*Blog ni masih separuh siap sejak diimport dari wordpress hosting. Maaf atas kesulitan.

Ahad, 3 Mei 2009

Jangan lupa tidur!

Hari ini, sekali lagi saya mengalami masalah untuk menjawab periksa. Sebelum ini tidak pernah berlaku begini.

Segala yang saya sudah fahamkan, tiba-tiba gagal muncul kembali dalam kotak pemikiran saya. Saya buntu. Lalu soalan-soalan itu dijawab dengan menggunakan logik akal saja. Jadilah, daripada tinggal kosong. Ada markah untuk formula, barangkali.

Apa sebabnya saya jadi begini?

Saya tidak tidur hampir dua hari. Jadi fikiran saya seperti di'reset'kan semula. Segala yang masuk keluar semula seperti air mengalir. Selalu saya berpesan kepada kawan-kawan saya, tidurlah. Kita akan lebih segar lagi esok. Tapi saya pula yang tak ikut nasihat sendiri.


Am I forgetting something?
Am I forgetting something?

Untuk subjek ini, jarak yang ada tidak lama. Ini menyebabkan saya MESTI menyelesaikannya dalam masa singkat ini. Jumaat lalu, saya mahu berjumpa pensyarah. Tapi saya tersilap perhitungan. Jumaat adalah hari pekerja dan mereka cuti. Pensyarah saya masih memberi peluang untuk bertemu dengannya, iaitu dengan datang saja ke rumahnya di Sungai Petani.

Meminjam kereta rakan saya, dari Permatang Pauh hendak pergi ke Sungai Petani adalah sejauh 50km lebih kurang. Berulang-alik la Encik Mail dari sana ke UiTMPP setiap hari. Letih tu...

Pertengahan jalan, saya menerima SMS, anak-anaknya pulang, dan saya boleh berjumpa dengannya sekejap jika sudah sampai di sana. Memahami pentingnya keluarga, saya membatalkan hasrat saya itu, dan pusing balik ke Permatang Pauh. Sekurang-kurangnya tenang juga fikiran dengan memandu.

Malamnya, saya menghafal, membaca dan segala-galanya seperti tidak ada hari esok. Semuanya berjalan lancar.

Esok paginya, sewaktu peperiksaan, dengan lancar juga saya menjawab. Cuma tersangkut di beberapa soalan yang jawapannya tidak mahu keluar dari pemikiran saya.

Akibatnya, maksimum markah saya yang telah saya semak sendiri, cuma lebih kurang 70% di mana selama ini saya sering menyasarkan 90% minimum.

Semuanya gara-gara tidak cukup rehat!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Apa kata anda? Jom kongsi!