bila guna kad kredit banding kad debit :)

    BalasPadam

Apa kata anda? Jom kongsi!