*Blog ni masih separuh siap sejak diimport dari wordpress hosting. Maaf atas kesulitan.

Selasa, 5 Mei 2009

Fikir Sejenak #6 - Mencari sesuap..bukan, secubit makanan..

uganda poor people

Gambar ini adalah gambar perbandingan tangan orang dewasa normal dengan yang tidak cukup zat di Uganda. Benar, tangan mereka kelihatan sungguh kecil sekali. Mereka ini masih HIDUP. Menagih simpati kita untuk terus menagih sesuap makanan.

Saya terfikir untuk menulis tentang ini apabila melihat segelintir dari kita yang masih bermewah-mewah, malah sehingga membazir makanan. Teringat dalam siri Hell's Kitchen, di mana makanan dan masakan yang dihasilkan harus benar-benar menepati citarasa ketua chef mereka, Gordon Ramsay. Jika tidak, makanan harus DIBUAT SEMULA.


Hell's Kitchen
Hell's Kitchen



Ya, itulah budaya di barat. Mereka sanggup membayar dengan harga yang mahal asalkan cita rasa mereka dituruti. Bagaimana pula dengan gambar di bawah?


Kasihan..
Kasihan..

Kelihatannya seperti sangat lapar. Mereka ini, andainya diberikan makanan yang dibuang dalam Hell's Kitchen tadi pun, mereka tetap akan makan dengan berselera. Mereka kelaparan!

Di negara ini juga tidak dapat lari. Hal ini banyak terjadi di majlis yang melibatkan orang kaya yang beruang berwang. Saya juga sering ke majlis-majlis ini. Tapi saya sedih apabila melihat makanan dibuang. Cukup membazir. Pada saya biarlah kita berbelanja banyak untuk makanan, asalkan makanan itu habis dimakan tanpa membazir.

p/s: Kita makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Apa kata anda? Jom kongsi!