*Blog ni masih separuh siap sejak diimport dari wordpress hosting. Maaf atas kesulitan.

Selasa, 6 Julai 2010

Fikir Sejenak #11 - Atas dan bawah

Semalam bermula semester baru. aku ke kampus seperti biasa berjalan kaki kerana basikal aku dah lama terbiar jadi angin tayar tak sempat nak isi.

Disebabkan semalam adalah hari pertama maka kebanyakan kelas masih belum bermula, pensyarah cuma masuk untuk bagi taklimat sikit kemudia kelas pun berusrai.

Untuk pulang ke rumah, aku harus melalui Unit Kenderaan Universiti. Semasa berjalan tu, aku ditegur oleh pemandu pihak universiti yang aku tak kenal pun siapa…

Oleh kerana dia dah tegur maka aku pun mesra melayan beliau. (Mungkin kerana aku berpakaian lusuh macam orang biasa jadi senang untuk beliau dekati.

Lalu kami pun berbual. Melalui perbualan itu, aku mendapat tahu banyak perkara. Sebenarnya sejak di semeter akhir di Penang lagi aku lebih rapat dengan orang bawah daripada orang atas kerana orang atas tak pandang aku pun…

Rugilah mereka kerana mereka tak tahu apa keperluan dan yang lebih penting apa keupayaan orang di bawah ni.

Kebanyakan orang lebih suka bergaul dengan orang besar-besar, namun aku pula lebih suka bergaul dengan orang kecil-kecil..

Orang besar-besar memang mampu membantu kita di saat dalam pekerjaan kita, namun orang bawah juga sangat penting.

Apa yang aku belajar semalam ialah:

Orang atas mempunyai kuasa, tetapi tenaga kerja datangnya dari orang yang di bawah. Tanpa orang bawah, orang atas tiada apa-apa.

Jadi jikalau aku ada rezeki menjadi orang ternama satu hari nanti, hati orang di bawah ini mesti dijaga.


p/s: Bila dah mati semuanya akan duduk 7 kaki di bawah tanah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Apa kata anda? Jom kongsi!