*Blog ni masih separuh siap sejak diimport dari wordpress hosting. Maaf atas kesulitan.

Sabtu, 16 Mei 2009

Selamat Hari Guru!

Entri kali ini didedikasikan secara istimewa buat guru-guru pembaca blog ni dan guru-guru saya khasnya.. Tanpa guru-guru, saya tidak akan menjadi seperti hari ini.

Biar pun kebanyakan guru di Sekolah Menengah pernah 'bergaduh' (baca: berdebat) dengan saya, anda tetap guru saya. Itu adalah proses pembelajaran di mana setiap manusia pasti akan menyuarakan pendapatnya.

Di Tadika, saya tidak mengingati sesiapa kecuali Teacher Lee.. Sebab apa saya ingat, sebab beliau paling garang hehe..

Hari ni saya nak tulis semua nama cikgu yang pernah mengajar saya. Tu pun yang saya ingat. Yang saya terlupa, mintak maaf banyak-banyak!

Guru kelas semasa saya di Sekolah Kebangsaan Taman Setiawangsa (dulu SKTS, kini SKS) pada 1995-2000 dahulu:

Darjah 1

Cikgu Zakiah Omar (guru yang bertanggungjawab bawa saya mengenali alam persekolahan)

Darjah 2

Cikgu Suruanbi Sulaiman (saya pernah makan pelempang dia time tu)

Darjah 3

Cikgu Khatijah Zaini - Bahasa Melayu (guru paling sporting sebab masa tu dia tak kahwin lagi)

Darjah 4

Cikgu Nasaruddin Salam (yang paling suka masuk gameshow kat TV)

Darjah 5

Cikgu Nahariza - Sains (suka sangat tarik sideburn saya dulu)

Darjah 6

Cikgu Zahidah Shawari (dorong saya sampai saya terer matematik)

Cikgu Aziah - English (beliau lah punca saya mampu berkomunikasi dengan english sehingga kini)

Cikgu Zation Dahari - Bahasa Melayu

Cikgu Kamarul – Sains

Yang paling terkesan di jiwa saya ialah semasa saya Darjah 6. Semua cikgu bertungkus-lumus untuk pastikan murid-murid berjaya dalam UPSR tak kira siang atau malam.

Sekolah saya dulu
Sekolah saya dulu

Waktu di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Setiawangsa (SMKTS) pada 2001-2005:

Tingkatan 1

Puan Rasinah Zakaria - Sains

Encik Eh Bong (kini Iskandar Firdaus) - Tolong potong kunci basikal saya masa kunci tu jammed!

Puan Rabiahtonadawiah - Bahasa Melayu

Puan Salina Mahat - English (saya tak pernah dapat B, C, D dan E dengan dia)

Ustaz Sayuti (pindah), kemudian Ustaz Hadi ambil alih – Agama Islam

Puan Nurul Asyikin – Sejarah

Encik Malek – Kemahiran Hidup

Tingkatan 2

Cik Ramlah Saiin – Matematik (penuh dengan kerohanian, bagus!)

Puan Nur Haslina - English (orang panggil dia Teacher Comel)

Puan Mordiah - Bahasa Melayu

Ustazah Maryati – Agama Islam

Cik Noor Hadzany – Kemahiran Hidup

Subjek lain – kebanyakannya cikgu yang sama dari Tingkatan 1

Tingkatan 3

Puan Sharida Hanim – English (Best dia mengajar)

Puan Wu Siew Li – Geografi (kerana dia, ramai berminat dengan geografi)

Ustazah Misrita Samais – Agama Islam

Puan Harpajan – Sejarah

Tingkatan 4

Ustazah Bazliah – Agama Islam (bagaikan kakak kepada kami semua)

Puan Kamishah – Sejarah (saya suka berdebat dengan dia)

Puan Azizah – Matematik (Tegas tapi best)

Puan Rofiah – Biologi

Puan Sharifa Eda – English (Ni pun best jugak, banyak bantu saya)

Tingkatan 5

Puan Normah Mispar – Kimia (Suka saya menyakat pasal St Gabrielle dengan dia)

Puan Siti Ireana Shaik Ibrahim – Fizik (Selama dua tahun, saya tetap suka fizik dengan dia)

Puan Roslina – Bahasa Melayu (suka betul menyakat kami)

Tak lupa juga kepada guru agama saya yang mengajar saya mengaji sejak darjah satu dahulu. Saya panggil beliau Ummi. Dan saya baru saja pulang dari melawat beliau. Kerana beliau, saya lebih advance sedikit tang mengaji daripada murid lain waktu sekolah dulu.

Pada yang lain, jangan berkecil hati.. Wajah anda tetap dalam ingatan saya..

Gambar lain takde, ganti la gambar ni - credit to Zul
Gambar lain takde, ganti la gambar ni - credit to Zul (teka mana saya?)

Secara seriusnya, saya enjoy berada di Tingkatan 5, belajar pun tak serius, tapi tetap jadi orang berguna jugak, terima kasih Cikgu!

Saya mencari-cari gambar kelas saya, tapi tak jumpa. Di gambar itu saya tulis nama setiap orang supaya tak lupa. Tapi gambar tu pun entah di mana.

Apa-apa pun, kini saya pun seorang bekas guru, Selamat Hari Guru semua! Terima kasih atas segalanya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Apa kata anda? Jom kongsi!